Nikon 50D vs Canon 350D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Nikon 50D vs Canon 350D

    Funderar lite på vilken systemkamera man ska välja. Jag å frugan har aldrig haft någon systemkamera o har blivit intresserade av dessa två.

    Vet dock inte vilken vi ev. skulle välja om detta blir aktuellt. Några som har synpunkter på dessa två?

    m.v.h
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • marcuspajp
    Användare
    • augusti 2005
    • 74

    #2
    Bildkvalitétsmässigt är det nästan ingen skillnad mellan någon av instegskamerorna som finns idag. Jag skulle rekommendera att att du tar dig till en affär och klämmer på dem och känner vilken som känns bäst.

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #3
      Canon så klart. Alltid varit först och de andra märkena apar efter. Jag tycker canonen är mindre och smidigare.
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Joakim Draktoft
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 7334

        #4
        Ursprungligen postat av Cutekid
        Canon så klart. Alltid varit först och de andra märkena apar efter. Jag tycker canonen är mindre och smidigare.
        Vad förvånad man blir när man läser ett sådant inlägg från dig Calle. []. Alla vet ju att du säger så eftersom du äger en Canon själv.

        Generellt kan man säga att om man håller sig till någon av de stora märkena (Canon/Nikon) så finns goda möjligheter att växa i sitt intresse. En stor andrahandsmarknad för optik finns om man vill växa utan att ta höga kostnader för nyköp.

        Som Marcus föreslår, känn på dem innan ni bestämmer er.
        Joakim Draktoft
        f.d Webmaster Ciklid.se
        ____________________________________________

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag har Nikon D50 och den är klart prisvärd. Däremot så kan troligen Canon vara snäppet bättre....och om Cutekid hade haft ett mer nyanserat svar än det vanliga "Canon är bättre än Nikon"-tjabblet som vanligen finns här så hade Eraserx fått lite mer att gå på...

          Canon och Nikon ligger i topp i undersökningar och är de två stora märkena. Många föredrar Canon här och det är säkert med all rätt.

          Det finns många diskussioner runt kamera, särskilt Canon 350D om du söker på fotoforumet.

          Båda är dock väldigt bra digitala systemkameror så du gör en bra affär vilken du än väljer...

          När jag köpte min Nikon D50 så fanns inte Canon 350D att välja på då jag fick kameran i inbyte/kompensation vid ett tidigare köp av en Konica Minolta Z3. Nikon D50 känns riktigt proffsig för prisklassen och den är riktigt stadig i handen. Jag älskar att fota med den kameran!

          En sak som jag kan råda dig vid köp är att ta försäkringen som täcker skador på kameran och som gör att du slipper betala stor självrisk. Min kamera (objektivet) gick sönder när frugan var ovarsam och den historien kostar mig 1500kr...för att inte tala om allt strul innan den blivit lagad och alla papper är klara (tog på hemförsäkringen). Jag har varit utan kamera sedan början av februari så nu kliar det verkligen i fotofingret!!!
          Senast redigerad av StefanL; 18 mars 2006, 18:40.

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
            Vad förvånad man blir när man läser ett sådant inlägg från dig Calle. []. Alla vet ju att du säger så eftersom du äger en Canon själv.

            Generellt kan man säga att om man håller sig till någon av de stora märkena (Canon/Nikon) så finns goda möjligheter att växa i sitt intresse. En stor andrahandsmarknad för optik finns om man vill växa utan att ta höga kostnader för nyköp.

            Som Marcus föreslår, känn på dem innan ni bestämmer er.
            Jag hoppades på att ni fattade mitt inlägg som en smula ironiskt då det har varit 100 diskussioner om vilken kamera som är bäst. Jag skulle kanske ha lagt in en smiley som förtydligade mitt inlägg.

            Mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Jag har kollat vidare pa kameror sen jag handlade min pga att jag inte blev nojd. Olympus e500, Nikon D50, KM dynax D5, Canon eos 350D... efter att ha kollat mog blodig pa bilder och tester och provat alla dessa lite sa tycker jag Canon e sneppet bettre for mitt endamal, att fota fiskar plus att den kenns sjystare att kora med imo =) En san blire nu ist for mig iaf.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Laesk
                Användare
                • februari 2004
                • 2447

                #8
                Jag kan börja me å säga att jag har 350D.. nöjd som sjöven osv osv

                Batterigrepp kan jag varmt rekomendera, satan va go den blir me de, man får mkt bättre stabilitet! Åk till en affär som har greppet hemma, så du får känna på den me de monterat!

