malawi problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawisimon
    Användare
    • februari 2006
    • 88

    malawi problem!

    jag har ca 2 st esthere och 1 treawaese som är väldigt mycke uppe vid ytan och chippar kan de va nått fel?
    jag har även 2 auratus par som nästan ständigt sen dom kom i karet igår simmar upp och ner vid rutan är inte lugna en sekund kan de vara nått med vattnet? ph och nitrit är bra.

    vill ju att firrarna ska må bra
    -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
    -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
    akvariet.forum24.se
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    nya fiskar simmar upp och ner för rutan..så är det alltid. Vad det andra är vet jag inte. Hur länge har karet varit igång?
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • malawisimon
      Användare
      • februari 2006
      • 88

      #3
      visst brukar dom simma upp åh ner men de brukar ju lugna sig till dagen efter. karet har varit igång sen början på januari
      -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
      -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
      akvariet.forum24.se

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #4
        Ursprungligen postat av malawisimon
        jag har ca 2 st esthere och 1 treawaese som är väldigt mycke uppe vid ytan och chippar kan de va nått fel?
        jag har även 2 auratus par som nästan ständigt sen dom kom i karet igår simmar upp och ner vid rutan är inte lugna en sekund kan de vara nått med vattnet? ph och nitrit är bra.

        vill ju att firrarna ska må bra
        Trewar är känsliga för syrebrist. Fiskar chippande vid ytan kan därför tyda på för dålig cirkulation i karet. Hur är det med ytcirkulationen? Har du pumpkapacitet som räcker till, även när filtren börjar bli lite igensatta?
        Min zoon

        Kommentar

        • malawisimon
          Användare
          • februari 2006
          • 88

          #5
          Jag hade tidigare en fluval fx-5a och ett eheim 2250 i karet då va de mycket bra fart fx-5an visade sig vara kass började låta efter 3 dagar åh vibrera rejält nått blev fel i den så jag fick byta till 2 st 304or och de gjorde ju att jag va tvungen att använda båda mina utblås som kommer ut ur bakgrunden så just för tillfället kör jag enbart med 2st 304or ena utblåset är vid ytan och hela ytan rör sig bra men de e ju helt klart att jag helst skulle vilja ha i mitt eheim 2250 kan de bero på detta?

          jag körde ett par dagar med 2250 i inne i karet men om inte jag minns fel så va de likadant då fiskar som chippar vid ytan även med lufttillsatsen på pumpen

          detta sitter alltså i mitt 720 kar


          Ursprungligen postat av HazelCR
          Trewar är känsliga för syrebrist. Fiskar chippande vid ytan kan därför tyda på för dålig cirkulation i karet. Hur är det med ytcirkulationen? Har du pumpkapacitet som räcker till, även när filtren börjar bli lite igensatta?
          -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
          -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
          akvariet.forum24.se

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av malawisimon
            Jag hade tidigare en fluval fx-5a och ett eheim 2250 i karet då va de mycket bra fart fx-5an visade sig vara kass började låta efter 3 dagar åh vibrera rejält nått blev fel i den så jag fick byta till 2 st 304or och de gjorde ju att jag va tvungen att använda båda mina utblås som kommer ut ur bakgrunden så just för tillfället kör jag enbart med 2st 304or ena utblåset är vid ytan och hela ytan rör sig bra men de e ju helt klart att jag helst skulle vilja ha i mitt eheim 2250 kan de bero på detta?

            jag körde ett par dagar med 2250 i inne i karet men om inte jag minns fel så va de likadant då fiskar som chippar vid ytan även med lufttillsatsen på pumpen

            detta sitter alltså i mitt 720 kar

            Det borde räcka, tycker jag.
            Om du har möjlighet, så sätt in ett innerfilter, som ökar på ytcirkulationen tillfälligt och se om det får fiskarna att lämna ytan.
            Min zoon

            Kommentar

            • malawisimon
              Användare
              • februari 2006
              • 88

              #7
              Ursprungligen postat av HazelCR
              Det borde räcka, tycker jag.
              Om du har möjlighet, så sätt in ett innerfilter, som ökar på ytcirkulationen tillfälligt och se om det får fiskarna att lämna ytan.
              Jag körde med mitt 2250 i några dagar men de gjorde ingen skillnad men har studerat dom en liten stund nu och jag misstänker att dom va hungriga eller nått för efter jag matat lite mer än vanligt så har nu alla fiskar simmat runt och haft kul i ca 1 timme
              -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
              -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
              akvariet.forum24.se

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #8
                angående simma uppåner längs framrutan är tyvärr vanligt bland mbunas och för mej så har det hänt att dom har hållit på i månader! det är nog den största orsaken till att ja ej har så mkt mbunas
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • malawisimon
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 88

                  #9
                  Dom har lugnat ner sig nu efter ca 3 dagar
                  just nu är hanen brutalt pilsk men än så länge ingen hona som släpper till


                  Ursprungligen postat av specmats
                  angående simma uppåner längs framrutan är tyvärr vanligt bland mbunas och för mej så har det hänt att dom har hållit på i månader! det är nog den största orsaken till att ja ej har så mkt mbunas
                  -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
                  -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
                  akvariet.forum24.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...