Metriaclima Livingstonii - Växer dåligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Metriaclima Livingstonii - Växer dåligt

    Har en grupp på sju stycken i mitt 500 liters. De växer väldigt ojämnt, två av dom ser nästan undernärda ut på ngt sätt. Har studerat dessa väldig noga de senaste tre veckorna, hur de äter och hur de beter sig i övrigt.

    Vid matning är de framme och tar för sig rikligt - inga problem där.

    Jag ser ju att de blir jagade då och då men de verkar ha hittat varsin "lugn" plats där de får vara ifred, ingen liten skreva mellan två stenar utan ett större område. Till min stora förvåning, jag trodde nämligen att de var riktigt svaga, jagade individer, så har jag nu sett att den som ser mest sliten ut är en riktig liten tuffing, lip-lockar å allt !

    Jag körde igång mitt 190 L i helgen och tänkte eventuellt lägga över dom där så att de får komma ifatt, men så började jag fundera efter ha sett lip-lockandet att det kanske beror på något annat än svaghet...

    Prayerman, (länge sen jag såg dig skriva ngt här nu) hur går det med dina? Växer de bra, vad matar du med?

    Fler med erfarenheter?

    Mvh Erik
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Det kan inte vara så att dina småttingar är honor och de mer välvuxna är hanar? Mina livingstoni har väl inte vuxit i raketfart precis, men hanarna växer klart mycket fortare än honorna. De verkar vara ganska tåliga precis som du säger. Mina blir jagade av betydligt större mbunas utan att de verkar speciellt griniga för det.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Jo förmodligen är de största hanar, sen har jag några som är mindre men som ser "välnärda" ut. De två jag menade har typ lite insjunken mage, ser allmänt lite "risiga" ut. Men som sagt, verkar inte må speciellt dåligt...

      Har de problem att ta upp näringen kanske?

      Matar med räkmix och flingfoder.


      Mvh Erik

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Kanske honor som lekt för ofta på sistone?? Så att de inte hunit få tillbaka hullet innan de lekt igen.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Hmmm, har ju varit lek på dom men tror inte dessa varit inblandade i den. Men jag avvaktar, så länge de inte verkar må dåligt och käkar bra osv så får de gå kvar...

          Tack för svaren!

          Kommentar

          • ozric
            Användare
            • mars 2004
            • 3187

            #6
            Kan funka med salt eft vtn-byte,om du inte redan gör det.
            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
            c",)

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Jo jag saltar. Jobbigt att de börjar leka så tidigt, om det nu beror på det i det här fallet, eftersom de kommer efter i tillväxten då de små liven...

              /Erik

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Ett bra men biotopmässigt fel tips är att skaffa några Altolamprologus compressiceps att ha i kar där du inte vill ha allt för mycket lek. De brukar ha en förmåga att sno varenda ägg de övriga fiskarna lägger.
                Tony Englund

                Kommentar

                Arbetssätt...