Vår första lek.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Vår första lek.

    Har haft riktigt flyt på lekar i karet för första gången.

    Våra Johanni eastern har lekt, och cyrtocara moorii. C.moorii såg vi hela leken på, jag och frugan satt spänt o tittade på. Dom hade lite svårt att leka ifred. Många mbunas ville in å störa hela tiden men till slut hittade dom en plats dom kunde fortskirda på. Vi fick det till mellan 25-30 ägg. Så nu ska vi iväg å inhandla ett andra yngel kar. Riktigt kul å se lek i karet. Känns som man har lyckats med vatten värde, möblering o ja det blir som ett litet kvitto på att fisken trivs.

    Så nu ska vi även prova på å dra upp två små yngel kullar. Ska bli spännande. Har skaffat lite artemia, å tänkte köra lite petflaske variant på dom. Har även O.Lithobates yngel på gång å afra edwardi coube yngel. Men där vet jag inte yngelstorlek då dom gick med yngel vid inköp. Ska tömma ur edwardi honan, för den gruppen kommer jag att ge bort till Kent i NOL.

    Hoppas att det kommer att gå bra å dra upp yngelna å väntar spänt på resultat. Ska bli riktigt kul!

    Ha det bra allihopa!

    m.v.h
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Zzzit
    Användare
    • januari 2006
    • 253

    #2
    Varför tömma honan??? Är det inte bättre att låta henne spotta ynglen som i naturen?
    Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • december 2005
      • 909

      #3
      Jo, det är sant. Bättre å låta henne spotta som i naturen. Men det finns både för å nackdelar. Fördelar är vad jag har fått lära mig att ynglena blir bättre präglade om dom får gå tiden ut. Av nackdelar vet jag att honan kan komma att må bättre av tömning då hon fort får komma tillbaka till huvudkaret å bli accepterad som vanligt. Men då ska tömmning ske direkt så att honan inte behöver gå i yngel kar alls.

      Nu är det så att jag ska lämna bort afra gruppen imorgon därför tömmer jag honan för å ta tillvara på ynglena. Hon är långt gången o har spottat ett yngel som va i bra skick när jag flyttade henne till yngelkaret.

      I fortsättningen kommer jag nog att tömma mina honor då jag fått lära mig att det ska vara bättre. Men om någon tycker tvärtom så tar jag det gärna till mig. Är inte erfaren alls med det här om yngel, öda upp dom utan detta ska bli kul å lärorikt.

      m.v.h
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Rubriken fick mig att tänka på nått helt annat än fisklek.. ;-)
        Det var tider det.. =)
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Zzzit
          Användare
          • januari 2006
          • 253

          #5
          Förstår inte varför det skulle vara bättre att tömma honan??? Risken att skada henne är stor, ynglen blir inte präglade, de får inte honans beskydd, honan får inte en chans att "äta upp sig" i lugn och ro, hon får inte chansen att bete sig som en hona skall!!! Tycker detta räcker!
          Jag har aldrig tömt en hona, och kommer aldrig att göra det!
          Tänk på att era yngel skall någon kanske köpa, då vore det roligt att få fiskar som vet hur man beter sig!
          Med andra ord tycker jag att det är varje odlares skyldighet att låta naturen ha sin gång så mycket det går!
          Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Zzzit...vi håller på med akvaristiken på olika sätt och det finns även fördelar med det som du aldrig tänker göra. Jag har odlat många ciklider genom åren och jag tycker att det fungerar bäst att tömma honorna då de oftast blir starkare och klarar sig bättre...

            Jag har inte sett att en hona tappat förmågan att varken hålla tiden ut eller att honan skulle "tappa" förmåga att sköta om yngel pga att hon inte präglats av det själv.
            Jag brukar låta mina ciklider leka ett par gånger innan jag tömmer...på det viset så får honan ändå "gå hela tiden ut" minst två gånger.

            Jag har aldrig skadat en hona när jag tömt henne från yngel...men det gäller att handskas varsamt och med ansvar.

            Lite lustigt att vi helt plötsligt ska börja tänka på hur det är i naturen...när det gäller odling...men hur nära naturen är man när det gäller hållning av akvariefiskar?

