Akvarierenovering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • januari 2003
    • 4526

    #31
    Alla akvarieaffärer kör ofta med den varianten. Och Ja jonas den är faktiskt bäst.
    Mvh
    Robin

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • juli 2002
      • 5395

      #32
      NAAJJ den är INTE bäst! Kvartscirkelvarianten har massa nackdelar vet jag, bland annat att den inte sitter fast så bra på långt sikt och att fiskar kan fastna i glipor mellan glas och filter. En annan nackdel är att man nog måste använda 5cm istället för 10cm matta, vilket ju uppenbarligen inte är lika bra. 10cm är inte lätt att böja så.

      Nol vet jag slutade med denna variant på grund av sina nackdelar.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Robin
        Användare
        • januari 2003
        • 4526

        #33
        Ursprungligen postat av Robin
        Alla akvarieaffärer kör ofta med den varianten. Och Ja jonas den är faktiskt bäst.
        Men det är därmed inte sagt att jag ska använda den varianten.
        Jag har en lite mer "spejsad" variant av Zaphis på G. []

        Ett sandstopp i botten och ett stopp längst upp så att inte matten kan sticka ut från glasskivans kant.

        Nackdelen är slangen utblåset sitter på men den får man kunna ta bort bara.
        Mvh
        Robin

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #34
          Jag har aldrig fått in ett enda sketet sandkort under mina mattor, och då köpr jag med 0,3-0,8 grus. Sandstop är totalt meningslöst Robinho.

          Stopp uppe är meningslöst med, gör du biten 2-3cm bredare än kammaren sitter den som satan, du behöver inget stopp där heller.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #35
            jag har det mest för att det ät jävligt mycket snyggare. Glipor med glas och liknande finns inte hos mig...om det finns det så bör man troligtvis ha rensat filtermattan för länge sedan. Man kan dock bara köra 5cm tjock filtermatta men vad är det för nackdel?
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #36
              Här är en bild på min filterhörna
              Fungera bra men endast med 5cm matta.
              Skulle gjort lite vidare båge om jag skulle gjort nya

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • juli 2002
                • 5395

                #37
                Filtermassan halveras = mindre effektiv mekanisk och biologisk filtrering.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #38
                  Ursprungligen postat av Zaphi
                  Jag har aldrig fått in ett enda sketet sandkort under mina mattor, och då köpr jag med 0,3-0,8 grus. Sandstop är totalt meningslöst Robinho.

                  Stopp uppe är meningslöst med, gör du biten 2-3cm bredare än kammaren sitter den som satan, du behöver inget stopp där heller.
                  När jag hade 450litarn så fick jag gräva bort sand varje gång jag skulle stoppa i matten efter rengöring. Så en sandtröskel kommer det att bli. Men vem vet... kanske ändrar mig när jag väl limmar.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #39
                    Ah jo, efter rengöring (en gång om året) kan det la hända att det kommer in lite sand, men problemet är ju obetydligt. Det handlar om att gräva tre tag med handen.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #40
                      Vad menar du att filtermassan minskar,är det för att man kör 5cm matta du menar eller??
                      Nackdelen är att det hamnar liter korva mellan glaset och mattan.

                      Kommentar

                      • Robin
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 4526

                        #41
                        Ursprungligen postat av bmwpower
                        Nackdelen är att det hamnar liter korva mellan glaset och mattan.
                        Nu får du förklara dig. []

                        "Liter korva"?
                        Mvh
                        Robin

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #42
                          Klart filtermassan minskar om man har 5cm istället för 10cm tjock matta. Å andra sidan kanske man kör lite större bit, men kanske inte dubbelt.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #43
                            avföringen från fisken fastnar mellan glaskivan och filtermattan

                            Kommentar

                            • m[A]use^
                              Användare
                              • december 2005
                              • 909

                              #44
                              Jag körde med svart plexiglas som jag limmade som två boxar i hörnen på mitt 720. Blev riktigt jivvla snyggt för att vara baserat på blå filtermatta. I dessa svarta filterboxar borrade jag 5 hål i varje box, storleken 65mm o silikonade raster däri. Pumpar använde jag mig av två aquaclear 910 3500l/h på wp rör. Jag virade runt två varv med 5cm 10PPI filtermatta för att lätt kunna surra runt wp röret. Efter varje varv sydde frugan ihop mattan med sytråd. Detta är perfekt när filtermattan är ihopsydd, för det blir en hel cylinder som jag bara drar av från wp rören när det är dags för rengörning.

                              Jag har fått mkt beröm för min funktionalitet o design. Och själv blev jag otroligt nöjd. Kan försöka fota mina boxar så du får se resultatet robin. Kan tilläggas att folk som sett resultatet undrar var jag köpt akvariet med så snygga förbygga filterkammare. Då jag glädjeligen säger, -jag har designat o byggt dom själv!!! Har även använt filtermatta runt pumparna för att dämpa vibbrationer mot glaset.

                              För å vara så massiva monsterpumpar som dessa är, så är karet väldigt tyst. Men inget å rekommendera om du ska sova brevid karet. Box med svart plexiglas å raster i är däremot riktigt snyggt! Bara för dig å välja en något tystare pump.

                              Har funderat lite på värme problematik jag har med dessa två pumpar som alstrar 120w ihop o fungerar som två doppvärmare. Min temp. är stadiga 27 grader, så jag har klurat ut att en våtrumsfläkt uppe i rampen är mitt nästa projekt! Kan uppdatera hur det går för er som ev. har värme problem... Om det funkar bra i praktik med ljud o annat.

                              m.v.h...
                              Senast redigerad av m[A]use^; 01 mars 2006, 04:43.
                              Min zoon
                              -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                              Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                              http://www.malawifreaks.se/forum

                              Kommentar

                              • Robin
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 4526

                                #45
                                Ja, fixa bilder du!
                                Det blev förövrigt ingen färg igår.. glömde av detta. Ska försöka komma ihåg idag.

                                Tanken nu är filterficka a la Zaphi + svart filtermatta + Aquaclear 801 om det nu är så bra som Läsken säger.
                                Mvh
                                Robin

                                Kommentar

                                Arbetssätt...