Håltagning i glas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    Håltagning i glas!

    Efter att mest ha jämrat mig i ett par år för att det är så förbaskat dyrt med glasborr satt jag idag och bläddrade i Jula-katalogen. Där fanns ett 25,4mm diamanthålsåg som jag sprang iväg och köpte. 69:- är lite rimligare nivå

    Som att skära i smör! En skvätt vatten på glaset och det är bara att sätta igång. De gråa 25mm PVC-rören som alla saltnissar använder passar som handen i handsken i hålen.
    Senast redigerad av Tony; 08 mars 2006, 19:47.
    Tony Englund
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Vad är tanken med allt detta?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #3
      Det finns otaliga fördelar med att kunna borra i glas. Ytavrinning, smidiga filterfack, centralfilter etc etc
      Tony Englund

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 1159

        #4
        Borrade du i befintliga akvarier, eller i lösa glas?, har funderat lite på att borra mina 222-or, om de nu blir tomma ngn gång
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #5
          När man pratar om ytavrinning är det när man fyller på å byter vatten å för att överflödigt vatten ska rinna ner i avloppet? Har jag fattat det rätt?
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • november 2003
            • 1585

            #6
            härligt tony, då vet vi att du kan borra då, nu är det bara att komma förbi byttorp och hugga i....
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Artikelnumret? Så jag kan kolla på deras sida.
              Har ingen katalog. Jula öppnar sin butik i Linköping om nån vecka.
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • marcuspajp
                Användare
                • augusti 2005
                • 74

                #8
                Du måste berätta mer om den här prylen. Jag är väldigt sugen på att sätta mitt 60l snäcklekarkar och 540l leptosomakar på en gemensam sump så att jag bara behöver byta vatten i ett av dem.

                Kommentar

                • Gäst

                  #9
                  Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Artikelnumret? Så jag kan kolla på deras sida.
                  Har ingen katalog. Jula öppnar sin butik i Linköping om nån vecka.
                  sid 65 art nr 013-024 Diamanthålsåg 69 kr antar att jag hittade rätt?


                  Tack för tipset Tony bara vatten och borra? låter kanon!

                  mvh Lennart

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Det är rätt artikel ja.

                    Jag skall under kvällen provborra mer och rapportera. Jag borrade bara i lösa 5mm glas igår, men jag har svårt att tro att det skulle vara några problem att borra i färdiga kar. Sålänge borrmaskinens chuck är bra centrerad blir det inga som helst obalanser eller vibrationer, så det borde fungera fint på både tunnare och tjockare glas.

                    OBS! Vatten är ett måste, annars lär glaset spricka!
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      jasså tony du ska äntligen komma till skott att borra dina kar, ett litet tips när du borrar i befintliga kar, lägg en frigolitskiva under akvariet så när borret går igenom glaset landar det mjukt. om det är ett sådant glasborr med en grov metalldel som sitter på chucken trä på en slang så att inte metalldelen går emot glaset.mvh janne

                      Kommentar

                      • Tony
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4594

                        #12
                        Jajamensan Janne, nu har jag ju möjligheten iaf

                        Borret är väldigt litet och smidigt, inte alls som de klumpiga prylar jag sett tidigare.
                        Tony Englund

                        Kommentar

                        • 56ovwal
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 664

                          #13
                          Jag köpte ett likadant borr för något år sedan. En kompis lånade det för att borra ett gäng hål i ett blivande saltkar. Han sa det var hur enkelt som helst. Hann inte prova det själv och har inte fått tillbaka det än.... Biltemas bordgenomföring passar perfekt om du inte redan visste det.
                          Frågan är hur lång livslängden är på det här borret. Förmodligen inte som glasmästarnas dyra borr, men so what. Bara att köpa ett nytt. Och ärligt talat, hur många borrar typ hundra hål ?
                          Pigge
                          Bygger ny akvarielokal:
                          http://ovwali.blogg.se/
                          Uppdaterad:2011-12-23

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            Ja för tusan, 69:- per år kan man väl kosta på sig om det nu inte är något evighetsborr

                            Jag blev också förvånad av hur lätt det var att använda. Utan någon som helst styranordning för en vanlig borrmaskin tog det mig ett enda halvdant försök innan jag kom på tricket. Om man lutar borrkronan till en början så man får en skåra i glaset är det bara att vinkla upp den efter hand för att komma rakt på det utan att "sladda".

                            Och biltemas bordsgenomföring hade jag redan i planerna, men det lutar nog mer åt att skaffa lite 25mm PCV-rör och delar för att fixa lite snygga anordningar precis som Christian Alfredsson visar i sin tråd.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • waterboy78
                              Användare
                              • augusti 2004
                              • 41

                              #15
                              Ett litet tips: En borr, flera borrar. Ett borrbett flera borrbett.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...