Hur lång tid till att färga ut.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    Användare
    • november 2005
    • 530

    Hur lång tid till att färga ut.

    Hej, jag har idag tagigt bort 2 Pseudotropheus flavus hanar i karet som var fullt utfärgade.Min grupp bestod av 6 fiskar, jag bedömnde 3+3 så idag tog jag bort 2 hanar.Nu undrar jag hur lång tid det tar innan den 3:e hanen färgar ut.Om den som jag mistänker vara hane färgar ut så har jag då 1+3. Passar mig bättre därför dom går i ett 240L, tycker 3 hanar tar för mycket revir i ett så litet kar.Dom som jag tog bort var helt klart hanar ,men den som jag behöll tror jag är en. Alltså hur lång tid tar det innan jag kan vara säker på att det är en hane som jag sparade , storlek på fiskarna är mellan 5-6cm.
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tycker du skulle behållt minst en av dina säkra hanar, nu har du istället fått en "svag" hane som kanske kommer få det svårare att övertyga sina honor. När man låter den stora hanen para sig så får man alla starka anlag vidare förutsatt att han har bra gener. ( detta är mina åsikter)

    Mvh/ BB

    Kommentar

    • rent vatten
      Användare
      • november 2005
      • 530

      #3
      Ursprungligen postat av Bright_Blue
      Tycker du skulle behållt minst en av dina säkra hanar, nu har du istället fått en "svag" hane som kanske kommer få det svårare att övertyga sina honor. När man låter den stora hanen para sig så får man alla starka anlag vidare förutsatt att han har bra gener. ( detta är mina åsikter)

      Mvh/ BB
      Jag har givigt bort min hanar med reservation om att jag kanske måste ta tillbaka en om det vissar sig att den 3:e inte skulle vara en hane.

      Kommentar

      • rent vatten
        Användare
        • november 2005
        • 530

        #4
        Ursprungligen postat av Bright_Blue
        Tycker du skulle behållt minst en av dina säkra hanar, nu har du istället fått en "svag" hane som kanske kommer få det svårare att övertyga sina honor. När man låter den stora hanen para sig så får man alla starka anlag vidare förutsatt att han har bra gener. ( detta är mina åsikter)

        Mvh/ BB
        Men alla kommer från samma kull, har dom inte samma gener då.

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #5
          Ursprungligen postat av Bright_Blue
          Tycker du skulle behållt minst en av dina säkra hanar, nu har du istället fått en "svag" hane som kanske kommer få det svårare att övertyga sina honor. När man låter den stora hanen para sig så får man alla starka anlag vidare förutsatt att han har bra gener. ( detta är mina åsikter)

          Mvh/ BB
          Jag skulle nog har gjort som du förslår, behållit den mest utfärgade hanen.
          Ett resonemang som leder till det omvända går också att föra, tycker jag.
          En svagare Flavushane kan vara tuff nog att ha i ett 240 liters. En stark hane kanske tar så mycket som 50-75% av karet som sitt revir, medans en svagare nöjer sig med bara hälften av det. Isåfall kan det ju vara ett alternativ, om man vill att andra arter också skall få lite större del av "livsutrymmet" också.
          Min zoon

          Kommentar

          • rent vatten
            Användare
            • november 2005
            • 530

            #6
            Ursprungligen postat av HazelCR
            Jag skulle nog har gjort som du förslår, behållit den mest utfärgade hanen.
            Ett resonemang som leder till det omvända går också att föra, tycker jag.
            En svagare Flavushane kan vara tuff nog att ha i ett 240 liters. En stark hane kanske tar så mycket som 50-75% av karet som sitt revir, medans en svagare nöjer sig med bara hälften av det. Isåfall kan det ju vara ett alternativ, om man vill att andra arter också skall få lite större del av "livsutrymmet" också.
            Det var just det jag tänkte, alltså att mina andra arter också ska få tillgång till karet.Mina andra arter är Metriaclima estherae och Labidochromis caeruleus.

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #7
              Bra med andra funderingar som inte själv har kommit på, som att den svaga hanen kanske tar ett mindre revir.

              Kommentar

              • rent vatten
                Användare
                • november 2005
                • 530

                #8
                Ursprungligen postat av Bright_Blue
                Bra med andra funderingar som inte själv har kommit på, som att den svaga hanen kanske tar ett mindre revir.
                Jag måste hämnta hem min starkare hane nu,den svagare hanen har inte färgat ut än så det var nog en hona i alla fall.Så då blir det 1+4 då av flavus i karet.

                Kommentar

                Arbetssätt...