försvunnen multifasciatus!?!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    försvunnen multifasciatus!?!?

    nu är det så att jag har för en dryg vecka sen köpt multisar, och för två dagar sen bytte jag vatten. och då la jag också i kalksten. och sen tog jag ur alla snäckor och då var alla multisar i dom! men jag la alla snäckor i en stor bunke med vatten medans ja fixade karet.

    och sen dess har jag bara sett 5 av 6 stycken [:-(] jag har absolut ingen aning om vad som kan ha hänt. kan det kanske vara så att när dom blir rädda simmar dom ner i en snäcka med "för hög fart" och fastnar!?!? funderade också på om det kan vara att jag har en väldigt lång snäcka i (den på bilden nedan). man kanske inte ska ha det!? men om den isf har fastnat i den!? snälla hjälp mig fort!!

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    #2
    SNÄLLA HJÄLP! []
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • Byttorp
      Användare
      • november 2003
      • 1585

      #3
      Hej du, jag har haft signatus som varit inne i sin snäcka under flera dagar utan att man sett dom. Men jag skulle personligen inte råda dig att ha den typen av snäckor, för kraftiga böjjar i snäckans gångar kan ju aldrig vara helt bra. Men det är bara vad jag tror utefter sunt förnuft. Hoppas du hittar nr 6 också...
      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
      Ordförande GCG

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Jag har svart att tro att den kan fastna i snackor. Att simma sa langt in det gar ar liksom deras pryl. Dessutom sa ar det inte sa mycket du kan gora. Sitter den i snackan och du plockar upp den sa simmar den annu langre in. Ofta patalas risken att de kan fastna, sarskilt med "fel" sanckor, men jag tror bara det ar oro. Pa sitt satt ar ju avsaknaden av svar possitivt: ingen verkar ha hort talas om att de fastnar. Sedan kan den ju sitta och trycka av flera orsaker: de andra ar dumma, den har agg, den ar sjuk, den ar dod (av nagon helt annan orsak an snackans utseende) osv.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • november 2005
          • 841

          #5
          ok. men tror ni att jag måste ta bort den långa snäckan!?

          mvh christoffer
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Nej det tror jag inte, men det ar bara en gissning.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              #7
              tack ola! någon annan som har tips!?!?

              mvh christoffer
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              • Jorsa
                Användare
                • december 2003
                • 199

                #8
                Ha tålamod och vänta, jag har en Signatus-hona som kan vara i sitt skal flera dagar i streck, (om den inte kommer ut om natten vill säga då jag inte ser den).
                Låt karet vara i fred ett par dagar, finns den i en snäcka så kommer den ut, den måste ju äta.
                Den avlånga snäckan tror inte jag heller att du behöver ta bort, gillar inte fisken snäckan så simmar den inte in i den.
                Bara ekonomin och boytan sätter gränser...

                Kommentar

                • Ralph
                  Användare
                  • maj 2002
                  • 736

                  #9
                  Jag hade Brevis för några år sedan och där såg jag inte till en hona på flera dagar. Jag trodde hon hade dött men sedan var hon bara framme igen.

                  Mitt tips är att känna lugnet ett par dagar till.

                  (Jo jag vet att jag hade lite väl grovt bottensubstrat på bilden men det var bara under en övergångsperiod.)

                  Kommentar

                  • choffe
                    Användare
                    • november 2005
                    • 841

                    #10
                    okey! då ska jag väll bara vänta och se...

                    ralph: snygg bild ;-)

                    mvh christoffer
                    Christoffer Lundholm

                    Kommentar

                    • Byttorp
                      Användare
                      • november 2003
                      • 1585

                      #11
                      ...och eftersom vi alla har varit fiskar i våra tidigare liv så....låt snäckan vara kvar tills du är överbevisad om motsatsen, men jag hade iaf inte chansat. Har sett fiskar som blivit skrämda av en hastig rörelse försöka ta sig in i de mest konstiga utrymmen, inklusive på tok för små snäckor. Men hoppas det löser sig till det bättre.,... du kan väl meddela oss när du hittat the missing fish.
                      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                      Ordförande GCG

                      Kommentar

                      Arbetssätt...