Copadiochromis - Brattom: onskar info om kraterbyggare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Copadiochromis - Brattom: onskar info om kraterbyggare!

    Hej

    Skulle ni som vet kunna svara pa dessa fragor sa fort som mojligt eller fraga nagon och svara alternativt vidarebefodra mig till nagon. Det galler krater/bower-byggande Copadiochromis (dvs de som overhuvudtaget bygger nagot, behover inte vara krater). Framst C. eucinostomus, men vilken som ar bra:

    1. Bygger de bower i akvarium?
    2. Hur stort maste akvariet vara for att mer an en hane ska bygga bower?
    3. Ser "akvariebowers" ut som i naturen?

    Det ar en kollega som ska soka pengar och deadline ar pa mandag!
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Thorichtys
    Användare
    • april 2002
    • 56

    #2
    C. Trewavasae

    Mina C. Trewavasae bygger i alla fall en bowerliknande sak. Under en utskjutande sten så bygger hanen en krater. Han gräver alltså inte bara ut en grotta (vilket det inte heller riktigt är), utan putsar och bygger på och bättrar. Han gräver inifrån och ut och som högst tror jag den varit 6-8 cm hög. Med tanke på att jag bara har kanske 3 cm sand/grus tycker jag det är ganska högt.

    Magnus
    Magnus

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Lite surfande visar att trewavase ar en "cave bower builder". HAr du haft mer an en hane som gjort detta samtidigt? Hur stort ar akvariet?

      En fraga gallande Copadiochromis i allmanhet: Hur stort ska akvariet vara for att mer an en hane ska halla revir?
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Gwendly
        Användare
        • december 2003
        • 374

        #4
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Lite surfande visar att trewavase ar en "cave bower builder". HAr du haft mer an en hane som gjort detta samtidigt? Hur stort ar akvariet?

        En fraga gallande Copadiochromis i allmanhet: Hur stort ska akvariet vara for att mer an en hane ska halla revir?

        Jag har sett tva hanar av borleyei (sp?) utfargade (eller 85%+ iaf) i ett akvarium som var 6'x2'x2' (180x60x60). Formodligen gar det med mindre men malawi is not my strong side

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Det ar viss prestige det galler om nu. Jag har i prindip pastat att svensk ciklidistik ar storst bast och vackrast. Sa svara nu aven om det ni skriver ar nonsens.
          Senast redigerad av Ola Svensson; 11 mars 2006, 00:28.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • panna
            Användare
            • december 2004
            • 233

            #6
            Ciklidstämman säger allt. Jouni

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ja, hade ciklidtamman varit den har helgen sa hade jag garanterat svaret pa mandag, men nu har jag ju lovat att svenska ciklidister latt kan svara pa detta sa... OM vi fixar detta sa imponerar vi! Vad ar det jag fragar efter, jo: detta funkar i "akvarium". Alla ledtradar att det ar sa tas emot tacksamt.

              "Akvarierna" ar for ovrigt cylindriska med tva (eller om det var 2.5) meter i diamer och en meter djupa.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Lite om Copadichromis azureus...där det finns bild på en mindre "bower".

                Nana4d sebuah agen toto slot yang sudah dikenal sejak lama di indonesia karena kemenangan jutaan rupiah pasti dibayar full dan syarat ketentuan berlaku hanya dengan bermodalkan minimal deposit 10ribu


                När jag surfade runt så hittade jag denna avhandling rörande "bower"-byggande arter...kanske ingen hjälp till dig Ola, men intressant läsning.

                Senast redigerad av StefanL; 11 mars 2006, 01:03.

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Hej
                  1. Bygger de bower i akvarium?
                  2. Hur stort maste akvariet vara for att mer an en hane ska bygga bower?
                  3. Ser "akvariebowers" ut som i naturen?
                  Mina erfarenheter!

                  1.Ibland men jag har sett att går dom i fel sällskap så gör dom det bästa av situationen om dom verkligen vill leka och bara kör på i ett hörn lite snabbt, får dom möjlighet och inte blir bortjagade bygger dom gärna sina "bowers"

                  2.Inte så lätt o säga eftersom det beror till stor del på hur man innreder burken men är burken under 150cm lång så tippar jag på att chanserna e små om man itne håller enbart just den arten o ganska många av den... då brukar dom ta mindre revir.

                  3. Ja i vissa fall om material o utrymme finns för att ådstakomma ett sådant bygge så ser det i princip ut som i naturen... storleken vet jag inte eftersom jag bara sett på bilder från sjön o därefter uppskattat storleken på deras bon men skulle tro att dom blir något mindre i akvarium.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    OK, mer godis. uppstallningen ar fem sex stycken 2 m cylindrar med en meters djup (kan var 2.5 eller 3 ocksa). Tanken ar att ett gang tar revir. Man kan skilja dem at med galler som mina 8 hanar i 6 m akvarie. Fast det blir som en TP tarta da forstas. Kommentera pa. Alla kommentarer motages tacksamt (Stefan, jag ska kolla lanken senare).
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Jag har nyligen skaffat två par av Copadichromis azureus, men de har inte börjat leka riktigt än. Jag ser dock att den dominante hanen av de två intagit ett av hörnen i min 375L, men inget byggande än. Däremot har hanen skyfflat in lite sand mot bakgrunden...men inte byggt någon "bower". Azureus bygger en "halvmåne" under/mot en sten.

                      Hade varit bättre om jag haft de längre för att se om även den andre hanen skulle kunna påbörja något. De är utfärgade båda två, men den dominante riktigt lyser blått över hela kroppen...så jag får se vad som kommer ske inom den närmaste tiden.

                      Jag ser även på min Protomelas virgatus att han börjar så smått komma in i en lekperiod igen så här kan det kanske hända något snart också. Paret var väldigt nära lek senast de hade sin period i slutet av sommaren...runt september.

                      Kommentar

                      • Thorichtys
                        Användare
                        • april 2002
                        • 56

                        #12
                        [QUOTE=Ola Svensson]Lite surfande visar att trewavase ar en "cave bower builder". HAr du haft mer an en hane som gjort detta samtidigt? Hur stort ar akvariet?QUOTE]

                        Jag har bara en hane och det är han som bygger. Han har tre honor som han flörtar och leker med i ett 720 med relativt lugna firrar (aulonocara spp, protomelas sp. 'taiwan reef', Othopharynx lithobates, Chilotilatipa euchiles).

                        Akvariet är inrett med ett litet stenröse och ett par större stenar. Bottenmaterialet är fin sand.
                        Magnus

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          min enda azureushane byggde en krater i mitt 540, ca 15cm höga väggar på grund av platsbrist blev den byggd mot filterhörnan så att själva kratern hade väl inte en diameter på mer är 20cm den också. Det krävs nog ettstörre akvarium än 150långt för att fler än en haneska hålla revir.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          Arbetssätt...