            Lite svar på dina teser runt "tömning":

            "Risken att skada henne är stor"

            I ett akvarium går fiskarna ofta trångt och det är inte heller alltid att honan har en tillflyktsplats där hon kan vara i lugn och ro för att munruva utan att hanen (eller andra akvarieinvånare) motar med henne eller jagar.


            "Ynglen blir inte präglade, de får inte honans beskydd"

            Till viss del tycker jag att detta är en myt...jag har personligen inte sett någon skillnad i beteende hos yngel (Malawi, Tanganyika) som präglats av föräldrar och de som jag tömt.

            "Honan får inte en chans att "äta upp sig" i lugn och ro"

            Ok...här kan man vända på steken och säga att det finns en risk med att separera en hona från sin grupp en stund då hon ska släppa yngel och äta upp sig. Det kan bli problem vid återinsättandet av honan.

            "Hon får inte chansen att bete sig som en hona skall!!!"

            Till viss del får hon det...men sedan...vilken art beter sig exakt som i naturen när de går i akvarium?


            Visst ska man värna om artens beteenden och välmående...absolut! Men vad är rätt...honan kan kanske inte ge den omvårdnad hon uppfostrats till pga att det är för många medinvånare i karet...för att det inte finns tillräckligt med bra platser för honan att släppa ut ynglen.
            Välmående...hm...jag tycker nog att de honor som jag tömt på ca 5-10min och sedan återinsatt i karet snabbt...har varit starka nästan direkt efter att de munruvat i ca 14 dagar pga att de kunnat börja äta snabbt efter tömning i en miljö som honan är bekant med.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Tva vidare kommentarer till Stefans inlagg.

              1. Stefan gor helt ratt i att lata honan visa att hon kan detta forst. Da minimerar (exkluderar?) man risken odla pa honor som har en genetisk bakgrund till att de inte gar tiden ut.

              2. Personligen har jag mycket svart for dessa tvarsakra uttalanden om att ynglen inte praglas. Att fisk t ex spigg och guppy gor det i mycket unga dar visar att det ar mojligt. Daremot haller jag helt med om att detta inte kan vara orsaken till de problem som det pratas om.

              3. Oj, nu kom det en tredje kommentar. Finns dessa problem langre? Har folk problem med att fiskarna inte gar tiden ut? Om de finns, vilka fiskar handlar det om?
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Tva vidare kommentarer till Stefans inlagg.

                1. Stefan gor helt ratt i att lata honan visa att hon kan detta forst. Da minimerar (exkluderar?) man risken odla pa honor som har en genetisk bakgrund till att de inte gar tiden ut.

                2. Personligen har jag mycket svart for dessa tvarsakra uttalanden om att ynglen inte praglas. Att fisk t ex spigg och guppy gor det i mycket unga dar visar att det ar mojligt. Daremot haller jag helt med om att detta inte kan vara orsaken till de problem som det pratas om.

                3. Oj, nu kom det en tredje kommentar. Finns dessa problem langre? Har folk problem med att fiskarna inte gar tiden ut? Om de finns, vilka fiskar handlar det om?

                2. Vissa arter som har en starkt utpräglad yngelvård kan troligen påverkas...mitt "tvärsäkra" (?) svar gällde mina egna erfarenheter då jag själv aldrig upplevt skillnad på de arter jag odlat.

                3. Håller med dig...det vore intressant att få veta om någon upplevt problem. Enda problemen som jag haft med att honor inte går hela tiden ut beror oftast på att de är unga och oerfarna.

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag menade inte att saga mot utan bara att utvackla. Du skrev om ett problem och jag om biologiska mekanismer dvs tva ratt olika saker + ditt utalande var inte tvarsakert (men andras ar det). Jag tror att man skulle kunna hitta matbara skilnader med ratt experimentiella metod, men att dessa skilnader ar irrelevanta for oss akvarister.

                  Min gissning ar att man har/hade problem med gamla stammar dar inavel och avsaknad av avelsmal (tomning av honor som inte gar tiden ut) ledde till "odlingsformer" som var genetiskt "kansliga" nar det galler att ga tiden ut.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 02 mars 2006, 18:33.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Micke Lövberg
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 349

                    #10
                    På något sätt känns det inte "naturligt" att tömma en hona.Naturligt för mig är hur det fungerar i naturen.Ge honan förutsättningar som gör att hon kan spotta så naturligt som möjligt.

