angående auloncara på artregistret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    angående auloncara på artregistret

    jag var inne och kollade på artregistret på ncs, ta det nu inte som att jag bara kritiserar.
    men jag kan förstå att det blir missuppfattningar när jag ser bilderna och sedan artbeskrivningar.
    jag tror att om ni ska kunna reda ut det någotsånär så måste ni skriva hela namnet på fisken även var den fångas och vet ni det inte så skriv det. jag tittade aloncara stuartgranti på den bilden det står ju inte vilken variant det är, även bilden under står det inte heller vad den är fångad.
    tittar man bara på den första bilden och bara läser texten så kan man ju tro att alla stuartgranti ser ut så.
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #2
    Det är rätt, det borde stå under (eller över) varje bild. Men du ser att du kan klicka på fångstplatser där nere till höger också och då får du fram min och Stefan Larssons bilder (hans från förstasidan) och där står det fångstplats. Varför det inte gör det på första sidan vet jag inte.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Eftersom att jag ar sa slo sa ser jag garna att ni lankar till arten ni skriver om [:-)]
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        jag tittade på auloncara nyassa, är inte det den blåa rätt så vanliga auloncaran som fångas vid cobwe mvh janne

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          stefans bild på en stuartgranti är http://www.ciklidbladet.se/artregist....asp?ID=581det en blue neon.mvh janne
          Senast redigerad av malawijanne; 23 mars 2006, 14:19. Anledning: läga in en länk

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            trevligt att du vill vara med i tråden ola, men jag har tyvärr inte kommit så långt med min data kunskap ,så jag vet tyvärr inte hur man länkar vidare. mvh janne

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Janne: Förstår dina tankegångar (Jag har hand om malawisektionen i artreg). Tycker själv att det vore lämpligt med någon form av tydligt namn på den variant som visas som huvudbild. Om detta är genomförbart vet jag däremot inte.

              Ang. att länka, du tar adressen du har i adressfältet - markerar den - kopierar genom att trycka ner ctrl och c samtidigt sen kan du klistra in den i ditt meddelande. Hoppas du förstår vad jag menar.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                ja ni får inte uppfattar att jag är besvärlig men jag tycker att det är en del fel, tex är inte kandeense och maylandi samma typ av auloncara så vet jag inte vad, deras honor ser exakt lika ut dom är exakt lika klena i beteendet mvh janne

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Aulonocara mayandi och Aulonocara kandeense är beskrivna som två olika arter enligt vetenskapensmän/kvinna (Ethelwynn trewavas beskrev den ena och nåna snubbar den andra), så då får man lita på det =)
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Kopiera adressen genom att markera den (klicka pa den) och tryck ctrl C (hall nere control-tangenten och tryck sedan pa C tangenten). Klistra sedan in den i inlagget genom att trycka Ctrl V



                    Edit: helt blind ar jag ocksa som missade Jonas inlagg, men nu har vi lanken i traden
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Zzzit
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 253

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      ja ni får inte uppfattar att jag är besvärlig men jag tycker att det är en del fel, tex är inte kandeense och maylandi samma typ av auloncara så vet jag inte vad, deras honor ser exakt lika ut dom är exakt lika klena i beteendet mvh janne
                      Klena i beteendet???????
                      Tror ff det beror på förutsättningarna på hur "klena" vissa fiskar är! Mina maylandi sätter sig INGEN på! Inte ens firrar på dryga 20cm! ;-)
                      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        ja jag har uppfattat dom lite klenare än andra auloncaror, men varför jag skrev var för att jag ville påvisa att dom var lika, och dom är lika på ett annat sätt dom får väldigt många yngel och väldigt små. mvh janne

                        Kommentar

                        • Zzzit
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 253

                          #13
                          Jo jag håller med, de är närbesläktade med varandra!
                          Vet inte vf mina Alunocaror är så "bossiga"? I två av mina kar är det de som bestämmer! Spelar ingen roll vilka fiskar det är i karen, de åker på stryk! Den enda som inte åkte på stryk va min fusco! ;-)
                          Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                          Kommentar

                          Arbetssätt...