Klickande ställning/ akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Klickande ställning/ akvarie

    Jag har ett något udda problem (om det nu är det problem). När en av mina katter idag ställde sig med framtassarna mot karet hörde vi ett klickande ljud från ställningen eller akvariet (jag tror det är ställningen). Det låter precis som om något är löst (slår emot liksom). 222 liter och parkettgolv gör mig och sambon något nervösa. Är det någon som har varit med något likande ljud. Det klickar till ett antal gånger innan det stannar av. Bör jag tömma karet eller vad ska jag göra?

    /Jocke
  • ciklidMartin
    Användare
    • februari 2004
    • 213

    #2
    Antar att du har aluminiumställning!?
    I "det gamla" forumet fanns en tråd ang sönderfallande aluminiumställning. Kan tyvärr inte hitta tråden . Det handlade om en ställning där man enkelt kunde ta loss aluminiumstavarna ifrån knutarna. Tydligen åldras aluminium och utvidgas (eller var det krymper) med tiden vilket orsakar problemet.

    Är din ställning ny eller "gammal"?
    Vågar du känna ifall någon av aluminiumdelarna sitter löst?
    www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Jag tycker att du ska tömma karet så gott det går och sedan kontrollera ställningens knutar.

      Jag skippade min aluminiumställning efter sista flytten då jag fick smått panik när jag fyllt karet och det såg ostadigt ut. Jag knuffade lite lätt med tummen i övre kant på aluramen till karet och hela paketet svajade!! Snacka om att det blev en snabb tömning av karet och ut med benställningen för att snabbt fixa lecablock. Jag är mycket nöjd med det valet då akvariet nu står stadigt och jag behöver inte oroa mig för några knutar hit och dit.

      Risken med aluminiumbenställningar är att knutarna som håller ihop de olika bitarna kan sitta löst. Fötterna kan bli slitna och gängorna naggade vilket gör att de kan ge efter.

      Nej, mitt råd är att du fixar några lecablock att ställa karet på...

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Mitt kar svajar inte så det syns i alla fall. Idag är konstigt nog ljudet borta.... Kanske bara var något tillfälligt igår? Jag har inte lyckats upptäcka att något sitter löst heller och ja, det är en alu-ställning. Jag tror jag avvaktar något dygn. Jag köpte karet med ställningen för 5 år sedan, men det har bara varit igång i typ 3. Så det borde väl inte vara åldern? Är det vanligt att aluminiumställningar kollapsar?

        /Jocke

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag tror inte att det är så vanligt att de kollapsar, men man bör kontrollera så att ställningen känns stabil och så inga knutar ser mystiskt lösa ut. Detsamma gäller fötterna som man skruvar på...de kan dessvärre ge efter lättare.

          Jag tror inte att det är så stor fara om karet inte flyttats många gånger och ställningen är stadig. Mitt problem var att jag hade flyttat en del med karet och genom detta troligen hanterat benställningen lite fel....eller så berodde det hela på att mitt kar med ställning hade några år på nacken. Jag kontrollerade ställningens knutar så de såg bra ut samt även fötterna...av någon anledning visade det sig senare när jag fyllt på vatten i karet att fötterna var dåliga. Jag såg även en knut som såg ut att hålla ihop sämre så jag bytte till Leca direkt.

          Kommentar

          • Pär J.
            Användare
            • april 2002
            • 219

            #6
            Har hört likande ljud från mitt 222 Alu-kar. Ljudet uppstår ibland när man kommer och få lite "gungning" på parekttgolvet.
            Trodde att det var den underliggande alu-profilen som är precis under långsida på akvariet som inte är dikt an på mitten utan kan slå mot akvariet och då framkalla "klickandet" men blev mer orolig nu när ni talar om sönderfallande knutar.

            Fast om alu-ställningar hade detta problem borde det väl vara mer känt!?

            /pär

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Aluställningar är mestadels pålitliga, men har de monterats isär och/eller flyttats många gånger ska man se upp. Knutarna kan falla sönder, men då får det vara gamla ställningar. Det klickande ljudet kanske uppkommer av metalldelar inne i knutarna (de flesta knutar är av metall med plast utanpå, ett fåtal är gjutna helt i plast).

              Min aluställning under 600-liters är isärtagen ett flertal gånger, svajar litegrann - mestadels beroende på golvet. Inte orolig ännu (fast nu faller väl möget sönder bara för att jag skriver detta!).

              Har även en ställning till en 222 som varit använd mycket och länge - inga problem med den.

              Har du för övrigt frigolit mellan kar och ställning? Menar inte att det är nödvändigt, men vill bara kolla.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Pär J.
                Användare
                • april 2002
                • 219

                #8
                Jag har inte frigolit mellan alu-ställning och alu-kar.

                Hur är en knut uppbyggd, finns det bilder på dem?

                Kommentar

                • Banderad
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 3479

                  #9
                  Jag har ingen frigolit mellan akvariet och ställningen, men det känns lugnare nu när jag vet att fler har upplevt det. Ställningen är ju stabil och inte så våldsamt gammal.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Oki, jag funderade på om det kan vara ett mellanrum kvar mellan ställning och akvarium, dvs att karet står "snett" på diagonalen. Kolla det, för det är illa. Kolla även om ni har något tillbehör i akvariet som antingen hänger löst eller kan röra på sig. Jag hörde ett lätt knackande ljud från växtkaret, och det tog mig några dagar att inse att det var en doppvärmare som hängde löst i karet och beroende på vattencirkulationen då och då slog mot en ruta.

                    Har inte sett några bilder på hur en knut är uppbyggd, men det kanske finns på tillverkarnas hemsidor. Har aldrig ansträngt mig för att hitta tillverkarna bara, men värt ett försök om ni orkar lägga någon timme framför datorn. Har däremot sett knutar som gått sönder (mycket gamla och slitna ställningar). Flera metallbitar inuti, som skapar grundformen, och så är det gjutet med plast över.

                    Om ställningen är stabil och inte särskilt gammal hade jag absolut inte oroat mig.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...