Metriaclima sp. Msobo "Higga Reef"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Metriaclima sp. Msobo "Higga Reef"

    Är det nån som vet hur den ser ut?? Har inte kunnat googla fram den....
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Verkar inte helt lätt att hitta nej.. Är fisken "ny"? Vart har du hittat namnet? Finns den att köpa någonstans?

    En googling brukar ju ge åtminstone någon träff, men här verkar det ju vara noll. Jag blir vansinnigt nyfiken av sånt här
    Tony Englund

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Nä,tror inte den är särskilt ny. Aquariummalawi har haft den inne ett tag nu.
      Undrar även om samtliga Msobo-varianter har samma mättade gula färg på honorna eller om de skiljer sig något. Måste förövrigt vara den mest knallgula fisken (honorna) från Mbuna-komplexet,eller??
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Honorna från diverse msobo-varianter skiljer sig en del. Jag hade tidigare msbobo lundo där honan var mer åt orange än åt gul, och nu har jag msobo magunga där honorna är otroligt starkt gula. Att inte msobon är vanligare är knepigt, för de är ruskigt snygga (men ganska aggressiva).
        Tony Englund

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Ah,ok. Att de är aggressiva räds jag inte-det ska va lite pondus i fisken!
          Nu såg jag att Nol hade en variant inne också som man inte får nån tillförlitlig träff på i Google. Msobo "Chinula".Nån som varit där nyligen som kan säga hur den såg ut??
          Vad jag eg söker är en Msobo som har så mkt svart i sig (hanarna) som möjligt,alltså inte den mer randiga (Lundo).

          Tony;odlar du på¨dem?? Isf;hur stora kullar ger dina? Vad tror du är optimal fördelning att hålla dem om de skulle gå själva i 1.5m ?? 2-10??
          Senast redigerad av ozric; 11 mars 2006, 11:41.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Magungan är grymt snygg, faktiskt bland de snyggare mbunas jag sett. Hanen är svart i grunden med vit-blå-silvrigt "stänk" på sidan. Honan är som sagt helt knallgul.

            Aggressiviteten hos msobo riktar sig tyvärr inte bara åt hanar och fisk av andra arter utan även mot de egna honorna, så skall man ha det väl fungerande är det nog en större grupp som gäller. Jag har 2+2 vilket innebär att jag får skicka fisk till "sjukhus-kar" med jämna mellanrum för att de skall läka
            Tony Englund

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av Tony
              Aggressiviteten hos msobo riktar sig tyvärr inte bara åt hanar och fisk av andra arter utan även mot de egna honorna, så skall man ha det väl fungerande är det nog en större grupp som gäller. Jag har 2+2 vilket innebär att jag får skicka fisk till "sjukhus-kar" med jämna mellanrum för att de skall läka
              Låter mycket märkligt... jag skaffade dom för länge sedan som utfyllnad till lite snällare fiskar vilket har funkat fruktansvärt bra, endast 1 hane har jag blivit tvungen o ta bort pga att just han va jobbig mot allt o alla men det finns ju "värstingar" i stort sett från alla arter. Den är ju känd för att inte va lika aggro som liknande mbunas. Jag kör iof större grupper av dom, nu kör jag 17st =) i en större burk iof e dom inte fullvuxna. Har du tur har du bara haft otur(eller hur man nu ska säga) och fått ett gäng värstingar=)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • ozric
                Användare
                • mars 2004
                • 3187

                #8
                Deelay;vilken variant har du då ? Foto kanske? Ger de stora kullar?
                "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                c",)

                Kommentar

                • Tony
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4594

                  #9
                  Som jag skrev, "skall man ha det väl fungerande är det nog en större grupp som gäller.".

                  Jag har som sagt bara 2+2, därav att aggressionerna riktas stenhårt till specifika fiskar.
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10

                    Är det dessa du har nu ,tony? Snygga som fan ju.
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • Dollarman

                      #11
                      msobo

                      bilder har jag på msobo VF http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=619539

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 1042

                        #12
                        snygga! Honorna är inte att leka med...

                        Kommentar

                        • Tony
                          Användare
                          • april 2002
                          • 4594

                          #13
                          Ozric, japp, det är mina msobo de där. Som sagt, fruktansvärt snygga! Jag har sparat undan ett 30-tal yngel som jag skall ha själv.. byter ut mina vuxna 2+2 så kanske det blir lite mer fridfullt och ett antal utfärgade hanar som bonus
                          Tony Englund

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Ursprungligen postat av ozric
                            Deelay;vilken variant har du då ? Foto kanske? Ger de stora kullar?
                            Dom kom som magunga varianten men mna honor är lite mer orange än gul så jag vet faktiskt inte riktigt säkert om det verkligen e samma... hanarna ser likadana ut iof.

                            Här är den dominanta hanen som vi odlat på.


                            Här är en hona från en av kullarna.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...