Multivitamin i räkmixen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9104

Tror jag skrivit om det tidigare. Det finns en dubbelpåse för duvor i djuraffären.
    Går naturligtvis att använda till både människa och alla djur.
    I den ena påsen är det vitaminer och i den andra är det alla spårämnen.
    Kommer aldrig ihåg vad den heter, vet bara var i affären dom ligger. Och kostar 15-20:-.

Men man ska vara lite försiktig med vitamtillskott, då för mycket vitamin inte är hälsosamt. Det finns som sagt var vitaminer i grönsakerna man mixar i räkmixen och om man dessutom blandar i foderflingor och astaxanthin behövs inget vitamintillskott.
    Tror jag är väl bäst att tillägga då jag inte är nån doctor.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
      • April 2002
      • 14633

Jag (och Robin tror jag) menade att det var mycket som framfordes som fakta, men att jag tror att folk saknar belagg.

Precis som Wilhelm sa tror jag att med artor, rakor och asazantin sa behovs det nog ingen extra. Mojligen saknas c-vitamin. Men detta vet jag inte. Efter att ha hort att den bakomliggande orsaken till hal i huvudet sjukan ar vitaminbrist (blir inte sjuka utan vitaminbrist) och jag lakte ut det bums med vitaminer + medicin sa borjade jag anvanda Fishtamin regelbundet och fick kanslan av att fiskarna madde mycket battre. Detta ar ingen vetenskaplig undersokning, men jag ar forsiktig med att saga att de ar onodiga.

Slutligen: Kan inte nagon ta en fistaminflaska och skriva vad den innehaller sa kan vi jamfora med multivitamin, kaninvitamin osv. Risken att overdosera ar nog mycket storre an risken for vitaminbrist.
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1338

Jag googlade fram innehållet i fishtamin, det är som följer:
        Zusammensetzung
        A: 500 I.E.
        B: 2 mg
        B2: 2 mg
        B6: 2 mg
        B12: 2 µg
        C: 55 mg
        D3: 100 I.E.
        E: 5 mg
        K3: 1 mg
        Folsäure: 0.5 mg
        Nicotinsäure: 10 mg
        Calciumpantothenat: 5 mg
        Aqua purificata ad 1 ml

Själv så använder jag apotekets familje-vitamineral men funderar också lite på om det är nödvändigt eller ej.
        Senast redigerad av Stelin; 06 March 2006, 18:34.
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10777

Och här är en förteckning på bl a vitamininnehåll i Naturose Astaxanthin:

Jag ser ingen anledning att använda andra vitaminpreparat om man använder astaxanthin i sin räkmix.

Kommentar

• Erik Österlund
            NCS Medlem

• January 2005
            • 3788

Skulle man kunna tänka sig att blanda i lite pellets i mixen. Jag har nämligen två påsar i kylen som jag inte matar med längre och det känns ju trist att bara slänga. Det är väl ca 2 kg...

Om det funkar hur många dl(?) per kg räkmix kan man ha i?

Mvh Erik

Kommentar

• robin_bockman
              Användare
              • January 2005
              • 90

Jag brukar mixa i lite pellets i mixen, du får blöta dom först eller adera lite mer vatten, släng ner några nävar!

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9104

Enklast kanske att pulvrisera pellets i en mortel, då blir det mer jämnt fördelat i mixen.
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ola Svensson
                  • April 2002
                  • 14633

Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                  Och här är en förteckning på bl a vitamininnehåll i Naturose Astaxanthin:

Jag ser ingen anledning att använda andra vitaminpreparat om man använder astaxanthin i sin räkmix.
                  Sa "Naturose astaxanthin" ar inte bara astaxanthin (3,3'-dihydroxy-4,4'-diketo-Beta-carotene)! Det borde ni ju onekligen skriva for att undvika forvirring. T ex innehaller det c-vitamin och en massa B-vitamin vilket jag tror ar viktigt.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 07 March 2006, 13:06.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10777

Vilka "ni"? Vilken förvirring pratar du om? Naturligt astaxanthin algpulver...?? Såvitt jag har förstått det hela så är det en näringsanalys på det naturliga algpulvret som framställs?

Det är ju förklarat sedan tidigare att Naturose astaxanthin innehåller en mängd nyttiga vitaminer och mineraler. Sedan finns det ju massvis med länkar som jag lagt ut som folk kan läsa...

Kommentar

• Ola Svensson
                      • April 2002
                      • 14633

Vilka "ni"? Vilken förvirring pratar du om? Naturligt astaxanthin algpulver...?? Såvitt jag har förstått det hela så är det en näringsanalys på det naturliga algpulvret som framställs?

Det är ju förklarat sedan tidigare att Naturose astaxanthin innehåller en mängd nyttiga vitaminer och mineraler. Sedan finns det ju massvis med länkar som jag lagt ut som folk kan läsa...
                      Det är ju förklarat sedan tidigare att.. (utalas som Baloo svarar Bagera i Djungelboken). Tror du att jag laser allt som skrivs?

Du skriver tidigare "...och om du sedan t ex tillsätter astaxanthin i räkmixen..."

