Sänka temperaturen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joachim1
    NCS Medlem
    • januari 2006
    • 34

    Sänka temperaturen

    Har ett kar med 5 gymnos "Olimar" och vill få ner tempen till en 15 gr under en period.
    Någon som har något förslag på hur man på bästa sett lyckas med det?

    /Joachim
    ----------------
    Joachim
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Du kan ju ga in pa SKS hemsida och soka i forumet. Killifolket diskutterar detta ratt ofta. Enklast ar forstas att stalla akvariet kallt och varken ha belysning eller tackglas. Avdunstning sanker temp sa en flakt over ytan sanker temp. Sedan kan man ju mickla med slangharva pa balkongen som man pumpar vatten genom osv. Det finns folk som koper kylaggregat.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Joachim1
      NCS Medlem
      • januari 2006
      • 34

      #3
      Tack för tipset Ola.
      Ska in och kolla vad jag kan hitta.
      ----------------
      Joachim

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag flyttar amnet till "akvariet".
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • figge
          Användare
          • juli 2004
          • 112

          #5
          Hej Joachim,

          Om du hittar någon bra lösning så kan du väl posta den här. Sitter i samma tankar som dej och har också fiskar från Uruguay.
          Har du några bilder på dina? Hur fick du tag på dom?

          Kommentar

          • Joachim1
            NCS Medlem
            • januari 2006
            • 34

            #6
            Ursprungligen postat av figge
            Hej Joachim,

            Om du hittar någon bra lösning så kan du väl posta den här. Sitter i samma tankar som dej och har också fiskar från Uruguay.
            Har du några bilder på dina? Hur fick du tag på dom?

            Hej Figge!

            Var det inte dig jag köpte Cupido gruppen av???
            Lovar, hittar jag en bra lösning så ska vidarbefodra den.
            Fick tar i en VF grupp från Akvarieteknik.....Är riktigt fina men vill försöka åstadkomma så naturliga årsväxlingar som möjligt. Vi får se hur det går.

            mvh
            Joachim
            ----------------
            Joachim

            Kommentar

            • Felipe
              Användare
              • april 2002
              • 327

              #7
              Hej Joachim!
              Det ar ju i och for sig mycket man ska tanka pa innan man drar ner tempen...och fragan ar ocksa varfor man ska gora det (ar dem sa pass stora nu?)......sma exemplar stannar garna kvar i "varmare" vatten under vinterhalvaret, medan dem stora gor precis tvartom.
              Kanske det viktigaste ar (innan du sanker tempen) veta hur lange du har haft dem och i vilken temperatur.
              Ar det G.labiatus eller G.gymnogenys du har?

              Halsningar,
              Felipe
              Felipe

              Kommentar

              • Felipe
                Användare
                • april 2002
                • 327

                #8
                Glomde nagot av det viktigaste...som manga verkar inte bry sig om; det ar langt ifran samma "regler" som galler for Gymnos fran Porto Alegre....eller Misiones.....eller Montevideo...
                Men som tur det ar sa vet du var dina kommer ifran!!
                Jag hjalper dig mer an garna och talar om vilka temperaturer dessa har under aret.....men aterigen....hur lange har du haft dem-i vilken temperatur-hur stora ar dem?

                Ha det!
                Felipe

                Kommentar

                • Joachim1
                  NCS Medlem
                  • januari 2006
                  • 34

                  #9
                  Hej Felipe,

                  Tar gärna emot dina råd och tips.
                  När det gäller mina G.gymnogenys "Olimar" så är de i storleken 10 - 13 cm där fyra st är ca 13 och en mindre på 10. En av hannarna har utvecklat en pannpuckel.
                  Jag har haft dem sedan de var i storleken 9-11 cm. De gick från början i ca 25 gr sedan så sänkte jag under ca 4 veckor ner till 19-20 gr och där ligger det idag. De har gått i ca 20 gr sedan 2 månader tillbaks. Jag har dragit ner på matningen en del sedan de har gått i den lägre temparaturen. Tanken var att få ner temperaturen till ca 15 under ca 2 månader uoch sedan sakta få upp den till 25 under våren sommaren här.
                  Vad har du för tips och råd????

                  Mvh
                  Joachim
                  ----------------
                  Joachim

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Spinner vidare pa Filipes: Hur mycket maste du fa ner temp? Om du har 20 pa vintern sa far du nog ner det till 18-19 om du tar av tackglaset (kor med nat om du ar orolig), inte har belysning (en lagenerigilampa en bit ovanfor) eller innefilter.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Joachim1
                      NCS Medlem
                      • januari 2006
                      • 34

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Spinner vidare pa Filipes: Hur mycket maste du fa ner temp? Om du har 20 pa vintern sa far du nog ner det till 18-19 om du tar av tackglaset (kor med nat om du ar orolig), inte har belysning (en lagenerigilampa en bit ovanfor) eller innefilter.

