Magrande fiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter.thryselius
    Användare
    • mars 2004
    • 29

    Magrande fiskar.

    Magrande fiskar.
    Har ett problem med några få fiskar som magrar. ( 1st Golden hane, 2st Hongi honor, 1st Lombardoi, liliancinus. Hona.) + ett par fiskar som dött. Från det att dom börjar magra till dom dött eller jag avlivar dom går det upp till 8-10 månader. Alla fiskar äter bra inklusive dom som magrar. Dom får räkmix pellets o artemia. Övriga fiskar leker o växer bra. Byter vatten en gång i veckan 1/3. alla vattenvärden är bra.
    Det är ett 500L med Mbunas
    Är det någon som har varit med om något liknande vore jag tacksam för svar.
    Peter
  • sydamerikanen
    Användare
    • oktober 2005
    • 108

    #2
    Vet ej, men kan tänka mig att om de äter bra men ändå magrar, så kan det ju vara parasiter i tarmen tex flagellater som tar upp all näring.
    Är avföringen dålig och trådig?
    375L Sydamerika med rötter och växter
    stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
    2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

    Min Zoon

    Kommentar

    • peter.thryselius
      Användare
      • mars 2004
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av sydamerikanen
      Vet ej, men kan tänka mig att om de äter bra men ändå magrar, så kan det ju vara parasiter i tarmen tex flagellater som tar upp all näring.
      Är avföringen dålig och trådig?

      Nej. den är bra.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Ålder?

        Jag har haft äldre Golden och de magrade av en del. Nu har jag skaffat Labidochromis sp. perlmutt och en av de två hanarna ser rätt gammal ut och är avmagrad. Jag får honom inte att få rundare mage trots att han äter bra och att han får räkmix med stuns i.
        Övriga fiskar är i det närmaste perfekta i kropp och magform...

        Hur är din räkmix? Mycket protein?
        Senast redigerad av StefanL; 11 mars 2006, 13:28.

        Kommentar

        • peter.thryselius
          Användare
          • mars 2004
          • 29

          #5
          Ursprungligen postat av Stefan Larsson
          Ålder?
          Jag är 42
          fiskarna max 3

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Hehe...jag tror att det är tyvärr så att du är för gammal Thryselius. Det är bara att bryta ihop och avsluta hobbyn. *asg* (fyller själv snart 40 *pust*)

            Skämt åsido...åldern på fiskarna kan det inte vara då...om du inte skaffade fiskarna som vuxna exemplar. Hur ser fisken ut på huvudet? Rundad eller lite avsmalnad panna?
            Akvariekamrater?

            Kommentar

            • peter.thryselius
              Användare
              • mars 2004
              • 29

              #7
              Ursprungligen postat av Stefan Larsson
              Ålder?

              Jag har haft äldre Golden och de magrade av en del. Nu har jag skaffat Labidochromis sp. perlmutt och en av de två hanarna ser rätt gammal ut och är avmagrad. Jag får honom inte att få rundare mage trots att han äter bra och att han får räkmix med stuns i.
              Övriga fiskar är i det närmaste perfekta i kropp och magform...

              Hur är din räkmix? Mycket protein?
              räkmixen är hälften räk med skal resten grönt + vitaminer o spirulina. mycke eller lite proteiner inte en aning.

              Kommentar

              • peter.thryselius
                Användare
                • mars 2004
                • 29

                #8
                Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                Hehe...jag tror att det är tyvärr så att du är för gammal Thryselius. Det är bara att bryta ihop och avsluta hobbyn. *asg* (fyller själv snart 40 *pust*)

                Skämt åsido...åldern på fiskarna kan det inte vara då...om du inte skaffade fiskarna som vuxna exemplar. Hur ser fisken ut på huvudet? Rundad eller lite avsmalnad panna?
                Akvariekamrater?
                vad menar du med (Rundad eller lite avsmalnad panna) ?

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Du kan se på huvudet om det är normal fyllnad...dvs jämnt rundad. En undernärd/gammal ciklid får ofta avsmalnad panna så att huvudet ser ut som en kil mellan ögonen.
                  Antingen är fisken sjuk, får dåligt med mat (konkurrens?) eller helt enkelt gammal och på väg att tyna bort pga att kroppen inte kan tillgodose sig allt den äter på rätt sätt.

                  Kommentar

                  • peter.thryselius
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 29

                    #10
                    Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                    Du kan se på huvudet om det är normal fyllnad...dvs jämnt rundad. En undernärd/gammal ciklid får ofta avsmalnad panna så att huvudet ser ut som en kil mellan ögonen.
                    Antingen är fisken sjuk, får dåligt med mat (konkurrens?) eller helt enkelt gammal och på väg att tyna bort pga att kroppen inte kan tillgodose sig allt den äter på rätt sätt.
                    Var uppe och tittade. Dom ser helt ok ut runt huvudet. Gamla är dom inte det vet jag. Men dom kan nog inte tillgodose sig näringen i maten utav någon anledning. Dåligt med mat får dom inte, har kollat när jag släpper i mat om dom får tag i något, å det får dom.
                    Peter

                    Kommentar

                    Arbetssätt...