Lystid till troffe-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    Lystid till troffe-yngel

    Hur länge kan man ha tänt iett kar med typ nyspottade troffeyngel utan att stressa dem allt för mkt??? Tänkte för en gångs skull få till rejält med alger till dem att beta av.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • Mike_Noren
    Användare
    • februari 2003
    • 2695

    #2
    24 timmar om dygnet.

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #3
      Jag tycker det låter sunt att ha släckt 8 timmar iaf.
      I mitt 220 liters kar med tropheus yngel har jag tänt 10 timmar och då släckt i 14. Och jag börjar få en hel del alger där. (Där är nu mer alger än vad ynglena klarar av att käka upp.)
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #4
        Vad har ni för lysrör för att få alger?
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          24 timmar om dygnet.
          Eh?? Seriöst?? Känns som man bränner fisken från båda ändar då.
          16 timmar borde väl va schysst?

          Tycker gamla Grolux ger bra med grönalger men det finns säkert mer optimala rör.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Jag har ett 30 liters där jag för närvarande drar upp ett gäng pemba yngel. jag tänder runt 08:00 och släcker vid 11:00 på kvällen. Det kan variera ngt.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #7
              Jag har bara ett av mina två rör tända över mitt 220 liters kar. Men där är ändå tillräckligt med alger som håller ynglena sysselsatta.
              Tyvärr inte så mycket grönalger utan mest rödbruna sådana. Men det behövs nog starkare ljus än ett lysrör över ett 220 liters för att få gröna. Och kanske mindre vattenbyten. Slog nyss på även det andra röret så jag får se om det räcker för att få lite gröna också.
              Jag matar rätt mycket med "wafers" eller vad det nu heter som håller dom sysselsatta i timmar. Men när där inte finns sådana i karet så går dom ganska non stop och betar på "algmattan".

              Ljusrör: aquarelle.
              Senast redigerad av Stelin; 27 februari 2006, 17:56.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #8
                I mitt 105l slängde jag för skojs skull på 2*30w med reflektorer ett tag och det var riktig saftig grön och fin algmatta på hela bakrutan och sidorutorna på en vecka eller två med kanske 14 timmars ljustid. Ingen extra gödning. Så ett starkt rör precis i bakkant med reflektor rätt ner mot rutan tror jag är rätta melodin. Perfekt basfoder till ynglena. Sen är det bara att bomba på med proteinkäk några gånger om dan som tillskott.

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Ursprungligen postat av ozric
                  Eh?? Seriöst?? Känns som man bränner fisken från båda ändar då.
                  16 timmar borde väl va schysst?
                  Jag kör alltid med 24/7 när jag har yngel i akvariet. Visserligen mest för att ynglen (och föräldrarna) har lättare att se eventuella fiender, men skada tar de inte. De sover när de blir trötta, äter när det finns mat. De blir oroliga när de blir större och man börjar släcka lyset, men det går snabbt över det med.
                  Tycker gamla Grolux ger bra med grönalger men det finns säkert mer optimala rör.
                  Du VILL HA alger, alltså? Så mycket ljus du kan, ha i lite krukväxtnäring (blomstra näringspinnar funkade bra för mig), och hämta gärna alger ur andra akvarier för att "så" dem.

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • juni 2004
                    • 1582

                    #10
                    Men hur bra är dessa alger jämfört med alger i det fria?

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 1042

                      #11
                      Som mat är de ju inte mer än rena fibrer. Fibrer som bara håller magen riktigt glad på ynglena. Det är ju inte tänkt som komplett föa direkt. Yngel behöver ett rejält proteintillskott också för att växa ordentligt. Den största fördelen är dock att troffarna blir väldigt muskulösa med höga fina ryggar när de får gå o beta hela dagarna redan från början. Och vem väljer inte en stor härlig VF-skalle före alla andra spinkiga odlade troffar

                      Kommentar

                      • ozric
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 3187

                        #12
                        Jag,tydligen!
                        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                        c",)

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          ja andreas du har en viktig fråga där vad är ni ute efter ska ynglen växa så fort som möjligt eller ska dom se ut som vildfångade i det närmaste, vill man att ynglen ska växa så bra som möjligt så börja kläcka artemia väldigt mycket, och låt ynglen bada i artemia så ska ni se att ynlen växer kanon, det är väldigt viktigt att tropheusyngel får en bra start.mvh janne

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Har aldrig haft problem med att få ynglen att växa på bra från start. Har då endast kört med cyclops första tiden med enbart utmärkt resultat.Tänkte nu mest om det skulle bli nån skillnad på skallformen om jag hade en algmatta att erbjuda troffeynglen.Har alltid annars haft L-malar som tagit hand om det.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 1042

                              #15
                              Kanske uttryckte mig otydligt. Självklart ska ynglena ha både alger att tugga på och proteinkäk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...