Rookie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Lundqvist

    Rookie

    Hej,
    Jag är en farbror som har återupptagit akvariehobbyn. Från guppies och svärdbärare för 25 år sen har jag igår köpt ett 400 liters kar som jag vill fylla med ciklider.
    Skulle gärna vilja ha förslag på hur en kompott av ciklider, gärna Malawi, skulle kunna se ut.
    Storlek 10 - 15 cm. Har tänkt mig max fyra olika arter/sorter. Men kan jag ha 10-15 st av samma art/sort?
    Såg en väldigt läcker art, Röd ciklid, som jag tänkte köpa ett gäng av. Vilka arter/sorter skulle jag kunna komplettera med?

    //Mats
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Menar du Rödzebra månne?? Snygg färgklick gerdem,inget snack om det.. Mitt förslag blir 2 el 3 hanar till 5-10 honor.Å till dem kanske nån Labeotropheus Trewavasae-variant,lika många. Å sen kanske 10-15 Ps.Maingano,de är snygga och som oftast mkt fart i.
    Lycka till!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Mats Lundqvist

      #3
      Jag tror jag menar Röd JUVELciklid. Den ska heta Hemichromis lifalili, tror jag.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Ok,dem vet jag inte nåt om dessvärre..
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • april 2002
          • 4594

          #5
          Tyvärr är det ont om rödciklider i malawisjön

          Om du fastnat för just rödcikliden finns det ju en massa andra firrar du kan ha tillsammans med dem, men som malawitok måste jag ändå slå ett slag för cikliderna från sjön. Kika runt lite i artregistret som börjar likna något här på ciklid.se.

          Tony Englund

          Kommentar

          • Mats Lundqvist

            #6
            Jag vet att röda juvelcikliden finns i västafrika. Men eftersom jag inte är nån freak, än, så är det inte så 100 procentigt noga.
            Har kollat massor i flera artregister men det jag "ängslas" över är att de inte ska passa ihop och dräpa varann.
            Därför efterlyser jag en meny av vackra, färgglada och harmoniska ciklider i storlek 10 - 15 cm.
            Kollade in Labeotropheus Trewavasae och den ser läcker ut.
            Fler förslag!!

            Tack på förhand

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Ett svar som kan verka "tråkigt", men som är otroligt snyggt och väl fungerande är:

              Labidochromis caeruleus, "Golden"
              Metriaclima estherae, "Rödzebra"
              Pseudotropheus saulosi
              Sciaenochromis fryeri

              Låter du dessa fiskar växa upp tillsammans brukar det fungera alldeles utmärkt, och de ger en otrolig färg rakt igenom. De har lite olika matvanor, men standard räkmix fungerar fint som foder till samtliga.

              Denna kombination bör ha ett akvarium på 375 liter när de vuxit till sig.
              Tony Englund

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                när vi i göteborgsciklidgrupp hade en utställning för en ca 10 år sen, hos fohrman i hans lokal i partihallarna. så ställde jag ut ett 720 med enbart vit faxesten och vit faxesand, jag stoppde i ca 15 av varje sort, 15 röda zebror, 15 gula salusi med ett ar hannar 15 stblåa socoloffi och ett par utfärgade ahlihannar et var grymt effektfullt dom röda, gula och blåa mot det kritvita, jag har för mig att folk fick rösta på det snyggaste akvariet jag tror att mitt kom på andraplats vann gjorde kjell fohrman med sitt saltakvarium. men det var ju klart han hade fullt upp med att fylla det med fiskar efterhand utställningen pågick[] mvh janne

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  lite lustigt tony jag läste faktiskt ditt inlägg efter jag hade skrivit om utställningen, du kanske var där tittade på baljorna hos, eller du kanske till och med var medlem då hos gcs mvh janne

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Nej Janne, det var före min tid

                    Min rekommendation bygger helt och hållet på egna erfarenheter
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Mats Lundqvist

                      #11
                      Tack för alla bra svar och inlägg.
                      Toppen med ett sånt här forum med så mycket erfarenhet och kunskap.

                      Tände på Malawijannes förslag. Tyvärr vet jag inte än hur fiskarna ser ut men stilrent och effektfullt ska det vara. Kollar upp fiskarna senare via artbeskrivningen.

                      Tror ni det funkar att slänga in 15 av varje sort och max fyra sorter?
                      Eller löser det sig via självsanering?

                      Vilka pengar ligger det i ditt förslag Malawijanne? Jag menar kr/fisk och sort.

                      Jag vet inte om jag vågar fråga..? Men jag chansar.
                      Jag behöver väl inga växter i ett sånt kar?

                      Har du några bilder från den utställningen och det karet? Eller liknande?

                      Kommentar

                      • Ralph
                        Användare
                        • maj 2002
                        • 736

                        #12
                        Bifogar en bild på en Sciaenochromis fryeri. En av de snyggaste Malawi-cikliderna i mitt tycke.

                        Tror säkert att andra kan fylla på med de andra nämnda arterna.

                        Kommentar

                        • Mats Lundqvist

                          #13
                          Waow!!

                          Ser snudd på läskig ut.

                          Kommentar

                          • malplacerad
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 877

                            #14
                            Fryeri är läskigt läcker
                            ||||

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              ja mats du frågade om bilder från utställningen i göteborg, jag sökte lite och det närmaste jag kom det var under göteborg ciklidgrupp under arkiverat.
                              men jag tror om du mailar zaphi som är forumsvärd så vet han säkert mer. för att jag vet att det har funnits bilder på utställningen. mvh janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...