Tips på bred medicin?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    Tips på bred medicin?

    Finns det någon som kan ge lite tips om en riktigt bred medicin?

    Jag har ett 1000-liters kar med blandat VF och odlade haplisar som jag inte får riktig ordning på. I karet är de flesta firrarna pigga och fräscha, men vissa symptom oroar mig en aning. Lite av följande kan ses för tillfället:

    1. F. rostratushane äter perfekt, men magrar konstant sakta men säkert och är lite allmänt slö. Avmagringen har pågått i ett par tre månader utan bättring. Han färgar aldrig heller något vidare, men leker så fort en hona släpper till.

    2. F. rostratus hona. Har på munnen och runt omkring något som ser ut som svamp eller att hon fajtats så skinnet flagar. Hon flämtar ganska kraftigt och detta går upp och ner. Hittils har jag aldrig sett någon av rostratushonorna slåss eller ens vart och gruffat med andra firrar.

    3. På någon fisk har även sidorna sett lite "svampiga" ut, ungefär som en matt hinna på delar av kroppen. Det jag kunnat läsa mig till skulle kunna vara "saddleback disease" eller svamp, men ingen svampmedicin har givit något speciellt resultat.

    4. Ett par fiskar har haft "klumpar" på fenspetsarna som sakta men säkert vandrat in mot kroppen. Vanligast är detta i ryggfenan. Senaste försöket jag gjorde var med en dosering Protozin som faktiskt verkar ha hjälpt mot detta. Om denna "klump" får vandra fritt mot ryggen kommer fisken sakta men säkert att dö.

    I övrigt måste jag säga att karet fungerar fint. Fisk leker och frodas. ph, kh, temp osv är bra och fisken ser förutom ovanstående rader frisk och pigg ut.

    Det jag testat hittils är framförallt mycket salt i karet, protozin och furapond (nifurpirinol) samt flagyl. Inte allt samtidigt..

    Så, för att få ett slut på underligheterna i detta karet skulle jag vilja medicinera med "vad som helst" som rensar ut bland bakterierna/parasiterna eller vad det nu kan vara. Fisken (förutom rostratus-hanen) är i bra kondition, så en svältkur på ett par tre veckor lär inte vara något problem..
    Senast redigerad av Tony; 23 mars 2006, 15:37.
    Tony Englund
  • Zzzit
    Användare
    • januari 2006
    • 253

    #2
    Låter som bakterier, så en kur med ett preparat som har ett brett spektrum kanske!?
    Har råkat ut för liknande, den som magrade gick inte att rädda. Ökade filterkapaciteten och gjorde täta byten så efter det visar ingen annan några tecken!
    Svårt med bakterier!
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

    Kommentar

    Arbetssätt...