Artemiakläckare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Artemiakläckare

    Hej

    Jag köpte för några dagar sedan en artemiakläckare med märket Hobby (något tyskt företag). Anledningen till detta var att det inte var något alternativ med colaflaskor eller glassburkar (p.g.a. att sambon tycker det är lite äckligt). Denna kläckare har lock och upplevs därför inte som lika äcklig. Är det någon som har provat denna kläckare? Nu har artemian fått 48 timmar på sig (rumstemp), och kläckningsfrekvensen verkar inget vidare. Äggen ska det vara bra kvalitet på.

    Tacksam för svar

    /Jocke
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Hej Jocke!

    är det en såndär svart rund artemiakläckare du har? har en likadan och måste säga att det är ett av den mest värdelösa akvariepryl jag köpt! vilket skräp!

    Med andra ord, den funkar inte så bra för mig heller
    Mvh Alex

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Jo, det är en sådan. Jag är helt redo att hålla med dig. Jag kunde ha köpt något bra foder för de där pengarna istället. Det enda positiva med köpet är att jag även fick tummen ur och köpte artemiaägg....

      /Jocke

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Har en sådan butt själv och är inte heller impad men visst funkar den glass modellen är ju både billigare och bättre.

        Men artemia äggen kan ju vara nåt vajsing med. skulle nog ändå prova en gång till men testa att sätta kläckaren på ljusrampen, Det brukar kläcka lite bättre med lite med varmare än rumstemp.

        Lycka till

        Lennart

        Kommentar

        • malawisimon
          Användare
          • februari 2006
          • 88

          #5
          Hej!

          Jag har en sån rund pryl modell extremt gammal tror jag men den fungerar hur bra som helst men de verkar som saltdoseringen i vattnet påverkar väldigt mycket vilket iofs inte borde bero på kläckaren men min fungerar bra letate efter den igår men har lyckats slarva bort den så jag får väl försöka mig på glasslåde metoden nu för det är nog den enda jag inte testat



          Ursprungligen postat av Banderad
          Hej

          Jag köpte för några dagar sedan en artemiakläckare med märket Hobby (något tyskt företag). Anledningen till detta var att det inte var något alternativ med colaflaskor eller glassburkar (p.g.a. att sambon tycker det är lite äckligt). Denna kläckare har lock och upplevs därför inte som lika äcklig. Är det någon som har provat denna kläckare? Nu har artemian fått 48 timmar på sig (rumstemp), och kläckningsfrekvensen verkar inget vidare. Äggen ska det vara bra kvalitet på.

          Tacksam för svar

          /Jocke
          -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
          -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
          akvariet.forum24.se

          Kommentar

          • ixxe
            Användare
            • februari 2005
            • 234

            #6
            Jag har en känsla av att om man tar för mycke ägg så minskar kläckningsmängden av någon anledning. Har upplevt detta flera gånger..
            http://ixxe.se

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #7
              Hej

              Har använt dessa länge, jag gör så, att jag kläcker äggen i en flaska med genomluftning och så flyttar jag över satsen till en av dessa skålar. Artemian samlas i silen i mitten och det är lätt att mata fiskarna.

              En konstig grej dock. Köpte nyligen en skål till, samma system men nu var det inte hobby utan ett annat märke, och annan färg på skålen. Av nån skum anledning fungerar det inte alls lika bra. Kanske plasten släpper nåt ohäslosamt ämne, eller så släpper den igenom ljus, så att artemianauplierna inte söker sig till silen i mitten.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                Användare
                • oktober 2003
                • 3615

                #8
                Det största problemet är ju att denna vita sil i mitten flyter som en kork för mig. Inte konstigt att man inte får några artemia i silen. har prövat med en liten sten i, men förgäves.
                Mvh Alex

                Kommentar

                • ewa
                  NCS Medlem
                  • mars 2013
                  • 457

                  #9
                  En gammal tråd, men jag har en svart rund artemiakläckare från Hobby, fungerar jättebra för mindre mängder artemia, viktigt att vatten ska vara rumstempererat, annars bli det inget. Kvalite på äggen är viktigt förstås, och inte för mycket ägg åt gången. Ju varmare i rummet desto snabbare kläckning. 2 matskedar havssalt per liter vatten.

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Det fungerar som sagt bra till små mängder, jag har dock för länge sedan gått över till luft och petflaska. /Jocke

                    Kommentar

                    Arbetssätt...