Grottor i Mbuna kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    Användare
    • november 2005
    • 530

    Grottor i Mbuna kar.

    Jag har alltid hört att man ska ha mycket grottor i karet.Men efter mycket sökande i alla forum.Så märker jag att det inte alls är mycket grottor i karen enligt min mening.Jag undrar vad man menar med mycket grottor i ett Mbuna kar, och ofta så ser man 3 eller 4 stenar ner slängd i karet. Det kan väl inte räknas som en grotta.En grotta för mig är ett slags stenrös.
  • Buckshot
    Användare
    • april 2002
    • 244

    #2
    Det viktiga som jag har fattat det är att jagade fiskar har flera ställen att gömma sig på
    Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Jag har inte många grottor i mitt kar. Men jag har relativt många fiskar av varje art vilket gör att det blir väldig stimmigt i karet då alla rör sig hela tiden.
      1-2 grottor eller utrymmen kanske i ett 375.
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • rent vatten
        Användare
        • november 2005
        • 530

        #4
        Ursprungligen postat av Buckshot
        Det viktiga som jag har fattat det är att jagade fiskar har flera ställen att gömma sig på
        Men hur ska jagade fiskar kunna gömma sig om det bara ligger några stenar i karet.Är mycket sten i karet, bara till för att små yngel lättare ska kunna klara sig eller.

        Kommentar

        • Micke Lövberg
          Användare
          • februari 2004
          • 349

          #5
          Tror att många gånger är det smaken som styr.En del gillar kar med "minimal" inredning, medans andra föredrar kar med mycket inredning.

          Tittar man på bilder från Malawisjön är det mycket sten som bildar många grottor.

          En aspekt till är att ska man odla så är det ju lättare att fånga in yngel eller en tuggande hona i ett sparsamt inrett kar.

          Min personliga uppfattning är att vräka ner sten i karet.Jag har ett röse som ligger mitt i karet från ena kortsidan till den andra.På så sätt får jag fria ytor framför och bakom röset.Har gjort så att röset är lägre i kanterna och högre på mitten.Två stora stenar ligger som en pilspets för att dela av röset på mitten.
          375L Malawi
          112L Tanganyika
          90L Tanganyikayngel
          45L Tanganyika

          Kommentar

          • rent vatten
            Användare
            • november 2005
            • 530

            #6
            Kanske alla som har lite sten i ett Mbuna kar, ängnar sig mer åt odling än att försöka ha ett snyggt kar.

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • augusti 2004
              • 1639

              #7
              Grottor i kar är snyggt, men eftersom fisken gräver, kan du enkelt ta och testa att bygga grottor med sten utanför karet, och foga ihop stenen med cilicon, då är det ingen risk att det rasar! Bara eller sparsmakade kar är snyggt och elegant, och samma sak med inredda kar som kan vara väldigt dramatiska...en ren smakfråga!

              DD
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • Daniel Lindholm
                Användare
                • mars 2006
                • 92

                #8
                Grottor

                Jag är övertygad att det måste finnas ordentligt med grottor i ett Malawi kar. Det känns viktigare att ha många gömställen än mycket frivatten. Jag försöker ha ett grottsystem/revir för varje grupp. En hög i varje hörn och ett större i mitten har jag i mitt 310 l. Detta ger lugn för fiskarna och många av ynglen klarar sig i ena hålstensröset. Snart invaderas röset av en kull JacobFreibergisar. Visst blir det problem med för mycket sten om tuggande honor skall upp och ner i karet men det tycker jag att det estetiska väger upp för i ett mer "naturligt" akvarium.

                Daniel Lindholm
                -------------------------
                Hälsningar

                Daniel Lindholm Kungliga Södermalm

                720L Malawi

                60L Malawismåttingar

                Kommentar

                • rent vatten
                  Användare
                  • november 2005
                  • 530

                  #9
                  Ursprungligen postat av Daniel Lindholm
                  Jag är övertygad att det måste finnas ordentligt med grottor i ett Malawi kar. Det känns viktigare att ha många gömställen än mycket frivatten. Jag försöker ha ett grottsystem/revir för varje grupp. En hög i varje hörn och ett större i mitten har jag i mitt 310 l. Detta ger lugn för fiskarna och många av ynglen klarar sig i ena hålstensröset. Snart invaderas röset av en kull JacobFreibergisar. Visst blir det problem med för mycket sten om tuggande honor skall upp och ner i karet men det tycker jag att det estetiska väger upp för i ett mer "naturligt" akvarium.

                  Daniel Lindholm
                  Ja håller med dig.

                  Kommentar

                  • Per B
                    Användare
                    • september 2005
                    • 1250

                    #10
                    Jag tycker om när det är många stenpartier. Förutom att jag tror att fiskarna ofta tycker det är bra så har jag egoistiska skäl också: Jag vill inte se alla fiskar hela tiden, det är mer spännande att de kan "komma och gå" som de vill. Det innebär att man måste sitta och titta på akvariet ett tag för att få syn på vissa fiskar. På något sätt så känns det mer äkta då, man lurar sig att tro att detta stycke natur är mycket större än det är.
                    mvh Per

                    Tanganyika och Västafrika i burkarna

                    Kommentar

                    • rent vatten
                      Användare
                      • november 2005
                      • 530

                      #11
                      Ja, och man har ju alltid hört att fiskarna är lättskrämda så de behöver grottor att gömma sig i.

                      Kommentar

                      • Anna Österman
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 282

                        #12
                        Ursprungligen postat av Per Bjellert
                        Jag tycker om när det är många stenpartier. Förutom att jag tror att fiskarna ofta tycker det är bra så har jag egoistiska skäl också: Jag vill inte se alla fiskar hela tiden, det är mer spännande att de kan "komma och gå" som de vill. Det innebär att man måste sitta och titta på akvariet ett tag för att få syn på vissa fiskar. På något sätt så känns det mer äkta då, man lurar sig att tro att detta stycke natur är mycket större än det är.
                        Jag delar din uppfattning. Har också läst i en gammal akvariebok att fisken blir mindre skygg om den har många gömställen. Jag kör mitt enda akvarium med massor av sten och ingen sand. Detta för att inte riskera grävning eller att något sandkorn ligger under stenen och spräcker bottnen. De understa kalkstensplattorna är silikonlimmade så de gånger jag behövt tömma burken är det bara att plocka ut inredningen. Tilläggas bör att jag låter mina mbunas föröka sig enligt naturmetoden dvs. honorna får spotta ynglen när de vill och de yngel som är bäst på att gömma sig överlever.
                        Fiskar är vänner-inte mat!

                        Kommentar

                        • Micke Lövberg
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 349

                          #13
                          Skönt med en polare . . . . ;-)
                          Jag är också förespråkare av "naturliga" födslar.
                          375L Malawi
                          112L Tanganyika
                          90L Tanganyikayngel
                          45L Tanganyika

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Märkligt det där med grottor. Fyllde mitt Malawi-kar med gömställe. Såg inte något som helst "normalt" beteende. Bara en massa superstressade mbunas. Så jag tog bort alla gömställe och efter ett par dar så lugande sig fiskarna och ett mera normalt beteende infann sig. Återplacerade några av grottorna för att de lättare skulle hålla sina revir. Efter det så har jag provat några andra varianter, och det verkar som att om alla fiskar får ett eget gömställe så ökar nervositeten eftersom ingen är "framme" så är det dax att vara rädd. Däremot om bara någon är framme så kan man vara lugn som fisk.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...