Alger som blommar på natten?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    Alger som blommar på natten?!

    Har fått nån märklig slags svävalger. Varje dag när jag kommer hem ser det riktigt grönt och tråkigt ut i karet men vid släckningsdags är det i stort sett helt klart?

    Någon som känner igen detta?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Låter som grönvatten i ett kar som nästan är i balans. Har du växter i karet? Vilken filtrering kör du? Fiskbelastning?

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • januari 2005
      • 1042

      #3
      Det är ett troffekar med 30 ungdjur på 400 liter. Har 8 liter filtermatta i ena änden och kraftpaket i den andra. Inga växter. Karet är väl inkört. Det kom efter att jag sög ur sanden och ersatte med korallsand. Svävisarna verkar trivas när ph:t stiger, kan det stämma? Tycker det är skumt att de försvinner medan ljuset är på?

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Nej, det låter lite skumt. Är det längesedan du bytte till korallsand? Klurar på om karet verkligen är väl inkört, botten kan göra en hel del. Hur tjockt gruslager har du i karet?

        Om det nu verkligen är grönalger så borde de frodas när ljuset är på. Grönalger har rätt likartade växtbetingelser som högre stående växter. Funderar på om det finns något annat som trivs i ljus, och därmed begränsar svävalgerna under dagen, men du har inga växter. Andra grönalger på inredningen, kanske?

        Har inte hört att just alger skulle trivas extra bra i högt pH. Är du säker på att pH har höjts efter att du haft i korallgruset? Något som finns mycket av i korallgrus är karbonater, och därmed en extra (och stor) kolkälla. Kanske du har fått en större ändring i KH, eller att CO2 frigörs från karbonaterna. Utan andra växter får algerna all CO2, och kanske just den lilla extra skjuts de behövde för att komma igång. Eller om det finns bicarb-alger, som kan utnyttja ett eventuellt högre KH som kolkälla direkt. Får läsa på lite om grönalger kan använda bikarbonat som kolkälla, tror jag.

        Får även en fundering kring om det kan vara någon variant av cyano. De svävar runt i vattnet när det är mörkt, men sätter sig tydligen på underlaget och i filtret under dagtid. Låter mer som dina alger. Har bara inte sett eller hört talas om någon variant på cyano som beter sig som du beskriver, så att vattnet är verkligt disigt på morgnarna. Kan du se någon enda liten tendens till "blågrönaktiga slemsjok" på inredningen innan lyset släcks?

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av blackened
          Har fått nån märklig slags svävalger. Varje dag när jag kommer hem ser det riktigt grönt och tråkigt ut i karet men vid släckningsdags är det i stort sett helt klart?

          Någon som känner igen detta?
          Har du uteslutit det enklaste dvs att ljus fran fonstret reflekteras i gruset under en viss tid pa dagen?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #6
            Ola: Jadå

            patrik: Två av dina alternativ funkar. Har massor av grönalger på bakruta och stenar som mkt väl kan sno all näring när ljuset slås på. Sedan dom där cyanobakterierna. Famåt kvällen har jag en liten grön beläggning på den halvan av karet där vattnet inte pressas rätt ner mot botten. Det handlar inte om jättemkt dis på förmiddan utan bara så man får ett ofräsht intryck när man glor på karet.
            pH:t höjs lite grann med korallsanden. Från 8 till 8,2 eller nåt sånt. KH:t kan jag inte mäta men det bör ha stigit en hel del. Vi har ca KH 6 i kranen nämligen.
            Angående tjockleken hade jag ca 2 cm 0,33mm sand förut, alltså i stort sett obefintlig biologisk filtrering, och nu har jag ca 4cm korallsand. Bytet skedde i Lördags...

            Kommentar

            • blackened
              Användare
              • januari 2005
              • 1042

              #7
              Drar upp tråden igen. Det var en riktigt jobbig sorts cyano jag fått dras med! Har testat släckt kar i ett par dagar i veckan, följt av 60% vattenbyte, med resultatet att cyanouslingarna bara lyfter från underlaget och svävar runt i vattnet så det ser sunkigt ut. Hur överlever dom 3-4 dagar utan ljus?! Även när det vart tänt som vanligt ett par dagar svävar det runt miljoner små stavformade partiklar i vattnet och inredningen får en blågrön touch, även om det inte bildas några stora slemtjok någonstans.

              Ser det mest som ett störningsmoment och inte som ett stort problem. Köper UV-C filter så småningom så dom grillas inom kort ändå.

              Någon som vart med om nåt liknande?

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                Ursprungligen postat av blackened
                Drar upp tråden igen. Det var en riktigt jobbig sorts cyano jag fått dras med! Har testat släckt kar i ett par dagar i veckan, följt av 60% vattenbyte, med resultatet att cyanouslingarna bara lyfter från underlaget och svävar runt i vattnet så det ser sunkigt ut. Hur överlever dom 3-4 dagar utan ljus?! Även när det vart tänt som vanligt ett par dagar svävar det runt miljoner små stavformade partiklar i vattnet och inredningen får en blågrön touch, även om det inte bildas några stora slemtjok någonstans.

                Ser det mest som ett störningsmoment och inte som ett stort problem. Köper UV-C filter så småningom så dom grillas inom kort ändå.

                Någon som vart med om nåt liknande?
                Japp =) Jag hade en grön period och 2 "mjölkiga" för ett par år sedan, hände mig när jag höjde ph och när jag bytte sand 1gång så bakteriebalansen blev lite störd men att mörklägga funka inte för mig. Den gröna soppan levde 14dagar med filt överburken så jag gav upp och köpte ett uv filter som löste det hela på 36timmar... så klart har vattnet alldrig varit som det är nu när jag kör uv lite då och då så det e bara o köpa =)
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • ixxe
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 234

                  #9
                  Ursprungligen postat av blackened
                  Drar upp tråden igen. Det var en riktigt jobbig sorts cyano jag fått dras med! Har testat släckt kar i ett par dagar i veckan, följt av 60% vattenbyte, med resultatet att cyanouslingarna bara lyfter från underlaget och svävar runt i vattnet så det ser sunkigt ut. Hur överlever dom 3-4 dagar utan ljus?! Även när det vart tänt som vanligt ett par dagar svävar det runt miljoner små stavformade partiklar i vattnet och inredningen får en blågrön touch, även om det inte bildas några stora slemtjok någonstans.

                  Ser det mest som ett störningsmoment och inte som ett stort problem. Köper UV-C filter så småningom så dom grillas inom kort ändå.

                  Någon som vart med om nåt liknande?

                  uvc hjälper föga mot cyano då cyanon kryper längs ytan där den befinner sig.
                  Finns lite olika alternativ.
                  Tetra medica gerneral tonic tex , nu vet jag inte vad du har för fisk i karet och om dom är känsliga mot medicin. Denna medicin (som egentligen är för fisk) tar garanterat ihjäl cyano på ett par dagar o den återkommer faktiskt inte.
                  Andra alternativet som växtakvarister ofta kör är att dosera kno3. hurvida det hjälper i icke växtakvarier vet jag faktisskt inte.
                  http://ixxe.se

                  Kommentar

                  • ixxe
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 234

                    #10
                    Läster just ditt inlägg igen. Om det svävar så är det garanterat inte cyano.
                    Då är det grönvatten o då äger uvc:n dom rätt snabbt
                    http://ixxe.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...