Problem med valisneria

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    Problem med valisneria

    Nu har det hänt igen!!

    Efter 4-5:e gången har jag försökt mig på valisneria i mitt tanganyika/malawi-kar.
    Även med 7-kulor gödning så tar de sig inte. Båda plantorna har fått ett sidoskott var men växer inte på höjden.

    Kan det vara vattenvärdena i mitt kranvatten som gör att de inte växer? Dygnsrytm: Tänt 7-23 Släckt 23-07.

    Jag fattar inte varför den aldrig tar sig ordentligt.
    Mvh
    Robin
  • pgmagnusj
    Användare
    • september 2005
    • 34

    #2
    Mina Valisneria växte inte heller så bra, men efter jag började med PMDD så växer de som ogräs. De både skjuter nya skott och växer på höjden 1-2 dm i veckan.

    /Magnus
    Magnus Johansson

    260 l Malawi
    54 l Tanganyika/snäcklekare
    63 l Sällskaps
    Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

    Kommentar

    • Robin
      Användare
      • januari 2003
      • 4526

      #3
      Har du PMDD i malawikar?
      Mvh
      Robin

      Kommentar

      • pgmagnusj
        Användare
        • september 2005
        • 34

        #4
        Yepp.

        Inga problem, jag byter ju ändå 30-40% vatten varje vecka.

        Jag använder inte CO2, bara PMDD.

        /Magnus
        Magnus Johansson

        260 l Malawi
        54 l Tanganyika/snäcklekare
        63 l Sällskaps
        Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

        Kommentar

        • aquanord
          Användare
          • januari 2005
          • 373

          #5
          Jag har också börjat med PMDD i mina största malawikar och för första gången någonsin verkar det som att jag lyckas med mina valisneria både på bredd och höjd
          simma lungt...
          ------------------------
          www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
          Umeå akvarieförening
          ------------------------

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #6
            Valisneria är en mycket tacksam växt som nästan inte kräver annat än det fiskarna kan ge dem. Om den inte växer så byter du för mycket vatten. Om du ändå vill fortsätta med vattenbytena är pmdd en bra lösning.

            Det finns en tråd som heter just valisneria som är på massor av sidor, där finns långa diskussioner i ämnet.

            Robyn: De nya skotten du fått, är de röda eller ljusgröna?
            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #7
              Ljusgröna...

              Var får jag tag i PMDD och vad är det ungefärliga priset?
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Ursprungligen postat av Robin
                  Ljusgröna...
                  I normala fall skulle jag säga microbrist. Men när det gäller valisneria i riftkar blir jag lite osäker, det skulle kunna vara kvävebrist ändå. I vilket fall så är det inget som en dubbeldos pmdd skulle gå bet på.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Kalle-El
                    Användare
                    • augusti 2005
                    • 255

                    #10
                    Finns det några typer av fiskar som man INTE bör kombinera ihop med PMDD?

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #11
                      Ursprungligen postat av tropfrog
                      I normala fall skulle jag säga microbrist. Men när det gäller valisneria i riftkar blir jag lite osäker, det skulle kunna vara kvävebrist ändå. I vilket fall så är det inget som en dubbeldos pmdd skulle gå bet på.
                      MVH
                      Magnus
                      Menar du att det kvittar ifall jag kör med PMDD eller inte?

                      Kan vattnet vara för hårt kanske?
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • pgmagnusj
                        Användare
                        • september 2005
                        • 34

                        #12
                        Extremt nitratkänsliga fiskar kanske inte gillar PMDD.

                        Jag har för mig där var någon tråd om apistogramma och PMDD på Zoopet för några månader sedan, men jag har för mig att man kom fram till att det nog var ok. Jag har själv kakadua-ciklider i ett litet kar som jag använder PMDD i och jag har inte märkt några problem än. De leker iofs inte, men de har bara gått där i en dryg månad.

                        /Magnus
                        Magnus Johansson

                        260 l Malawi
                        54 l Tanganyika/snäcklekare
                        63 l Sällskaps
                        Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

                        Kommentar

                        • Kalle-El
                          Användare
                          • augusti 2005
                          • 255

                          #13
                          Tack för den informationen, då kanske jag skall passa mig för detta preparat då jag främst tänkt använda det för att förbättra för växterna i ett SA-kar.....

                          Kommentar

                          • pgmagnusj
                            Användare
                            • september 2005
                            • 34

                            #14
                            Här är tråden om Apistogramma och PMDD.

                            Hej, Jag har sedan ca 5 veckor tillbaka ett 375l akvarium med mycket växter och 2+5 A.Hongsloi, 2+4 A.Agassizi samt. 4st pitbullpleco och 9st otocinclus. Problemet är att trots alla växter så är det mest algerna (gröna trådalger) som växer. Jag byter 30l vatten dagligen + ett 100l vattenbyte 1gång/vecka och tillsätter


                            /Magnus
                            Magnus Johansson

                            260 l Malawi
                            54 l Tanganyika/snäcklekare
                            63 l Sällskaps
                            Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              En luring med PMDD och känsliga firrar. Personligen har jag inte märkt någon effekt av just PMDD för firrarnas del, trots att jag har en del känsligare firrar (använder PMDD i nästan alla kar). Men visst. De nivåer som rekommenderas för växtkar ligger i många fall över det som finns i naturen. Rätt stor skillnad på Moder Natur och våra akvarier, både vad gäller fiskhållning och växthållning.

                              Min nuvarande inställning är att om man är det minsta tveksam och verkligen fokuserar på att odla firrarna, så skit i PMDD (till en början - vissa ämnen triggar faktiskt lek). Är det vardagsrumskaret, som ska se så snyggt ut som möjligt, anpassa firrarna efter "känslighet" och håll inte känsligare firrar där. PMDD är oslagbart när det gäller att få växterna att skjuta fart, så vill man ha växterna att trivas för att få ett snyggt kar - använd GÖDNING. Vi matar våra firrar för att få dem fina - växterna behöver också mat, och klarar sig sällan på enbart "skit".

                              För övrigt så har jag några funderingar kring de halter av olika gödningsämnen som rekommenderas för PMDD - håller man sig på de nivåerna så har man ett välskött kar. Vågar sticka ut hakan och påstå att i många kar runtom i landet, så ligger macro-nivåerna en bra bit över rekommenderad nivå. Då blir PMDD ett sätt att förbättra vattenvärdena för firrarna (om man har hyfsad växtmassa).

                              Ytterligare en sak är att ammonium/ammoniak är väldans mycket giftigare än nitrat för alla firrar jag hört talas om. Om Apistos således är nitratkänsliga, så är de ännu känsligare för ammonium/ammoniak. Både växter och alger föredrar just ammonium som kvävekälla - att därmed hålla växter i ett kar med känsliga firrar ger enligt min erfarenhet firrarna en fördel eftersom växterna/algerna snabbt suger upp den ammonium som bildas. Och ska växterna växa behöver de mat - PMDD.

                              Går fint att i stället anpassa PMDD, så att man enbart göder med microämnen (mindre än rekommenderad dos), för att strippa karet på macroämnen (som nitrat och fosfat). Om man får alger i ett sådant kar är det bara att ignorera, då firrarnas trivsel är i fokus. Alger suger också ammonium.

                              Apistos är annars generellt mysko firrar, och inte särskilt långlivade - de kan oväntat trilla av pinn i vilket kar som helst, enligt min erfarenhet.

                              Det är mina fem öre.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...