Tanganyika kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Tanganyika kar

    Hej

    Jag har ett litet Tang-kar på 222 liter (typ 115 långt). För tillfället har jag 5 ganska små Neolamp. marunguensis och ett Jul. regani par. Jag har alltid varit barnsligt förtjust i Cyp. leptosoma och funderar på att skaffa ett gäng. Jag vet att akvariet egentligen är lite för litet för denna art men jag har upplevt fungerande populationer innan i liknande kar. Själv har jag funderat på antingen 2+5 eller 3+5. När jag ställde frågan i en annan tråd rekommmenderades 3+5 (så att en hanne kan leka av honor medan de andra två slåss). Vad tror ni andra om det?

    Finns det någon annan art som håller sig i det övre skiktet som någon kan rekommendera? Vad jag förstår så går Paracyprochromis-arterna närmare stenarna än vad Cyprochromis gör. Stämmer detta? Annars verkar Nigripinnis vara en spännande art.

    Jag tar emot förslag och synpunkter med stor tacksamhet.

    /Jocke
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Jag får intrycket av att Nigripinnisar uppehåller sig mer i "hela" akvariet än vad Leptosomorna gör. Jag tror inte storleken på karet är så fel som det kan låta, själv hade jag 15 st leptosomor i ett 222 på tillfällig förvaring i ett par månader och de lekte och verkade trivas, men för att vara politiskt korrekt kan jag inte rekommendera det eftersom det är i minsta laget ;-) En minde grupp är troligen inget problem!
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    Arbetssätt...