Hur stark cirkulation tåler yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    Hur stark cirkulation tåler yngel?

    Omvandlade mitt malawi kar till ett mestadels central och nordamerikansk kar för ett par månader sen.
    Helt plötsligt denna veckan vill guldsömmarna (1+3) och V. Synspillum paret, 1 vanligt hane + 1 shinespot hona (grymt snygg!), leka samtidigt!

    Den äldsta guldsömhonan har redan lagt rom och de kläcks troligen imorgon (idag fick alla svarta ögonprickar). Inte långt därifrån (20 cm på andra sidan en rot) bråkar synspillorna och en annan guldsömhona + hanen om en lekplats!

    Frågan är:
    Hur stark cirkulation tåler nykläckta yngel? Jag har inte tänkt dra upp några fiskar, men det vore trevligt att kunna se föräldrar valla sina yngel, utan att dessa blåses iväg!
    Då detta är ett gammalt malawi kar har jag fortfarande rätt så mycket cirkulation. Det är ett 576liters som är 160x60x60 långt där jag i bakre högra hörnan har en eheim 2252, aquaclear 802, och en fluval404. Alla dessa är riktade från höger till vänster.
    Lekplatserna (och rommen) som valts ut är på akvariets vänstra sida.
    Är inte så orolig för fluval (inte så stark) eller aquaclearen (riktad rakt upp). Det är 2252 som nog är rätt så stark!

    Malawiyngeln var det inte några problem med då de är relativt stora när de spottas ut.
    Vad säger ni som fått "romyngel"? Ska jag stänga av 2252:an?

    mvh
    /Kid
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Tror inte det är något större problem. Hur många liter cirkulerar dina pumpar i timmen? Lät själv mina managuensis-yngel gå med föräldrarna i mitt 540-kar i 1,5 månad. I det karet har jag en Eheim 1060 som cirkulerar 2280 liter/timme och det var inga problem för ynglen.

    Kommentar

    • Kid
      Användare
      • mars 2004
      • 256

      #3
      Aquaclear: 1500l/h (kanske 800l/h i mitt fall)
      fluval404: 1300l/h (800l/h i mitt fall)
      eheim 2252: 1200l/h

      Om man jämför och ger poäng på cirkulationen som pumparna åstadkommer blir det typ eheim:10, aquaclear:6, fluval 5
      Har stängt av eheimen i morse. Får se hur det ser ut när man kommer hem från jobbet.

      Nu verkar det som om hälften av rommen kläckts (försvunnit), men jag ser inte till några yngel. Honan vaktar fortfarande rommen som är kvar.

      Hur brukar dem göra med yngel som kläckts tidigare än andra? Håller dem ynglen i närheten av den kvarvarande rommen, eller flyttas ynglen?
      Kan nämna att hanen inte alls verkar intresserad av vården. Jagar andra honor istället! Fast å andra sidan så är den inte lika gammal som honan.

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Antagligen ligger ynglen i en grop på botten i närheten av rommen.

        Kommentar

        • Kid
          Användare
          • mars 2004
          • 256

          #5
          Jupp, ynglen ligger och sprattlar i en slarvig grävd grop. De flyger ur gropen varje gång föräldrarna (jupp, fadern kommer när han har lust och hjälper till) gör en rusning mot inkräktare. Sen är det att samla in igen.
          Tyvärr så använder jag mina gamla golden (Labidochromis caeruleus), som "buffertfisk", och de är väldigt snabba på att sno yngel. Tvivlar på att det kommer att finnas några kvar imorgon.

          Och mitt i allt upptäckte jag att den andra guldsömhonan lagt en fin romkaka på en sten på andra sidan akvariet!
          Den skyldiga hanen simmar lugnt mellan honorna och tar långa pauser mellan besöken. Äter lite, passar på att jag den sista honan och andra fiskar och tar det allmänt lugnt.

          Well, får ta och göra mig av med mina golden (sista malawikvarlevorna) och skaffa en annan buffertfisk till nästa lek (vet inte vad jag ska ta mig till om synspillorna får till det!). Det har fungerat bra med golden då de inte ses som ett hot av centralarna och de är bra på att vara "i vägen" när centralarna tar ut sina aggresioner på varandra.
          Någon som har bra förslag på fredliga fiskar som inte jagas av centralare och inte är "golden-snabba"?

          /Kid

          Kommentar

          Arbetssätt...