Alger och konstiga djur.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Alger och konstiga djur.

    Har problem med bruna alger på rutorna inte några långa saker utan bara en mörk beläggning.
    Vad kan detta beror på,har ljus 8 timmar och korallgrus och granait sten har inte haft dom innan.
    Sedan så ser jag att bakom mina filtermattor finns samma beläggning och inte nog på det så ser jag småsmå blänkande djur i facket högst upp vid ytan.
    Der är helt stillastående vatten vid ytan bakom filterfacket kan det vara det som är orsaken??
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Lossnar det latt? Jag gissar pa cyanobakterier. Sma djur har jag ocksa problem med ibland. Ofta ar det kvalster, men ibland nagot som kryper med ben och sedan utvecklas till sma svarta saker med vingar.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 06 mars 2006, 10:58.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Mörkbrun beläggning låter annars som kiselalger för mig; sitter beläggningen fast och/eller är som ett fint pulver så är det troligen kiselalger. Min erfarenhet är att kiselalger får man om ljuset är väldigt svagt, annars dominerar andra algtyper.

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Är karet dessutom nystartat är det mer regel än undantag att man får bruna alger på alla hårda ytor.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Tony: Good point. Kiselalger är väldigt "snabba i starten" och har ofta blomningar i nystartade akvarier.

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • december 2002
            • 1934

            #6
            Men karen har varit igång i ca 4 månader
            Det känns som det kan vara kiselalger blir som ett pulver.
            Kan maten påverka detta??

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Maten kan påverka om du matar mer än filtreringen klarar av. Speciellt i kombination med svag belysning har jag märkt.
              Tony Englund

              Kommentar

              Arbetssätt...