Viltfångat och lokaliteter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #16
    Då är det viktigt att Exportörerna tar till dig önskemålen eller kraven eller vad man ska kalla dem och inte bara struntar i detta och exporterar till en annan leverantör.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Ursprungligen postat av Jonas E
      självklart gäller denna debatt de afrikanska sjöcikliderna från Malawi och Tanganyika som exporterats unbder en lång tid där de flesta faktiskt HAR koll på vad lokaliteterna heter.
      Va? Jag ser det som att det inte galler dessa fiskar eftersom att problemet inte ar sa stort gallande dessa.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #18
        okej, då kör vi på alla ciklider istället.....

        min stora reaktion på detta är att ciklider från dessa sjöar där vi har STOR kunskap om lokaliteterna fortfarande skeppas utan lokalitet. Det tycker jag är riktigt onödigt.
        Senast redigerad av Jonas E; 15 mars 2006, 11:15.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av Robin
          Då är det viktigt att Exportörerna tar till dig önskemålen eller kraven eller vad man ska kalla dem och inte bara struntar i detta och exporterar till en annan leverantör.
          Enligt "Sydamerikaimportor X" sa har de alltid lokaliteten nar de far fiskarna men affarerna ar helt ointresserade. Kan ha varit forsvar pa fyllan nar jag klagade darfor skriver jag inte ut namnet. Nagon med insyn i branchen far garna saga att det ar fel.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • MAkke
            Användare
            • december 2004
            • 34

            #20
            Allra helst skulle jag vilja ha GPS-koordinater, eftersom samma lokal kan benämnas med mer än ett namn, och olika lokaler ha samma namn.

            Mikael

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #21
              Ursprungligen postat av MAkke
              Allra helst skulle jag vilja ha GPS-koordinater, eftersom samma lokal kan benämnas med mer än ett namn, och olika lokaler ha samma namn.

              Mikael
              Det kanske är lite överdrivet...
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #22
                En lustig sak i sammanhanget är att det inom killi-akvaristiken faktiskt rätt ofta är möjligt att tom få fram GPS-kordinater varifrån fisken kommer. Vet inte om det hänger samman med att de ekonomiska förtjänsterna på just killifisk är i stort sett obefintliga. Finns det stålars inblandat är det klart som Sören att den som hittat en schysst variant vill knipa käft om var den finns.

                Annars håller jag med Ola. Problemet är rätt litet vad gäller ciklider från de Afrikanska sjöarna, om man jämför med malar och ciklider från Sydamerika. En del ciklider från Västafrika är också helt omöjliga att få fram något mer specifikt om. Vet inte exakt hur många varianter det finns av P. taeniatus, men många är det. Även den vanligare Palettcikliden är rackarns trixig att få veta mer om som VF. Testa att leta rätt på fångstplats på dem... eller för den delen på L-malar, tetror och Apistos från Sydamerika. Många botiors exakta lokaliteter verkar också lögn i h-vete att hitta, för att inte tala om en del regnbågsfiskar.

                Jag avstår i vart fall inte från att köpa verkligt schyssta VF-firrar bara för att exakt fångstplats inte går att få fram. Som jag ser det vore det att begränsa mitt akvaristiska intresse.

                Hilsen,

                P
                Senast redigerad av PatrikMalmo; 15 mars 2006, 16:40.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Gabbi
                  Användare
                  • april 2002
                  • 897

                  #23
                  Visst kan jag hålla med om att ifall grossist/exportör 1 alltid har mer information om fisken och tex dess fångstplatser än vad grossist/exportör 2 har så vill man främja och samarbeta med den förste. Detta löser sig ju ofta automatiskt.

                  Däremot får ni inte glömma bort att ni faktiskt är en minoritet i akvarievärlden, grabbar. De flesta kunder tycker inte att fångstplatsen är det viktigaste, och är kanske mycket intresserade av att köpa en fisk trots att fångstplats inte finns. Ska dessa kunder då berövas chansen?

                  Däremot är ni självklart i er fulla rättighet att inte köpa samma fisk, just därför att ni hellre köper en som ni vet kommer ifrån X eller Y.

                  Det är möjligt att många exportörer alltid vet alla fångstplatser, men det är rätt sällan som den informationen når ända till affärerna. Ibland på vissa diskus, ibland på vissa malar men sällan mer än så.
                  Fundera igen på om ni verkligen skulle vilja vara utan alla goa nya arter bara för att fångstplats saknas.
                  www.akvarielagret.se/akvarieboken

                  Kommentar

                  • Gabbi
                    Användare
                    • april 2002
                    • 897

                    #24
                    Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                    Jag håller verkligen med om att ansvaret ligger hos affärerna att se till att exportörerna inser vikten av att den slutliga konsumenten har all information om den importerade fisk de köper.

                    Slutkonsumenten kan sätta påtryckningar på affären genom att avstå köp, men egentligen så borde det vara affärens intresse att ge sina kunder all info de kan och all service de kan.

                    Så med andra ord...Gabbi...jag håller med de andra...avstå i sådana fall att köpa VF om exportören inte uppfyller de krav som slutkonsumenten ställer.
                    Grejen är ju den att de flesta kunder inte alls kräver fångstplatsinformation. Ska de berövas chansen att köpa fisken för att just DU hade velat ha exaktare information? Det handlar ju inte om en felaktig produkt eller missledande information, utan just bara att info om fångstplats saknas.

