Mina Hantelciklider är sjuka och dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristian Nilsson
    Användare
    • januari 2006
    • 10

    Mina Hantelciklider är sjuka och dör!

    Hjälp! Mina "rödskuldrade" hantelciklider är sjuka! Just nu flämtar en kraftigt, har svullen mage och matvägrar. Jag misstänker tarmproblem, utfodras med räkmix, flingfoder (vegetabiliskt) och fryst artemia. Räkmixen har haft relativt hög del av räkor ca 70% och 30% ärtor. Hur botar jag? En har redan dött.....två andra är friska så totalt har jag tre vid livet (troligen en hanne och två honor, dem är inte så stora ännu).

    (Det hälper inte att dem går i ett akvarium som inte är i min lägenhet utan hos mina föräldrar där det kan vara si sådär med rätt foder ibland. Det blir nog dags att fixa större lägenhet...)

    720 l SA Hantelciklider samt några äldre "restfiskar"
    375 l sällskapsfisk med sajicaciklider
  • pleco
    Användare
    • april 2002
    • 516

    #2
    Medicinera med Aquamor tex ,jag tror inte att det va räkmixen som gjorde de sjuka för jag matar mina(har haft de i ca två år) med liknande mix och Tetra diskuspellets och de mår jätte bra.
    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

    Kommentar

    • wofflan
      NCS Medlem
      • september 2003
      • 660

      #3
      hur är vattnet? Kanske är problemet för mycket mat vilket har gjort att vattenkvaliten har förstörts, testa att göra ett större vattenbyte
      Mvh Fredrik

      Kommentar

      • sydamerikanen
        Användare
        • oktober 2005
        • 108

        #4
        Jepp, gör som wofflan säger. Ett omedelbart 50%-igt vattenbyte är absolut att rekommendera.

        Därefter tycker jag du ska undersöka vattenkvaliteten. Har nitriten (NO2) ökat kanske, då hanteln andas häftigt?! Nitrit orsakas av överutfodring, långt mellan vattenbyten eller/och dåligt fungerande biologisk filtrering. Nitrit gör att fiskarna inte kan binda syre och de kvävs sakta inifrån och dör. Enklast mäter du nivån på NO2 med en mätsticka. Är den hög så köper du nitrivec och återinför en "god" bakteriekultur.

        Du nämner att buken är svullen? Undersök då även om fjällen står ut genom att betrakta fisken uppifrån. Är den det kan det vara bakterielt angrep i fiskens tarm (bukvattensot) och då bör du flytta fisken till ett separat kar om du har ett och behandla med Baktopur. Tillför vitaminer, så att fiskens immunförsvar kan byggas upp igen.

        Du får berätta hur det går.
        Senast redigerad av sydamerikanen; 05 mars 2006, 16:03.
        375L Sydamerika med rötter och växter
        stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
        2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

        Min Zoon

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Fjallen behover inte sta ut for att det ar ett bakteriellt angrepp. Om de star ut sa bor du snarare doda fisken. Jag skulle isolera den och behandla den med lamplig medecin.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • sydamerikanen
            Användare
            • oktober 2005
            • 108

            #6
            Nej, du har rätt Ola i att utstående fjäll inte är ett symtom på bakterieinfektion. Däremot kan svullen buk ha med bakteriella ingrepp att göra, när inre organ slutar fungera och vätska tränger ut i kroppen. Det kan vara parasiter (tex flagellater) i tarmen + stress som sänker immunförsvaret och bakterier tar över.

            Så Kristian, om fisken dör eller du beslutar dig för att avliva den i syfte att hindra övriga invånare från att bli smittade, så obducera den och kolla om buken och tarmen är fylld med var. Då är bukvattensot en trolig orsak och kanske då föranledd av stress/parasiter och sänkt immunförsvar. Är avföringen tunn och slemmig så är det nog tyvärr kört, eftersom tarmen inte fungerar längre. Då kanske avlivning är nödvändig.
            Senast redigerad av sydamerikanen; 01 mars 2006, 18:10.
            375L Sydamerika med rötter och växter
            stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
            2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

            Min Zoon

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Pa jobbet behandlar vi valdigt langt gangen fisk i bukvattensot och uppsvald mage med gott resultat. Endast golfbollar gar inte att radda. Jag ar ratt imponerad. Troligen kan man inte fa tag i amnet privat. Ni.. nagonting heter det. Far kolla pa burken.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • sydamerikanen
                Användare
                • oktober 2005
                • 108

                #8
                Det finns något som heter Nifurpirinol som i första hand är avsedd för bakteriell fenröta. Kan det vara detta månne?

