Mer än påfågelciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emma N

    Mer än påfågelciklider?

    Hej!
    Jag har ett kar på 480 liter där jag för tillfället endast har tre påfåglar runt 10 cm. Jag kan inte så mycket om ciklider och eftersom det tidigare har varit min sambo som har haft största ansvaret för akvariet har jag inte funderat så mycket. Nu är det dock jag som ska försöka rusta upp vårt akvarie ordentligt och skulle därför vilja ha lite tips och råd från erfaret folk.

    Jag har förstått att det är svårt med mindre arter ihop med påfåglarna. Jag är ändå nyfiken på om det finns någon lite mindre art som går?
    Hur fungerar det med växter? Än så länge verkar inte våra påfåglar bry sig om att gräva och förstöra växter.
    Jag skulle vilja ha en blandning av lite större och mindre fiskar (påfåglarna är då kategorin större) och är tacksam för tips om lämpliga arter. Jag vill också försöka hålla mig till fiskar och växter från syd- och centralamerika för att på så sätt försöka få ett enhetligt kar.

    / Emma
  • linka78

    #2
    Tips

    Hejsan

    Jack dempsy är en fisk som går alldeles utmärkt att ha med påfåglar, enligt min erfarenhet
    The Jack Dempsey Cichlid is one of the most interesting and beautiful of the American cichlids! The Jack Dempsey Rocio octofasciata (previously Cichlasoma octofasciatum) is a large and magnificently colored South American Cichlid. It is stocky and compact in shape but can grow to almost 10 inches (25 cm) in length. A mature Jack Dempsey […]

    Jaguarciklid har jag haft med vuxna påfåglar

    Leker utan större konstigheter, det står att dom blir väldigt stora men det tar mycket lång tid innan dom blir det. Det går fort upp till 20-25cm sedan går det långsamt.
    Större malar går bra att ha med påfåglar oxå
    När dina påfåglar blir större kommer dom gräva en hel del så njut av växterna nu medans du kan.

    Mvh

    Kommentar

    • Midas_Tom
      Användare
      • mars 2005
      • 809

      #3
      om påfåglarna bara är 10 så borde det ju gå med stora blåciklider (sydamrikaner), blir inte så jätte stora .. kanske några stora tetror? ex: skivtetror http://ourfish.tripod.com/pictures/silverdollar.jpg

      äter ioförsej växter....

      geophagusar borde väll funka bra?men är inte säker på det..

      lycka till med karet
      //tom

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

      Kommentar

      • malplacerad
        Användare
        • maj 2005
        • 877

        #4
        Tror Emma N vill ha råd om arter som är mindre än vad oscars är.

        Jag har nyss köpt 2 Crenicichla lepidota som funkar bra med mina oscars, de är lika långa som den minsta oscarn men de är ju inte alls lika "köttiga", men det funkar bra hitills, de är framme vid utfodringen och snappar åt sig den mat som påffarna inte hinner ta.

        Påffarna bråkar mer med varandra än med nykomlingarna.

        Vet ej vilka andra arter som är mindre och kan tänkas funka, kanske någon större tetra art?
        Har ingen jättebra koll på vad som är lämpligt som oscar-sällskap.

        Några länkar till olika oscar-forum, kanske du hittar någon nyttig info där.

        A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!




        oscarfish.com är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, oscarfish.com har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
        ||||

        Kommentar

        Arbetssätt...