Sciaenochromis fryeri "Ahli"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Sciaenochromis fryeri "Ahli"

    Är det någon som kan berätta lite om hur den här fisken är? Har planer på att ha en grupp tillsammans med Macrostoma, Champsochromis och Rostratus i mitt 1225 L. Kan det funka?

    Har även planer på att ha en större grupp rödzebror (har några som jag inte har ngn plats för) som skulle kunna fungera som targetfish och generera lite "foder" .

    Jag är lite skeptisk till att ha Mbunas med rovisar, men det kanske kan fungera?


    Tänker jag fel? Kanske ska välja ngn annan Mbuna än rödzebra (är ju lite gruffiga)?

    Tacksam för svar!

    Mvh Erik
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Det fungerar bra rent allmänt att ha fryeri tillsammans med rovisarna. Enda risken är ju att rovisarna får för sig att käka upp dem, men har du bara fullvuxna fryeri bör det inte finnas några större risker.

    Att ha mbunas fungerar också bra. Rödzebra är inte all "gruffig" utan håller sig mest på sin kant, så de kan du gott släppa i om du tycker det blir snyggt. Precis som du själv skriver ligger de i farozonen som foder, men har man bara med det i beräkningen är det ju lugnt.
    Tony Englund

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Nice! Bara att bygga lite mer grottor då så rödzebrorna får någon chans. Men å andra sidan har jag haft två st 4 cm rödzebror som var tänkt som mat i en och en halv månad. De har nu etablerat sig och "tagit revir".

      Man hade ju hoppats på att Macrostoman skulle ÄTA de små men han verkar måttligt intresserad. Kanske är vegetarian . De andra rovisarna är i minsta laget för att kunna klippa dom så...

      Självklart har jag provat att svälta åbäket men han är ju inte den bästa jägaren jag sett om man säger så... De gånger han har försökt klippa till missar han.

      En tanke som slog mig nu... Är VF bättre på att jaga än odlade exemplar? VF Ormar (om vi snackar lite reptiler här oxå) brukar ju ha svårt att ta dött. Min Macrostoma är VF så mitt resonemang grundar sig knappast på några erfarenheter.

      Kommentar

      • Hank
        Användare
        • april 2002
        • 1321

        #4
        Ett problem som jag hade när jag blandade Mbuna och "haplisar" var MATEN.
        Rödzebrorna brukar iof var ganska tåliga och klara kraftigare käk, men tyvärr inte tvärtom, grönfoder till "haplisar" funkar däremot inte, enl. min erfarenhet
        /#378 Hank
        Zoonen:
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

        NCS medlemsbilder:
        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Exakt mina erfarenheter. Men tänkte som du att rödzebror är tåliga rackare. Eventuellt kan man mata med vanlig räkmix efter det att rovisarna har munnarna fulla med annat!

          Mvh Erik

          Kommentar

          • Zzzit
            Användare
            • januari 2006
            • 253

            #6
            Skaffa inte för små!!! "ahlin" kan simma ihjäl sig om den blir skrämd!
            Jag har haft den med fusco, och det är ju inte så stor skillnad från din! Och det funkade bra, men då hade jag skaffat "ahlin" först! Så, inte för små och gärna ett gäng!
            Jag matar mina med räkmix, 80-20, eftersom jag har haplisar. Men jag har även golden, och de fixar den maten hur bra som helst!!! ;-)
            Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #7
              Fusco'n tar väl iofs rekord i bufflighet?
              Tony Englund

              Kommentar

              • Zzzit
                Användare
                • januari 2006
                • 253

                #8
                Jo den är en tuffing, men macrostoma är ju egentligen samma släkt som fusco! Eller borde vara det iaf! Därför tänkte jag att det kanske kunde bli lite problem!?
                Malawi i 30 kar och ingen pool längre! []

                Kommentar

                • Micke Lövberg
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 349

                  #9
                  Ursprungligen postat av Hank
                  grönfoder till "haplisar" funkar däremot inte, enl. min erfarenhet
                  Slutar aldrig förundras över akvaristiken . . . . . .

                  Jag går runt på olika foder under veckan, däribland sprirulinaflingor.Mina "Ahli´s" visar inga tecken på ohälsa, tvärtom.

                  Det är klart, jag har inte provat enbart grönfoder och kommer inte att göra så heller.Räkmixen jag kör är 50/50.

                  Tanken slår mig, om det fodret som fiskarna föds upp på i fångenskap, på något sätt gör att de acklimatiserar till ett foder som inte är helt "rätt" för dom.Bara en tanke.
                  375L Malawi
                  112L Tanganyika
                  90L Tanganyikayngel
                  45L Tanganyika

                  Kommentar

                  Arbetssätt...