                    Återigen, som Ola skriver, om det GÅR att få fram info, så blir det ju automatiskt så att den leverantören premieras. De är säkert mer informerade även på andra håll.
                    www.akvarielagret.se/akvarieboken

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #25
                      Gabbi...återigen information. Har du frågat de kunder som "struntar" i fångstplats om de hellre sett att ni hade det på fisken, men att de köper den ändå?
                      Har du även förklarat att om de köper ett par av dessa och din hona t ex dör...så är det oerhört svårt att ersätta henne med en hona från samma art och fångstplats för vi har inte ett jotas aning om vart den kommer ifrån...har du ställt dessa frågor och gett den infon till de kunder som köpt "ospecad" fisk? Om du gjort det och de fortfarande säger.."äsch sånt bryr jag mig inte i"...först då kan jag tro dig.

                      En liten nyfiken fråga...vilken art säljer ni mest av som är ospecad VF?

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #26
                        Stefan: Den frågan kan jag svara på, kardinaltetra!! =)
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Hädar du Jonas E! Vi är väl i ett ciklidforum???? Kardinaltetra?
                          Förresten...är alla Kardinaltetra VF?

                          Ursäkta min miss...jag syftade på mest sålda ciklid som säljs ospecad.

                          Jaja Jonas E...SCALARE! *asg*


                          Jag tycker att det känns lite som ett slag under bältet om det åsyftas massförsäljning av dussinfisk som odlas i mängder i t ex Tjeckien och därför är vi en sådan rykande minoritet. Självklart vet jag att det säljs mängder med tetra, platy, svärdbärare osv...men vem har styrt att intresset för fångstplats inte finns angivet där? Är det konsumenterna? Inte enligt min mening utan det skulle jag vilja påstå är handlarna...så länge det inte finns krav...varför göra mer arbete än vad som behövs? ;-)

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #28
                            Såvitt jag kopplat det är faktiskt i princip alla kardinaltetra VF. VF-priserna går inte att konkurrera med som odlare, vilket alla som någonsin försökt odla kardinaltetra i större mängder vet (inte ens tjeckerna klarar det). Rödmunstetran är en annan art som de flesta av är VF. Finns säkerligen gott om liknande exempel bland just tetror faktiskt. Ovanligare Nannostomus-arter är ett exempel till.

                            Däremot importeras många tetror i så stor mängd att det sällan är något problem att ersätta några vid eventuella dödsfall, och de kostar inte alls lika mycket per styck som cikliderna. Sant att det är viss skillnad mot ciklider där. Envis som jag är upprepar jag mina funderingar kring sjöciklider kontra t ex Apisto och ett gäng Västafrikaner. Minst lika svårt, eller svårare, att få fatt i de senare vid eventuellt dödsfall.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Gabbi
                              Användare
                              • april 2002
                              • 897

                              #29
                              Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                              Gabbi...återigen information. Har du frågat de kunder som "struntar" i fångstplats om de hellre sett att ni hade det på fisken, men att de köper den ändå?
                              Har du även förklarat att om de köper ett par av dessa och din hona t ex dör...så är det oerhört svårt att ersätta henne med en hona från samma art och fångstplats för vi har inte ett jotas aning om vart den kommer ifrån...har du ställt dessa frågor och gett den infon till de kunder som köpt "ospecad" fisk? Om du gjort det och de fortfarande säger.."äsch sånt bryr jag mig inte i"...först då kan jag tro dig.

                              En liten nyfiken fråga...vilken art säljer ni mest av som är ospecad VF?
                              Suck. Du är idealist du. Det är ju bra, men jag är rädd att genomsnittsakvarieägaren inte riktigt är så kunskapstörstande som du hoppas. Idag har vi haft ca 3-4 kunder som skulle haft behållning av att veta sina inköpta fiskars fångstplats. (Alla köpte dock inte VF, men om de hade gjort.) Övriga hade sett ut som frågetecken.
                              De flesta akvarister vet faktiskt knappt handelsnamnet på sina fiskar, och det är inte för att vi vägrat tala om det. Ännu färre vet det latinska namnet, och ytterligare färre vet vilken världsdel de kommer ifrån, och ytterligare färre vet vilket land de kommer ifrån.
                              Jag tror de flesta skulle vara mer intresserade av att veta åldern på de fiskar de köper. Den frågan får jag då och då spontant, men jag har ALDRIG fått frågan om fångstplats av någon som inte varit ungefär på den nivån man hittar här inne.

                              Ang. vf fisk utan fångstplats är nog Kardinaltetra och Scalare två väldigt bra gissningar.

                              Återigen. Det är intressant att veta fångstplats, och jag tror inte kunderna skulle tacka nej till informationen om den fanns tillgänglig i alla fall, men min fråga gällde om butiker ska undvika att ta in fisk om fångstplatsinformation inte finns tillgänglig. Min egen åsikt är att det vore störtlöjligt att missa fin och säljbar fisk av den anledningen.
                              www.akvarielagret.se/akvarieboken

                              Kommentar

                              • Gabbi
                                Användare
                                • april 2002
                                • 897

                                #30
                                (Förtydligande, med "akvarister" i texten ovan menar jag ägare av fisk i diverse behållare, inte nödvändigtvis människor med akvariet som hobby. Misstänker att de flesta här vet namnet på sina fiskar.)
                                www.akvarielagret.se/akvarieboken

                                Kommentar

                                Arbetssätt...