                    Vem tömmer honorna i t.e.x Malawisjön?Stackars jävel vad han får jobba . . . . .
                    Senast redigerad av Micke Lövberg; 02 mars 2006, 19:48.
                    375L Malawi
                    112L Tanganyika
                    90L Tanganyikayngel
                    45L Tanganyika

                    Kommentar

                    • Zzzit
                      Användare
                      • januari 2006
                      • 253

                      #11
                      Jadu Stefan! Jag tycker att du pratar mot dig själv lite grand!
                      Du säger själv att det gäller att vara varsam, men alla som inte gjort detta och vet exakt hur man skall göra riskerar att skada honan, tycker du att det är att rekomendera då?

                      Vad det gäller att det skall vara så naturligt som möjligt, så har jag inte påstått att det skall vara exakt som i naturen (lite svårt då jag inte får plats med en sjö hemma) men att låta det vara så naturligt som möjligt måste väl ändå vara att eftersträva!?

                      Vidare skriver du att i ett akvarium finns kanske inte en tillflyktsplats för honan! Skall du då släppa tbx en fisk som inte ätit på tre veckor med en gång då??? Rimmar illa tycker jag!

                      Vad det gäller prägling så kommer knappast det efter en eller två genarationer, men fortsätter man så, då kan vi nog räkna med att fiskarna inte beter sig som de skall längre!

                      Om du släpper tbx en hona som fått gå med sina yngel i några veckor och fått äta upp sig utan konkurens av fiskar i betydligt bättre kondition, så klarar hon nog av återinsättandet! Köper aldrig du ny fisk?

                      "till viss del får hon det"!!!???!!! Nu va det väl tömma eller inte tömma det handlade om, och då kan jag inte begripa vad du menar med det!!!? (kanske är någon som simmar omkring i sjön då som ovanstående skämtsamt kläckte ;-))
                      Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Man kan få till mycket av en text beroende hur man önskar läsa det...

                        Micke Lövberg vred det till löje...och Zzzit diskuterar lite konstigt enligt min mening. Att införa en hona som precis nyligen plockats ur akvariet är väl ändå inte som att införa en helt ny fisk till akvariet. I ett akvarium så har du ju en rangordning emellan arter...och inom arten...det är detta som ruckas om man plockar ur en hona och låter henne gå i eget kar en stund. Kanske har det negativ effekt...kanske inte...det beror nog mycket på arten och på mängden fisk/gömställen som ges i karet.

                        Zzzit...alla gör väl en tömning för första gången eller? Det gäller att sätta sig in i hur man ska hantera en fisk och hur man skall gå tillväga för att minimera stress och skaderisk.

                        Vi har olika åsikter om detta och jag tror inte att någon kommer lyckas övertyga den andre om att han har fel så det är bara att gill-la-la-la läget...;-)

                        Jag har lyckats bra med att tömma mina honor och ser ingen anledning till att sluta med det.

                        Angående "till viss del får hon det"...

                        1. Honan munruvar ägg och yngel under en viss tid...ca 14-18 dagar.
                        2. Honan vidtar ett beteende under munruvningen för att skydda sina yngel och sig själv. Jag skulle vilja säga att yngelvården startar tidigare än när de släpps ut efter 21-25 dagars ruvning som annars är vanlig starträkning när man talar om yngelvård.

                        Jag tycker inte att det är speciellt svårt att förstå, men återigen handlar det ju om hur man vill läsa det man läser...

                        Förresten Zzzit...jag ser att du har 16 kar med Malawi...har du bilder på Zoonen eller egen hemsida? Vore kul att se vilka arter du har...
                        Vilken storlek har du på ditt största kar?
                        Senast redigerad av StefanL; 02 mars 2006, 20:56.

                        Kommentar

                        • Zzzit
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 253

                          #13
                          Ursprungligen postat av Stefan Larsson
                          Vi har olika åsikter om detta och jag tror inte att någon kommer lyckas övertyga den andre om att han har fel så det är bara att gill-la-la-la läget...;-)
                          Tänkte lägga till det! ;-)
                          Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                          Kommentar

                          Arbetssätt...