Auloncara med.......?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ante87

    Auloncara med.......?

    Hej!

    jag undrar om Auloncara skulle passa ihop med Snäcklekare i ett 310 liters kar om man

    bortser från att dem kommer från olika sjöar (Tanganyika och Malawi)?

    Vilken snäcklekare skulle ni rekommendera???

    Och vilken Auloncara art är fredligast, vackrast och mest lekvillig????

    Kan man ha växter i om man håller dem borta ifrån snäcklekarnas skal???

    Vilken strl på gruset/sanden bör man ha???

    Kan man ta grus ifrån havet??

    Finns det några risker med det???

    Skall man tvätta gruset extra noga????

    Skall man ha mycket grottor eller räcker det med en grotta per hane?

    Tacksam för svar!

    /Andreas




  • Therese
    Användare
    • april 2002
    • 196

    #2
    Snäcklekare kan vara väldigt agresiva och du bör inte hålla mer än en sort tillsammans det brukar inte fungera. Multifaciatus är no gmin favorit.DOm är snälla mot varandra men andra fiskar jagar dom iväg.

    Jag har aldrig haft mina snäcklekare med malawi men det borde fungara. Annars finns det en snäcklekare från malawi. Den är egentligen en munruvare men leker i snäckor. Jag skulle inte vilja påstå att dom är så fästa vid sina snäckor Endast en hona. (fast tror att odm anda är hanars å kan vara därför) Dom är brun grå men min storsta hane har börjat få lite blå nyans på sidorna. Dom har som rutor på kropen. (ej dominantaste hanen)

    Du kan ta sand från naturen men du ska rengöra den ordentligt.

    Vet ej hur många grottur du bör han men tänk på att bygga stenhögarna en bit ifrån varandra annars så kommer den dominantaste hanen tro att hela sten högen är hans.
    hoppas detta är tll nån hjälp
    mvh Therese

    Kommentar

    • jens
      Användare
      • april 2002
      • 17

      #3
      Hej!
      Vi har tre Aulonocara Stuartgranti Blue peacock (en hane två honor) tillsamans med ett par av snäcklekarna Lamprologus meleagris (mycket vackra) i ett 375 l akvarium. Snäcklekarhanen var mycket aggresiv första veckorna, men har lugnat ner sig efter isolering i en "flyt-kasse" en tid. Nu fungerar det bra. Dessutom har vi i samma akvarium 8 Labidochromis caeruleus (Golden), 4 julidochromis marlieri och två ståtliga tanganyika-malar (synodontis multipunctatus). Alla går nu ihop bra och har färgat ut fint.

      Jens

      Kommentar

      Arbetssätt...