Duboisi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robban g
    Användare
    • augusti 2002
    • 126

    Duboisi

    Hej jag undrar hur jag ska inreda ett Duboisi akvarium?


  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Det finns inget riktigt enkelt svar på det. Gruppen bör bestå av minst 15 individer och akvariet bör vara minst 150 cm långt. Själva inredningen kan man göra på många olika sätt och lyckas eller misslyckas med det på grund av olika ibland oförklarliga orsaker.

    Jag har ett som fungerar som är uppbyggt på ett ganska klassiskt vis. Jag har en stenhög i varje sida med en avdelare i mitten. Detta kan bilda två revir med bra avstånd mellan varandra och utan insyn mellan.

    Jag har också ett T. moorii kar (snarlikt beteende) i vilket jag lagt i mer och mer sten för att få slut på de stridigheter som istället bara verkar öka. Personligen tror jag inte längre på grottor till Tropheus. Istället för att bli gömställen för de svaga tenderar de att bli revir för de starka. Detta gör de starka starkare och de svaga svagare.

    Jag råder dig att prova på ett sätt och sedan byta om det verkar fel.

    mvh,

    Fredrik H.
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • kilova
      Användare
      • april 2002
      • 327

      #3
      Jag har hållt Tropheus helt utan inrednig bara bottengrus och lite växter detta funkade mycket bra fick även en massa yngel på detta vis ,i och med att jag inte hadde någon inredning så fanns det inga revir att försvara = mindre bråk i karet.Så det är bara att prova sig fram vad som funkar för dig.
      mvh kim

      Mvh Kim http://w1.456.telia.com/~u45606478/Tropheus.Kim.htm
      Tropheus moori golden kazumba F1
      Tropheus dubosi F1
      Tropheus Chaitica F1
      Tropheus red chimba F1
      Tropheus black pemba F1
      Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
      Tropheus moori bärnsten F1
      Tropheus moori kejsare
      Mvh Kim

      Kommentar

      Arbetssätt...