                Gäller bara att tarmen inte är förstörd i dessa "golfbollar" för då kan ju inte fisken återhämta sig alls. Antar att om man fisken bara lämnar ifrån sig slemmig vit/transparent trådig avföring, så kanske tarmen är på slutampen...
                375L Sydamerika med rötter och växter
                stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                Min Zoon

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ja, Nifurpirinol later bekant. Fa se att jag kom ihag ratt sa att detta inte anvands mot fenrota och det ar nagot annat jag tanker pa. Fast vi kor salt mot fenrota.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Kristian Nilsson
                    Användare
                    • januari 2006
                    • 10

                    #10
                    Vattenbyte sker regelbundet minst var tredje vecka och då ca 40% ibland blir det varannan vecka. Akvariet är inte överbefolkat direkt och utfodring sker en gång om dagen med ett överhopp i veckan. Jag misstänker dock en viss överutfodring av min nitiske far men det skulle han bestämt förneka. Avföringen är ännu inte vit och tunnformig och fjällen är inte utstående. Bara tanken på det får mig att minnas senast det hände (snart 15 år sedan men det tog död på mina finaste Tropheusar jag då hade). Det blir nog till att fixa fram någon medicin innan det är försent. Dör dem så ska det nog gå bra att dissikera, det var ett tag sedan men det ska i så fall bli det enda roliga i sammanhanget

                    Kommentar

                    • sydamerikanen
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 108

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Ja, Nifurpirinol låter bekant. Få se att jag kom ihåg ratt så att detta inte anvands mot fenrota och det ar något annat jag tänker på. Fast vi kör salt mot fenröta.
                      Salt (mineralsalt/Ektozon) har väl mest effekt mot parasiter (ciliater, protozoan) och en läkande effekt på sår eller?! Jag kan väl ha fel, men har du verkligen botat tydlig fenröta med endast salt?! Mycket intressant i så fall.

                      Intressant är ju om flagellater ligger bakom Kristians dilemma här och buksot eller vad den uppsvällda buken nu beror på. Vad tror du Ola?
                      Senast redigerad av sydamerikanen; 01 mars 2006, 20:50.
                      375L Sydamerika med rötter och växter
                      stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                      2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                      Min Zoon

                      Kommentar

                      • sydamerikanen
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 108

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kristian Nilsson
                        Vattenbyte sker regelbundet minst var tredje vecka och då ca 40% ibland blir det varannan vecka. Akvariet är inte överbefolkat direkt och utfodring sker en gång om dagen med ett överhopp i veckan. Jag misstänker dock en viss överutfodring av min nitiske far men det skulle han bestämt förneka. Avföringen är ännu inte vit och tunnformig och fjällen är inte utstående. Bara tanken på det får mig att minnas senast det hände (snart 15 år sedan men det tog död på mina finaste Tropheusar jag då hade). Det blir nog till att fixa fram någon medicin innan det är försent. Dör dem så ska det nog gå bra att dissikera, det var ett tag sedan men det ska i så fall bli det enda roliga i sammanhanget
                        Jag skulle byta 1/3 vatten varje vecka för att vattenkvaliteten inte ska svikta eller variera för mycket. Uppsvullnad i buken tyder på infektion och sviktande njurfunktion, vilket gör att vätskor tränger ut i kroppen. Jag skulle gissa på bakterier i ditt fall. Har du sett hål i huvudet eller att hantlarna kliar sig mycket?

                        Kortsiktigt nu bör du antingen avliva och undersöka den sjuka fisken så att inte fler medlemmar dör alt. helst flytta den till ett eget mindre kar och medicinera med salt och baktopur eller annat bakteriedödande. I det stora akvariet måste du försäkra dig om att nitrithalten går ned mot noll. Detta gör du enklast genom att:
                        - 50%-igtvattenbyte.
                        - dra ned på maten i några dagar
                        - ha bra cirkulation/genomströmning i filtret
                        - bra cirkulation vid ytan så att syre kommer ned i vattnet till fiskarna och kvävgas försvinner
                        - tillsätta nitrifikationsbakterier (nitricvec)
                        - endast rengöra filtret i akvarievattnet vid vattenbyte så att bakterierna ej dör
                        - Om flera fiskar börjar se sämre ut och slutar äta får du ju behandla hela akvariet

                        På längre sikt bör du:
                        - tillföra vitaminer i kosten för att öka immunförsvaret
                        - skaffa ett stort ytterfilter med ett biologiskt filter för att öka mängden goda bakterier
                        - Byta 30%-igt vattenbyte varje vecka
                        - Övermata ej
                        - Anpassa invånarna så att jagande inte leder till stress som skapar nedsatt immunförsvar
                        375L Sydamerika med rötter och växter
                        stort chokladpar (hypselecara temporalis) på över 20 cm som dansar samba när de är på humör :-)
                        2 gebbicepsmalar, 4 mindre G. balzanii (lugna jordätare)

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Det man botar med salt ar tydlig "uppluckring" av fenkanterna. Detta orsakas av att firren inte mar sa bra och/eller att vattnet inte ar sa bra. Ofta kan de fa en slembobba pa ett eller bada ogonen. Detta botas oftast med vattenbyte men annars med salt.

                          Smittsam fenrota lugnas ner med vattenbyten och salt. Kanske botar fisken sig sjalv? Min erfarenhet ar att om mer an en fisk har morka kanter i uppfratta fenor sa ska man behandla mot bade bakterier och svamp. OK, har inte hur stor erfarenhet som helst har, men sist funkade det bra.

                          Pa jobbet dundrar vi pa med Ni... om salt inte hjalper.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...