Korsningsrisk bland Mbuna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel K
    Användare
    • februari 2005
    • 30

    Korsningsrisk bland Mbuna

    Har läst många inlägg om huruvida man inte ska blanda fiskar inom släktet Aulonocara då honorna ser relativt likadana ut i många fall och att det i så fall skulle kunna leda till korsningar.

    Hur ligger det till med Mbuna-släktet? Går det att ha Metriaclima Lombardoi, Metriaclima Estherae samt Metriaclima sp."zebra chilumba" (om jag har tur och hittar några) i samma kar utan korsningsrisk?

    Om någon har den sistnämnda sorten får ni gärna skriva några rader om hur den är...
    Malawi: 450l, 112l, 54l
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Tror det borde gå bra.
    Zebra från Chilumba-området är en av mina favoriter,särskilt den från Katale,ty den är stor och graciösare än de flesta Mbunas.Bör tillåtas att få vara den dominante i karet med många honor som den kan fördela sin aggression och lekiver mot.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Korsningsrisk finns alltid med malawiciklider så är man inte så erfaren så kanske man inte ska blanda för mycket med liknande fiskar speciellt inte om man ska ta hand om ynglena, ska man däremot inte alls ta hand om ynglena så spelar det absolut ingen större roll hur du blandar ur just den aspekten men då kommer foder problemen ist eftersom många av dom vill ha lite annorlunda foder och sedan så äter dom olika fort. Metriaclima sp."zebra chilumba" beteer sig väl i stor sett som dom andra zebrorna.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Anubis
        Användare
        • mars 2006
        • 21

        #4
        Hej Daniel K!
        Jag är lycklig ägare till 3 VF Metriaclima sp."zebra chilumba", 2 hannar och en hona. De var jämna par förut men min ena hona dog nyligen. Detta gör inte så mycket då jag har 22st yngel (födda på julafton) på tillväxt.
        Min dominante hanne är akvariets kung!, han håller till i mitten och är akvariets juvel. Bägge hannarna är stora och livliga. Jag har inte ångrat att jag köpte dem en sekund.
        Jag har även Labidochromis caeruleus och Pseudotropheus saulosi i samma kar och de trivs bra tillsammans.
        540L Tanganyika x3
        375L Tanganyika
        310L Tanganyika

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #5
          Alla malawiciklider korsar sig med varandra och ett bra sätt att undvika detta är att inte blanda arter från samma släkte, alltså exempelvis Metriaclima. Jag skulle inte blanda Metriaclima.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          Arbetssätt...