Unken Lukt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DukeNukem
    Användare
    • februari 2006
    • 6

    Unken Lukt

    Hej!
    Jag har ett nystartat 450 liters akvarium med Malawi ciklider 7st Golden 7st Delfin 2st Trewasse hur det nu stavas, alla i storlek 4-7cm. Detta är ett nytt intresse för mig så jag är helt novis i ämnet. Akvariet är utrustat med ett internfilter med kapasitet på 2000l/h. Problemet ligger nu i att frugan hotar med att slänga ut akvariet om inte lukten försvinner [] . Jag har bytt 1/3del vatten i veckan och gjort rent filtret med samma perioditet. Fiskarna matas mestadels med 2-3 kuber frysen Artemia/dag och någon gång i veckan pellets. Akvariet har varit i gång Ca: 3veckor. Lukten är det samma som den bruna sörjan luktar som täcker filtret innan rengöring.

    Jag tar tacksamt emot alla tips, för jag gillar dessa firrar.
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #2
    Vad har du för pellets och hur mycket matar du? Överblivna Hikaripellets är enligt mina erfarenheter bland de värsta lukter jag vet.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • DukeNukem
      Användare
      • februari 2006
      • 6

      #3
      Ingen aning köpte i lösvikt hos en akvariehandlare i Vänersborg, ca:10st i veckan.

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Blir dom uppätna?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • DukeNukem
          Användare
          • februari 2006
          • 6

          #5
          För det mesta. ibland kan någon flyta runt några dagar.

          Kommentar

          • Micke Lövberg
            Användare
            • februari 2004
            • 349

            #6
            Instämmer med Robin.Garanterat pelletsen, och speciellt om dom flyter runt några dagar.
            375L Malawi
            112L Tanganyika
            90L Tanganyikayngel
            45L Tanganyika

            Kommentar

            • DukeNukem
              Användare
              • februari 2006
              • 6

              #7
              Hur länge sitter lukten i. Är den frysta Artemian lämplig med den mängd jag ger eller finns dt något bättre. Jag är inte den typen som står och rör i hop egna räkmixar.
              Jag skickar även i 1-2 maltabletter / dag. Kan dessa inverka?
              Senast redigerad av DukeNukem; 07 mars 2006, 22:23.

              Kommentar

              • Micke Lövberg
                Användare
                • februari 2004
                • 349

                #8
                Då dom flesta av dina fiskar är växtätare, så skulle jag prova med spirulinaflingor,Aquatic Nature´s pellets/granulat och sist men inte inte minst räkmix, tackvare att du tillgodoser både växtätare och köttätare.

                Gör ett större vattenbyte, krama ur filtret i gammalt akvarievatten så är lukten borta inom ett dygn
                375L Malawi
                112L Tanganyika
                90L Tanganyikayngel
                45L Tanganyika

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #9
                  Det kan lukta lite skumt/unket ur ett nystartat akvarium innan du fått biologin att fungera ordentligt. OM du har pellets som flyter runt flera dagar i burken så borde du kolla över dina utfodringsrutiner... har alldrig sett, eller någonsin hört talas om att mat flyter runt i flera dagar, men man upphör alldrig att bli förvånad.
                  Senast redigerad av deelay; 08 mars 2006, 11:14.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    jag skulle nog vara lite försiktig med så mycket mat i ett nystartat akvarium.
                    sedan skulle jag kolla nitriten för den brukar dyka upp efter tre veckor, och att pelletsen flyter omkring i flera dagar jisses det är som att be om nitrit förgiftning.mvh janne

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Ursprungligen postat av DukeNukem
                      Hej!
                      Jag har ett nystartat 450 liters akvarium med Malawi Akvariet är utrustat med ett internfilter med kapasitet på 2000l/h.Jag har bytt 1/3del vatten i veckan och gjort rent filtret med samma perioditet. Fiskarna matas mestadels med 2-3 kuber frysen Artemia/dag och någon gång i veckan pellets. Akvariet har varit i gång Ca: 3veckor. Lukten är det samma som den bruna sörjan luktar som täcker filtret innan rengöring.
                      Jag håller med de ovan du matar för mycket!! mat skall ätas på en gång pellets skall ej ligga och flyta i dagar.Filter bör ej göras ren i samband med vattenbyte utan endast när de pumpar dåligt. hjälper till att ta ner nitrit.Tycker att det låter som du har haft tur med tåliga fiskar.

                      Tips läs på trådarna finns bra tips om akvarieskötsel.

                      Lycka till med en kul hobby

                      mvh Lennart

                      Kommentar

                      • DukeNukem
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 6

                        #12
                        Hur kollar man nitriten, och vad gör man för att få ordning på den.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Hej!

                          Köp dropptest för nitrit i din akvariebutik.

                          Som tidigare varit inne på så ska du absolut inte rengöra filtret varje vecka. Du kanske behhöver rengöra filtret 1-2 ggr/år. Beroende på belastningen i karet givetvis. Som tidigare nämnts så ser du ifall filtret är igensatt, då är det dags!

                          Ett fungerande akvarium luktar lite jordigt (som i en jordkällare) men det är inget man känner om man inte sticker ner näsan i karet .

                          Kan kanske vara läge att köpa en flaska nitriveck (eller liknande) i samband med att du köper nitrit-testet.

                          Hoppas du får ordning på prylarna för när det funkar är det galet kul med akvarium, så ge inte upp!

                          Mvh Erik

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Glömde att förklara varför du inte ska rengöra filtret...

                            Kortfattat:
                            I ett akvarium behövs en bakteriekultur som "äter" upp de giftiga ämnen som bildas av avföring och matrester. Är man för "duktig" och städar för ofta så tar man även bort de bra bakterierna. Detta leder till att vattnet blir giftigt för fiskarna. Nitriten leder till att fiskarna dör av syrebrist - de kvävs alltså. Överdriven städning i samband med övermatning är ingen bra idé, du har nog haft en ruggig tur att inga firrar lämnat in, faran är iofs inte över ännu. När jag drog igång mitt senaste kar så kom Nitrit-piken efter tre veckor.

                            Jag gjorde så här:
                            Ingen mat (matade inte på 3 veckor), vattenbyte varje dag (mindre vattenbyten), tillsatte bakteriekultur. Sen var det bara att gasa!

                            Mvh Erik

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #15
                              Erik: Ett innerfilter behöver definitivt rengöras oftare än 1-2 ggr / år. en gång i månaden skulle jag rekommendera. Mycket mindre matning med pelletsen, byuta ut artemian mot spirulinaflingor i små mängder då sina fiskar inte är så stora. Byta 1/3 vatten i veckan, mata försiktigt och skippa artemian helt är mina tips.
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...