featherfins

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    featherfins

    Vilka är de stösta skillnaderna i beteendet (i akvarium) hos Ventralis,Foai & Nasuta.
    Vad har ni för favoriter och varför??

    Har själv aldrigt haft dessa ciklider men det känns som man skulle kunna ge dem en chans.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    jag har haft ventralis, furcifer och nasuta i mina akvarium. Ventralisen är klart aggressivast, nasutan hde jag tyvärr bara 2+2 vf, de var lite snällare. Furcifer, de var ena riktiga veklingar gentemot annan fisk men inom arten så visade de upp sig för varandra och var riktigt vackra. Hade inga problem med furcifer alls, förutom att de dog i sjukdom (eller rättare sagt av medicinen efter olycklig feldosering).

    Jag har nu två grupper ventralis, Longola och sumbu och båda fungerar riktigt bra. Longolan går det 12st 8-12cm f2or i mitt 720 och sumbun 16st 5-7cm i ett 310.

    Jag upplevde Furcifern som mest harmonisk, de krävde inte så stora revir som ventralisen gör och det var lätt att "kontrollera" dess aggressioner med hjälp av andra fiskar eller reviravdelare.

    Ventralisen är trixigare, den vill dominera och gör det oavsett vad man gör med dem. Ett tag hade min ena Longola hane ca 1.5meter av mitt 720 som revir och 25cm i varje kant på mitt 720 stod resterande 26 fiskar uppradade bakom vallisnerian. Nu har jag dekorerat om akvariet och avgränsat hans revir, nu verkar det som om han inte håller riktigt lika hårt på sitt revir, det ser ut att ha minskat till 80cm-1meter i storlek. Aggressiv är han dock fortfarande men han stressar ingen nulängre. Två andra hanar har även de börjat att ta revir i akvariet så det pekar uppåt. Mina sumbu är fortfarande rätt så små men ändå är det rätt grymma aggressioner där också. Dessa små fiskar har redan genomfört sin första lek och hanarna färgar fullt. Helt otroligt....tror att de är lite lill-gamla. Eftersom de är så små fortfarande verkar det som om de inte kräver lika stora revir så jag har för tillfället 4 revirhävdande hanar i mitt 310 med några ytterligare som visat sig. Har även två säkra honor som tuggat. Det blir nog en härlig grupp, får se vart de hamnar i för något akvarium senare...

    Nasuta, här har jag lite bristfälliga erfreheter, de var min andra featherfin någonsin och de första som var VF så här gjorde jag ju alla fel jag kunde lyckas med. Men det gick väl hyffsat, de överlevde i mer än ett halvår, försökte leka en gång men honan ville inte som hanen. Upplevde dem som rätt så aggressiva men inte alls i klass med ventralisen. Lite mindre villig att visa full färg hela tiden, oftast gick den på halvfat om inte förhållandena var optimala. Lite mer utmaning att få att färga ut jämfört med ventralisen. Jag måste alltså skaffa nasuta igen.....
    Senast redigerad av Jonas E; 21 mars 2006, 09:58.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    Arbetssätt...