Filter och nyttiga bakterier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    Filter och nyttiga bakterier

    Har lite funderingar över hur man på snabbaste sättet får igång de nyttiga bakterierna i ett nystartat akvarium.
    Det händer ju att någon fisk blir sjuk eller att man måste helt enkelt flytta över några fiskar till ett extra akvarium och det extra akvarium kanske man inte alltid har igång, så hur kan man få igång bakteriefloran snabbast.
    Hur lång tid tar det innan filtret fungerar, om inga bakterier tillförs?
    Att tillföra "gammalt" akvarievatten brukar ju vara lätt, räcker det eller skall man även försöka flytta ett "gammalt" filter till extra akvariumet?
    Om jag startar ett nytt filter i det "gamla" akvariet, hur lång tid tar det för att filtret innan det innehåller nyttiga bakterier. så jag kan flytta över det till det nya akvariumet?

    /Johan
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Gammalt akvarievatten har tyvärr väldigt liten inverkan på bakteriemängden.
    Det tar ca en månad innan ett ett helt nytt filter fungerar fullt ut.
    Jag försöker alltid ha mer än ett filter igång i varje kar. Lätt att rengöra växelvis samt om en pump stannar så är det ingen katastrof. Även när man måste "akut" dra igång ett akvarium så är det bara att flytta över ett fungerande filter och saken är biff. Gammal väl ingången akvariesand kan man använda för att få igång bakterikulturen och snabba på processen.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Sedan finns lite produkter som startar igång akvariets bakterieflora.Amtra har något,seras nitrivec, Bactocym(inte säker men tror det är tetra) Clear flo är det snabbaste jag provat.

      Har testat med de små boxfilter och fyllt med gammalt grumsigt grus och det har skyndat på men då lär man ha en luftpump.



      mvh Lennart

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #4
        Det var det jag misstänkte att alltid ha ett extrra filter som är i "produktion" och som går att flytta över till det nya akvariumet är det bra allternativ.
        Jag går på den lösningen.

        Tack för svaren!

        /Johan
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        Arbetssätt...