Vilket filter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin B
    Användare
    • mars 2006
    • 79

    Vilket filter??

    Jag håller på att dra igång ett akvarie på 320 liter, inköpt hos Åleds i Halmstad.

    Det levererades med ett bottenfilter samt två plastmattesektioner, detta sades räcka för akvariet.

    Jag tänker mig ett sällskapsakvarium med 6 Diskus´, några ciklider, pansarmal, tetror samt normalt med växter.

    Mina frågor är:
    - Räcker det med mitt bottenfilter?
    - Kan/bör jag kombinera med ett ytterfilter?
    - För/nackdelar med bottenfilter kontra ytterfilter?

    Tacksam för hjälp

    //Martin
  • ixxe
    Användare
    • februari 2005
    • 234

    #2
    Jag skulle nog skippa bottenfilter o satsa på ett rejält ytterfilter.
    Enda nackdelen jag kan se med ytterfilter är läckage. Jag har haft
    ytterfilter i över 10 år utan några problem.
    http://ixxe.se

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      De filtren som hängde med i köpet torde räcka fint ur nitrifieringssynpunkt. Handlar mer om vad du tycker är smidigt att jobba med. Bottenfilter kan få botten att slamma igen efter en viss tid (om du inte kör dem omvänt, dvs att det blåser ut vatten under dem som går upp i karet genom gruset) och filtermattor är enligt min mening rätt jobbiga att rengöra.

      Självklart kan du köra ytterfilter samtidigt, ger bara bättre förutsättningar. Personligen hade jag dock växlat bottenfiltret mot ett ytterfilter. Klart smidigare att jobba med, och det går enkelt att trixa med olika tillsatser som torv eller annat om man vill. Om man inte kör med olika sorters gödning och CO2 så funkar växter också generellt bättre i kar utan bottenfilter.

      Jag har kört ytterfilter under i princip hela min akvaristiska bana (ca 25 år) och sköter man dem rätt så läcker de aldrig (har aldrig haft läckage på mina, men enbart kört Eheims).

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      Arbetssätt...