1125 liter akvarium under utveckling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    Snygg bänk deelay. Funderar och funderar på hur jag bäst och enklast fördelar trycket på golvet. Klinkerplattorna är ju lite lite ojämna. Då är en variant av din lösning den bästa. Antingen bränner jag dit en underliggare enligt bänken ovan eller så lägger jag ett vinkeljärn så att jag kan justera fötterna. Kul problem faktiskt att grunna på.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Redbullen
      Användare
      • februari 2005
      • 734

      Ursprungligen postat av LN
      Sen vill ju robban att ja tar ett eller två par 375 or. Men det är inte riktigt läge att nämna det för C än så länge. Men visst skulle fyra kar i den storleken vara helt ok att komplettera med.

      Vet bara inte vilken taktik jag ska använda. Så har ni några förslag så kom med dom.

      Det står 2st 375 hemma som du får hämta precis efter C har mjuknat hehe.
      Enligt Anna hade du fått hämta dom igår helst, problemet är vad jag ska göra av påffarna då hehe.....

      De kan bli väldigt många kar i söderpärlan käns det som hehe..

      När de är klart där inne bjuder du över mej eller oss på ett par öl, sen sitter vi på varsin stol som går att snurra på och så njuter vi

      Mvh Peter
      http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        Japp ölhävning är inte fel. Jag ska till Torstensson ikväll och bära ner två av Robbans 375or.
        Gissa om man är sugen på att direktleverera dom till söderpärlan. men som tidigare sagt så är det inte läge just nu.
        Privatmessa mig hur det går/gick med Urau`n.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Perikles
          Användare
          • december 2005
          • 658

          Ursprungligen postat av Daniel Odell
          pepparkvarn med pellets i = kanonfoder till multisyngel, jeklar vad mina växer på det
          Satan i gatan va smart, tack för det tipset!!!

          Cheers
          Jonne
          Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
          -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
          Cicero (106-43 f.kr)

          Kommentar

          • Redbullen
            Användare
            • februari 2005
            • 734

            Larry......vart får vi tag i snäckor??

            Vi måste ha mer

            Mvh Peter
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=810550

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              Jadu, lyssna med Stefan på håvis, han kan ha något undanstoppat i några lådor. Han höll ju på med Tanganyika en hel del.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • april 2002
                • 1321

                Ursprungligen postat av Redbullen
                Larry......vart får vi tag i snäckor??

                Vi måste ha mer

                Mvh Peter
                Finns bl.a i frysdisken på Citygross.
                ....med JÄTTEgod fyllning
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  I och med att jag lämnat en liten artikel till Ciklidbladet kring turerna med försäkringsbolaget så är detta mitt sista inlägg i denna tråd.

                  Tack för all stöttning under resans gång.

                  När det nya 1125 liters karet kommer hem så startar jag en ny lycklig utvecklingstråd kring det nya projektet.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Nüddlah
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 294

                    Jag kan med nästan 100% säkerhet uan att ha läst dom sista 8 sidorna i denna tråden säga att orsaken till det inträffade var en dragspänning bildad av trycket och tiden i samband med en anmärkning på glasets botten. Med den massa med vatten som fanns + sanden (vilken typ av sand var det förresten?) och en hängande bottenruta ska man ha en jävla stake för att låta det vara utan tryckutjämnare i botten. Själv hade jag utan tvekan svetsat in ett flaggverk i ramen och lagt på en skiva, sen frigolit och sen karet. Då hade du fått en grym avlastning och då hade förmodligen inte ens en anmärkning i glaset gjort att det skulle spruckit. Men som man kan läsa i rockys livsstilsserie så är det inte så uppskattat att bli rättad av någon med facit i handen. =) Dvs när olyckan redan inträffat. Och det folk ofta sett förbi i tråden utöver att det är 6 ben så är det att du haft konstruktionsstål av 60x60x4 mm som balkar under. Och så länge dom inte har slagit sig det minsta under svetsningen så ska inte det heller vara orsaken till ett oplant underlag. Balkarna ska "nog" klara den tryckutjämningen som uppstår på ramen MEN, jag skulle ändå aldrig i mitt liv förlita mig på en frihängande botten på aluminiumprofiler. Skiva av mdf med en frigolitskiva på som formar sig efter profilen och sen en tapetserad vaxduk eller liknande över frigoliten med för att skydda mdfskivan mot svällning av vatten. Men jag kommer definitivt bygga som den ramen som publicerades nyligen med en skiva på när jag bygger mitt 1400 liters kar.

                    Några tankar om tankar...

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      Säkert mycket sanning i vad du säger Nüddlah.
                      Om det blir så att ja drar igång ett kar i den storleken kommer jag att staga under bottenglaset. Men Torsten här på Ciklid har ett 1400 liters som inte har stagning under och hans tillverkare säger att det inte behövs. Så att allt man säger är relaterat till sina "egna" erfarenheter
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        Men Torsten här på Ciklid har ett 1400 liters som inte har stagning under och hans tillverkare säger att det inte behövs. Så att allt man säger är relaterat till sina "egna" erfarenheter
                        ----------------------------------------------------------------------------
                        man kan göra saker på tre sätt

                        1. klent stativ kompenserat med tjockt glas

                        2. kraftig bänk med rätt underlag på rätt ställe och klent akvarium

                        3. dålig bänk och klent akvarium = (som att dra ut sprinten i en handgranat och säga efter en sekund ha det håller fortfarande och jag sparade fyrahundrakronor och jag är bäst och kan allt för jag har ett akvarium)

                        vänligen
                        Christer
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          Vet inte om kommentaren i punkt 3 var riktad mot Torsten, Nüddlah eller mig men den kan du behålla för dig själv.

                          Besservissrar finns överallt i vårt samhälle. Tråkigt att dom även dyker upp här då och då.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Nüddlah
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 294

                            Instämmer, det lät som en onödig kritik i punkt 3 där vem den än pekar mot.

                            Kommentar

                            • Barracudan
                              Användare
                              • april 2005
                              • 453

                              Åled lämnar 10 års garanti på sina akvarier, men det är under förutsättning att man INTE lägger frigolit under. Akvariet ska stå på de yttersta benen, de övriga skruvas ner så de når golvet när grus och 10 cm vatten är ifyllt.

                              Det finns som sagt olika skolor, kan tänka mig att helglas passar bra med frigolit, men alu ska inte ha det, enligt åled i alla fall. Det viktigaste är nog att gör som den tillverkare som man köpt det av säger, annars kan det bli jobbigt om det spricker.
                              Frontosamarkus

                              Kommentar

                              • Nüddlah
                                Användare
                                • januari 2007
                                • 294

                                Vad spelar det för roll med garanti på akvarium? om det pajar så är nog inte akvariet första sakenman tänker på, och om man får ut nåt på försäkringen så får man nog akvariumet med.. så om ett akvarium spricker eller nåt så är det bara bojkotta och köpa ett nytt på annat ställe för försäkringspengarna?!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...