tetracanthus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Gerhard
    Användare
    • februari 2004
    • 65

    tetracanthus

    Hallå

    Är det någon som har erfarenhet av tetracanthus? Hur aggressiv den är mm.

    Var man kan få tag på den?

    Är lite småkåt på denna fisk
    720
  • Micke Jarhl
    Användare
    • april 2002
    • 2277

    #2
    Hej Jag köpte mitt par i april ifjol då dom var lite drygt 10cm nu är hanen 20+ honan kanske runt 12cm... mat glada och kan verkligen bita ifrån, tyvärr så har dom gett sig den på att göra tillvaron sur för mina petenia splendida inga killers direkt...så jag ska sälja mitt par nu till en kille här på forumet!Har man dom bland lite tuffare fiskar så hävdar dom sig utan problem! Vackra är dom lite speciella med sin svarta färg och teckningom rök ihop med mina jaggor mest hela tiden när jag hade dom så visst dom biter ifrån som jag sa innan hehe..Dock vet jag inte vad du kan köpa några, kanske någon annan kan hjälpa dig med det!Lycka till!
    Micke Jarhl Med akvarium!

    Kommentar

    • nike69
      Användare
      • augusti 2005
      • 172

      #3
      Man får väl inte använda forum till att söka fiskar egentligen. men det var du som började
      jag kan meddela att jag har yngel som fortfarande är något för små för att vara till försäljning ännu. När dom är i säljbar storlek kommer jag annonsera på köp och sälj
      Fisk gör dig smart !

      / Niklas

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Min erfarenhet av Tetracantha är att dom är mycket aggressiva, och dom blir bara värre om dom får gå med fiskar som biter tillbaka ( detta gäller oftast ett par.) Går dom därimot med fiskar som dom "bossar" över så är dom lite lugnare. Tycker dock att denna art är väl värd att ha trots sin aggressivitet, det är ju trots allt en otroligt vacker fisk.
        PS. Sluta sälj fisk på forumet Niklas ;-) DS.
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • H2O
          Användare
          • december 2003
          • 138

          #5
          Det är i mitt kar som Micke Jarhl´s tetracantus skall gå

          Skall bli rejält intressant hur det kommer gå i detta lätt överbefolkade kar.

          Kommer innehålla:
          Innerhåller:
          Hypsophrys Nicaraguense 7 st
          Parachromis Friedrichstahlii 5 st
          Vieja Maculicauda 2st
          Festae 2 st
          Nandopsis tetracanthus 2 st
          Cichlasoma Boucuorti 2 st
          Paratilapia polleni 2st
          Myleus schomburgkii 12 st
          Botia macracanthus 5 st
          Ancistrus 2 st

          i ett 1200 liters akvarie.

          Lite mycket fisk men så svårt att välja bort arter
          Magister Mundi sum!

          Kommentar

          • Mr.Gerhard
            Användare
            • februari 2004
            • 65

            #6
            jag tänkte ha dem ihop med nicaraguense skulle det kunna funka, eller är de för mesiga?

            Karet är på 720 med mycket rötter, så det finns gott om gömställen
            720

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              Mr. Gerhard: Jag tror det ska fungera, men tetracanthusen kommer att bestämma i karet förr eller senare. Mina erfarenheter av dem är att de snabbt gör sig hemmastadda i ett nytt kar både vad gäller miljön och rangordningen, äter det mesta, är aggressiva (framför allt mot individer av samma art och kön). Jag rekommenderar max ett par/kar. Det är en rörlig och livlig fisk. De är lättlekta och bra på att vakta sin avkomma under rimliga förhållanden.

              Kommentar

              Arbetssätt...