                      Tanken var att få ner det till ca 15 gr.
                      /J
                      ----------------
                      Joachim

                      Kommentar

                      • figge
                        Användare
                        • juli 2004
                        • 112

                        #12
                        Ursprungligen postat av Joachim1
                        Hej Figge!

                        Var det inte dig jag köpte Cupido gruppen av???
                        Lovar, hittar jag en bra lösning så ska vidarbefodra den.
                        Fick tar i en VF grupp från Akvarieteknik.....Är riktigt fina men vill försöka åstadkomma så naturliga årsväxlingar som möjligt. Vi får se hur det går.

                        mvh
                        Joachim
                        Det är en liten värld jo det var jag som sålde Cupido gruppen.
                        15 grader tänkte jag kanske satsa på till nästa vinter om det behövs... Skall rådfråga Felipe innan isf
                        Hur fick du ner tempen till 20 grader?
                        Jag har akvariet i vardagsrummet, 3 lysrör, täckglas, en innepump och tempen är konstant 25grader. Jag skall testa ta av täckglaset och se om det sjunker någon grad. Men jag är lite orolig att det skall stiga i sommar.

                        Kommentar

                        • m[A]use^
                          Användare
                          • december 2005
                          • 909

                          #13
                          Jag kanske kan komma med en "vild" ide här. Jag själv har nämligen haft värme problem i mitt 720 kar då jag har två mastodont pumpar på 60w vardera. Dessa blir som två doppvärmare, konstant igång.

                          Min temp har emellanåt stuckit upp emot 30 grader. Så min tanke är å innförskaffa en våtfläckt som tål fukt. Å montera inne i rampen. För å fläkta ur värmen. Vill givetvis försöka få tag in någon mindre våtfläkt som inte låter mer än vad mitt kar för övrigt låter. Detta är en ide som jag har tänkt å förverkliga. Mina pumpar är två st. aquaclear 901. Dom pumpar 3700l vardera å som sagt ena monster allstrare av värme. Det dumma är att jag byggt filterboxar så jag kan inte bara byta pumpar rakt av heller. Då måste jag bygga om ena boxen, å det jobbet vill jag inte lägga ner just nu. Så då slog mig tanken att ev. prova med en våtrumsfläkt.

                          Ideer är ju alltid välkomna! Har själv sökt runt om värme problem men inte riktigt hittat någon bra lösning på dilemmat!
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

                          Kommentar

                          • Joachim1
                            NCS Medlem
                            • januari 2006
                            • 34

                            #14
                            Ursprungligen postat av figge
                            Det är en liten värld jo det var jag som sålde Cupido gruppen.
                            15 grader tänkte jag kanske satsa på till nästa vinter om det behövs... Skall rådfråga Felipe innan isf
                            Hur fick du ner tempen till 20 grader?
                            Jag har akvariet i vardagsrummet, 3 lysrör, täckglas, en innepump och tempen är konstant 25grader. Jag skall testa ta av täckglaset och se om det sjunker någon grad. Men jag är lite orolig att det skall stiga i sommar.
                            Har ingen oppvärmare och bergränsad belysning.
                            Nu bor jag i ett äldre hus så vi har ungefär en 19-20 gr inne på vintern.
                            Jag brukar inte ha problem på sommaren, huset är ett stenhus skyddar hyfsat mot solenvärmen. Men visst blir det varmt ibland.
                            Vad är det för jordätare du har?
                            ----------------
                            Joachim

                            Kommentar

                            • olof
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1823

                              #15
                              Hej!

                              Jag har gjort det.

                              Jag har ett 500 litersakvarium som jag tidigare hade gymnogeophagus balzani i. Jag sänkte temperaturen en period till 15 grader genom att

                              - Ha akvariet stående mot en yttervägg och inte isolera baksidan.
                              - Släcka alla lysrör utom 2.
                              - Isolera bottnen (sidorna skadar ju inte heller)
                              - Ställa ut 2 st 10 litershinkar varje kväll så att de får frysa under natten och sen ta in dem och hälla is biten/sörjan/vattnet i akvariet.
                              - byta ytterligare 20 liter mot iskallt kranvatten varje dag.
                              - Ständigt skruva ner elementen så att resten av familjen fryser.

                              Med dessa metoder kom jag ner i runt 15 grader under januari och februari ett år. Behöver jag nämna att jag var arbetslös?

                              Mvh

                              olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...