Vilken Aulonocara...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Vilken Aulonocara...?

    Jag har inköpt en utfärgad hane av arten Aulonocara "Blue Orchide". Nu är den annorlunda färgad mot vad som jag sett angetts här om just denna art. Kan jag ha fått fel namn på fiskens släkte?

    Den är blå på munnen och hakan...blåaktig ton på sidan...lite gulaktig på ryggen alldeles bakom huvudet och en orange/röd bukfena. Den är väldigt vacker, men som jag sett inte överensstämmande med de färgdrag som anges för Aulonocara "Blue Orchide" eller "Kandeense" som någon skrev var dess vetenskapliga namn.

    Kan någon reda ut detta åt mig så vore jag mycket tacksam...

    Stefan, Skövde

    375L Frigobakgrund
    L Trewavasae
    L Caeruleus
    A Sp. "Blue Orchide
    M Cyaneorhabdos "Maingano
    P Elongatus "Mpanga
    Ancistrus
    2st 100L
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Som jag sett så ska "Blue orchide" ha en ganska mörk färg (nästan svart) på kroppen med en vit söm på ryggfenan, men detta stämmer inte alls på min då han är ljus i grunden med många färgtoner som går i blått/rött/gult och orange som jag skrev ovan.

    Jag har tänkt skaffa honor åt denna, men som det är nu är det väldigt vanskligt. Jag vill inte skaffa "fel" honor.

    Stefan, Skövde

    375L Frigobakgrund
    L Trewavasae
    L Caeruleus
    A Sp. "Blue Orchide
    M Cyaneorhabdos "Maingano
    P Elongatus "Mpanga
    Ancistrus
    2st 100L

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Aulonocara kandensee eller Aulonocara sp. "Blue Orchide" som dess handelsnamn var tidigare, är den hittills enda vetenskapligt beskrivna arten från den sk "chitande type"-gruppen. Från denna grupp av småväxta Aulonocaror finns det flera olika arter med många olika geografiska varianter. Kanske kan dina fiskar vara en annan art från "chitande type"-gruppen? Den enda Aulonocaran jag kan komma på med röda bukfenor är Aulonocara stuartgranti från Cóbuè men den stämmer inte i övrigt med din beskrivning.


      Mvh Michael Persson
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Ingrid
        Användare
        • november 2002
        • 9

        #4
        Jeg synes også det kan høres ut som en Aulonocara stuartgranti (har en selv). Kikk på bilder på nettet, så finner du ut av det. Men kikk på mange forskjellige! De kan variere noe...

        Kommentar

        • diskus
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 276

          #5
          Hej Stefan,

          Trist att höra.....att inte handlarn har koll.
          Men det är dock svårt med Aulonocara.

          Jag tycker det låter som om du har köpt Aulonocara Stuartgranti "Chiloelo"

          Se bild & beskrivning


          Lycka till

          Lite diskus, mal & malawi bilder
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272123

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Det är inte Aulonocara Stuartgranti "Chiloelo"...för färgerna är inte så skarpa och inte så mycket blått eller gult.

            Jag har kollat lite extra nu och försöker mig på en färgskildring igen: Blå mun/haka och bakom huvudet en aning orange/rosa ca 2cm som sedan går över i ett ljusblått skimmer. Ryggfenan är i botten också rödrosa men övergår till hälften (på höjden)i blå nyans. Fiskens kropp är gråaktig med en ljusblå nyans. Bröst och ryggfenor är i orange/rosa ton med vit/ljusblåaktig linje längst ut. Stjärtfenan är orange/rosa till ca 80% för att avslutas i den ljusblåa ton som är på övriga fenor.

            Nu tror jag knappt att jag kan förklara färgerna mer...*ler*
            Den är dock riktigt vacker så det hade varit enormt kul att hitta rätt hona till denna art.

            Tack till alla er som hjälper...

            Stefan, Skövde

            375L Frigobakgrund
            L Trewavasae
            L Caeruleus
            A Sp. "Blue Orchide
            M Cyaneorhabdos "Maingano
            P Elongatus "Mpanga
            Ancistrus
            2st 100L

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Den Aulonocara som jag talat om här har jag, tror jag, funnit i boken "Malawiciklider i dess naturliga miljö" av Ad Konings.

              Den liknar min väldigt mycket och heter Aulonocara Jacobfreibergi. I texten står det att den återfinns vid en ö som heter "Boadzulu".

              Ingen annan Aulonocara som jag sett kommer i närheten av de färger som min har.

              De som har boken kanske kan se efter och om ni vet att någon annan Aulonocara har liknande så tas tipset emot med glädje.

              Stefan, Skövde

              375L Frigobakgrund
              L Trewavasae
              L Caeruleus
              A Sp. "Blue Orchide
              M Cyaneorhabdos "Maingano
              P Elongatus "Mpanga
              Ancistrus
              2st 100L

              Kommentar

              Arbetssätt...