Astaxanthin ar ett amne inte en produkt och nar DU skriver om det som en produkt sa blir atminstone jag rejalt forvirrad. Naringsanalysen visar med all onskvard tydlighet att Naturose astaxanthin innehaller bra mycket mer an astaxanthin. Astaxanthin innehaller daremot inget annat an Astaxanthin.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• panna
                        Användare
                        • December 2004
                        • 233

Enligt hemsidan så som jag tolkar det är att ämnet Astaxanthin som kommer från mikroalgen, Haematococcus pluvialis att endast 1.5 till max 9% är Astaxanthin. Det står under specifikationer. En fråga, vad tror ni om ppm rekomendationen till foder? Det måste väl vara till blött foder som sedan foderproducenterna frystorkar till pellets. Rekomendationen till Lax är 40-80 ppm, men så mycket kanske man inte ska ta. Till en liter räkmix skulle det då bli 4 kryddmått vid min dosering. Hur blandar ni? mvh. Jouni

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10777

Det är ju förklarat sedan tidigare att.. (utalas som Baloo svarar Bagera i Djungelboken). Tror du att jag laser allt som skrivs?

Du skriver tidigare "...och om du sedan t ex tillsätter astaxanthin i räkmixen..."
                          Du har tydligen läst nog mycket för att kritisera...så då trodde jag att du följt trådar (åtminstone någon) där jag/vi pratar om astaxanthin...eller rättare sagt Naturose astaxanthin.

Jag vet ingen produkt som har 100% astaxanthin (du får väldigt gärna rätta mig)...men du får det att låta som om jag eller någon annan lurar folk att tro annat vilket jag upplever som aningen bryskt.

Det finns ett antal astaxanthinprodukter ute, i pulverform, som innehåller olika mängder ren astaxanthin. Astareal´s Novasta som exempel...samt Cyanotech´s Naturose. Nackdelen med Astareal´s är att den är i kapslar eller sacketter som håller ett betydligt högre pris än Cyanotech´s produkt. Även sättet att framställa produkterna skiljer.

Du har ju även varit med i diskussionen angående Naturose astaxanthin Ola...

Panna: Jag har ungefär en msk per kilo färdig räkmix.
                          Senast redigerad av StefanL; 08 March 2006, 03:18.

Kommentar

• Ola Svensson
                            • April 2002
                            • 14633

Forst, mitt ursprungliga inlagg var berom for att du kom med mycket relevant information. Utan denna info (att astaxanthinet som vi skriver om inte ar amnet astaxanthin, utan en produkt som innehaller en hel del av det Fishtamin och multivitamin innehaller) ar diskussionen forvirrande. Som forumsvard har jag dessutom uppgiften att fortydliga. Forvantar du dig att alla nya anvandare ska ga igenom alla astaxanthintradar innan de ger sig in i diskussionen?
                            Du har tydligen läst nog mycket för att kritisera...så då trodde jag att du följt trådar (åtminstone någon) där jag/vi pratar om astaxanthin...eller rättare sagt Naturose astaxanthin
                            Lagg av! Sa jag far inte tycka grejer eftersom att jag inte foljer alla tradar! Kommer du ihag allt du last i alla tradar du varit inne i?
                            Jag vet ingen produkt som har 100% astaxanthin (du får väldigt gärna rätta mig)...men du får det att låta som om jag eller någon annan lurar folk att tro annat vilket jag upplever som aningen bryskt...
                            Att du uppfattar detta som kritik mot dig ar helt obegripligt och hur du kan fa det till att jag insinuerar att du eller nagon annan lurar folk ar an mer lojligt. Jag papekade att diskussionen blev forvirrad och det ar nagot du tacksamt kan ta till dig. Ditt svar borde ha varit "bra papekande Ola" inte denna vettlosa "Vilka "ni"? Vilken förvirring pratar du om?". Jag skrev tydligt att astaxanthin ar ett amne! Det ar som om C-vitamin innehaller B-vitamin ocksa.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10777

Det borde ni ju onekligen skriva for att undvika forvirring.
                              Den raden tog jag som att du syftade bl a på mig och hur jag använder produkten astaxanthin i mina diskussioner på forumet.

Självklart räknar jag inte med att alla läst allt i trådarna om astaxanthin Ola, jag är fan inte dum i huvet.

Jag har inte sagt att du inte får tycka till...om vad du vill...när du vill...men när du kommer med sådana diskussioner som jag citerat ovan så tyckte jag iallafall att det känns bryskt.

Likväl som jag inte kan förvänta mig att alla läser alla trådar på forumet så kan inte andra förvänta sig att varje gång jag drar upp en diskussion om astaxanthin så ska jag förklara produkten/ämnet i detalj.

Jag ogillar starkt ord som är fördummande av annan person i en diskussion...t ex som "obegripligt", "löjligt", "vettlösa" - vilket för mig är snudd på förolämpning. Som forumsvärd borde du nog välja lite andra ord i diskussioner...men det är vad jag tycker.

Sa "Naturose astaxanthin" ar inte bara astaxanthin (3,3'-dihydroxy-4,4'-diketo-Beta-carotene)! Det borde ni ju onekligen skriva for att undvika forvirring.
                              Hur tycker du själv att man ska läsa den texten?

Jag uppfattade den på mitt sätt och det var kanske fel...men istället för att skriva att jag missuppfattade dig så bombar du på med hela arsenalen och blir ganska nedlåtande.

Men men...skit detsamma faktiskt.

Astaxanthin är ett ämne...jepp.
                              Naturose Astaxanthin är en produkt innehållande astaxanthin (1,5% koncentrat) samt många andra nyttiga näringsämnen.

Kommentar

• Ola Svensson
                                • April 2002
                                • 14633

Det finns bara ett satt att lasa texten: Det bor skrivas ut att astaxanthinet som det skrivs om ar en produkt som innehaller en massa andra saker annars blir det forvirrande nar man skriver att astaxanthin kan ersatta vitaminer. Det ar ingen kritik av nagon, bara ett papekande och ett rad.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...