                Hmm annars va finns de mer å säga.. begagnatmarknaden är säkert stor på nikons grejjer, men nog några snäpp större på canons! Massa roliga objektiv finns till förbannelse att få tag på på fotosidan.se Själv köpt 2st genom där.
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                With CANON you can!

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  #9
                  Tack för era åsikter. Skulle det mot förmodan bli någon så känns ju canon mera system än Nikons, i och med att den är mer genomgående manuell. Har jag fattat det hela rätt så är allt manuellt på canon. Inga auto som underlättar på nikon. Men som ni säger blir nog säkert bra oavsett vilken. Men min känsla säger canon. Kanske då med batterigreppet som Leask nämner! Redigera här lite då jag såg att jag rört till det med auto/manuellt... Men det är dessa intryck jag fått när jag läst om kamerorna. O jag vill verkligen ha en hel manuell system...

                  Ha en trevlig helg!

                  m.v.h
                  Senast redigerad av m[A]use^; 20 mars 2006, 22:19.
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • Mike_Noren
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2695

                    #10
                    Jag har en D70, men om valet står mellan en D50 och en 350D skulle jag också ta 350D'n.

                    Själv har jag siktet på en D200, men den kostar ju en smula mer.

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Eraserx...Daniel...vad menar du med inga "auto" på Nikon? På det objektiv som medföljer t ex Nikon D50 kit så är det ett riktigt bra objektiv som jag tycker är kanon med autofokuseringen. Den är så bra att man nästan gör sig själv en otjänst att köra manuell fokus (om man är nybörjare som jag). Det finns en hel del inställningsmöjligheter osv...

                      Trots det...av allt jag läst om dessa kameror så ligger ju Canon 350D lite bättre till...men den är också dyrare.

                      Hitta din kamera oavsett om du är proffs eller nybörjare. Vi har ett enormt utbud inom foto och video. Årets e-handlare fjorton år i rad på Pricerunner!

                      Canon 350D + EF S 18-55/3,5-5,6 7890kr (inkl moms)
                      Nikon D50 + AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED (Kit) 6990kr (inkl moms)

                      900kr skillnad i pris kan tyckas pytte i sådana här fall...men ändå noterbart.

                      Kommentar

                      • doctor
                        Användare
                        • december 2003
                        • 238

                        #12
                        Lite sned jämförelse tycker jag, D50n är ju lite enklare och riktar sig till en annan kundgrupp än eos350 och d70s. Köper du en eos350 skulle jag å det varmaste rekommendera ett annat objektiv än deras medföljande. Men oavsett vilken du tar så kommer du bli kalasnöjd och som sagt är beg marknaden stor på båda fabrikat. Vad det finns mest av beror nog på vart du går.
                        Men jag skulle vilja slå ett slag för övriga fabrikat på marknaden, de är inte dåliga, tvärtom.

                        Visste ni förresten att Nikon tillverkade objektiven till Canon förr i världen? Inte konstigt att de är så skarpa...

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Kan hända att det är en sned jämförelse rent professionellt...men Eraserx frågar ju om Nikon D50 och Canon 350D.

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • april 2003
                            • 1888

                            #14
                            Min helt ovetenskapliga åsikt om detta är och då citerar jag press som jag läst vad gäller "lågbudget systemkameror" som dessa båda ju tillhör. Det handlar om tycke o smak för de är nästan oskiljaktiga vad gäller bildkvalitet och prestanda. Tydligt är dock att det finns två läger på NCS, Canon vs Nikon och det är kanske inte direkt baserat på kamerornas förträfflighet utan vilket läger man valt.

                            Mitt råd: välj den som känns bäst, den ena kanske är snyggare eller coolare, det räcker som motivering ; )


                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • doctor
                              Användare
                              • december 2003
                              • 238

                              #15
                              Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                              Kan hända att det är en sned jämförelse rent professionellt...men Eraserx frågar ju om Nikon D50 och Canon 350D.

                              Absolut men man kan ju alltid tipsa om kameran som ligger mer i fas så att säga vad gäller funktioner osv. imho.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...