Fight efter Synspilla lek?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    Fight efter Synspilla lek?

    Mina v. synspillor har nu efter att ha förberet för lek i 5-6 veckor kommit till skott.
    Kommer hem och upptäcker att honan (en shinespot) vakar över en romkaka.

    Problemet är att hon inte verkar låta hanen komma nära! Hanen, som är större, blir naturligtvis frustrerad och de biter och slåss nu!

    Är det normalt att de slåss efter att rommen är lagt!? De slåss så pass mycket att ibland lämnar de rommen försvarslösa. Det kan väl inte vara bra?

    Det är första gången de leker så de är inte så erfarna känns det som. Hanen lämnar honan ifred en liten stund när det är matning. Även honan ser ut att vara sugen på mat.
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Jo som sagt är det deras första lek så är det inte så ovanligt att dom bråkar, vissa fixar det bra redan på första försöket men det hör mera till ovanligheterna. Generelt kan man väl säga att alla CA behöver "öva" några gånger innan dom lyckas. Det viktiga är att du har koll så att honan inte kommer till skada då hanen blir för "het" på gröten, då kan det bli aktuellt att sära dom ett tag. Lycka till.
    Mvh Jocke
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • Kid
      Användare
      • mars 2004
      • 256

      #3
      Tack för infot Beast. Tröstande att höra att det inte är mina fiskar som är psykiska från en erfaren.

      Nu är i allafall all rom borta, suck. Jämfört med mina andra fiskar som lekt och tagit hand om avkomman så har detta paret betett sig helt galet.
      Det slutade med att hanen jagade honan i cirklar. Medan honan flydde stannade hon då och då upp en halv sekund ovanför rommen för ta sig en munbit av rommen! Detta gjorde hanen bara mer förbannad. Och i hela tumultet passar småfiskar på att nästan ostört kalasa på rommen. Vad är det för föräldrar fiskar jag skaffat!!!?

      Detta paret är mitt vackraste par i akvariet och jag som hade så stora förväntningar om att se dem valla sina yngel. Bara att de blev ett par och simmade runt tillsammans tyckte jag var skitkul. Och nu så brakar allt samman. Hoppas bara att de blir sams igen. Det var absolut inte några vänliga bett de gav varandra.

      Det var någon här på forumet som sa att synspillor är onskefulla för att de är så väldigt elaka mot varandra och inte aggressiva mot andra arter. Nu förstår jag det bättre.

      Kommentar

      Arbetssätt...