Ögonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hoffa
    Användare
    • november 2002
    • 406

    Ögonen

    Märker att mina firrar i mitt 1125 får nått skit på ögonen ibland va kan det vara.
    Jimmy
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Om det är en vitaktig hinna så kan det vara saltet som gör det har jag hört... Om du nu använder salt vill säga.

    Mvh Erik

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Jag använder salt i både stora o små mängder och har aldrig sett "vita ögon".
      Enda gången ja sett det var när jag köpt firrar som gått i hög salthalt och dumpat dom i ett kar med mycket låg salthalt. Det problemet fick ja lösa genom att salta i karet.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #4
        Fiskar anpassar sig avsevärt lättare till en ökning i salthalt än en sänkning, men det betyder inte för den sakens skull att salt är bra. Dimmiga ögon kan bero på saltstress, men det finns många andra möjliga anledningar.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Ja skrev visst ett knepigt svar.
          Först hade ja aldrig sett det. För att sen en sekund senare ha sett det.
          Måste bara fastställa att var o en gör som den vill. Mina fiskar av både SA och Afrika mår i alla fall kanon av en svag salttillsats. Osmosfiltret som ja köpte av dig Magnus ställer dessutom krav på salttillsats.
          Mina akvarier är på tok för fulla av fiskar. (Startar fyra nya kar i nästa vecka -Tänkte även starta en tråd med bilder på det nya projektet så fort jag blir godkänd medlem).
          Tömde ur 60 st multisar från 130 liters Tanganyika förra veckan. Har dessutom 40 st kvar i karet. Att ha en sådan fisklast i ett och samma kar är brottsligt ja vet men yngeltakten är enorm. Fiskarnas trivsel och aktivitet är helt klart beroende av salttillskott.
          Magnus du får ta och ta dig till Växjö om ett par veckor när vi ska ha en "Akvarie-Nörds" träff hos mig, så kör vi lite saltsnack.
          Hoffa - om många fiskar helt plötsligt får samma symptom så är det troligt att du har något strul med vattnet. Om det däremot är enstaka fiskar eller inte uppträder samtidigt så kan det vara någon sjukdom.
          Senast redigerad av LN; 15 mars 2006, 19:41.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          Arbetssätt...