Hjälp med identifiering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LottenE

    Hjälp med identifiering

    Hejsan!

    Var på akvarieauktion i Tyresö idag och gjorde några inköp till mitt blivande Malawi-akvarie. Nu skulle jag behöva lite hjälp med identifiering av er experter [] . Till slut så blev det alltså Malawi i 475-liters karet medan Tanganyika-fiskarna huserar i 112-liters (jullar och multisar).

    Här kommer den första, det är en ganska så stor hane som såldes som "Pseudotropheus sp. Elongatus Mbenji Blue". Han är klart stöddig och hur snygg som helst! Vill gärna ha tag i honor till honom men om nu namnet ovan stämmer så är han väldigt ovanlig tyvärr.



    Den andre är en ungfisk som såldes som "Metriaclima Esthrae, Röd Zebra marmelade cat". Den och hans/hennes två syskon är ca 3-4 cm. Mina frågor här är, är detta alltså en variant av Röd Zebra? Hur ser de ut som vuxna? Kan de korsa sig? Jag har "vanliga" Röd Zebra också, är detta i så fall inte så bra? Ursäkta mina dumma frågor men nu vill jag förstås veta allt! Köpte alltså även en grupp med "vanlig" Röd Zebra, fyra jättesnygga fiskar! En av dem är mera "skär" än orange, enligt vad jag har läst så är det då en hane? Skulle gärna vilja ha en ljusblå hane också, skulle det gå?



    Många frågor blev det, tacksam för all hjälp jag kan få!

    /Lotten
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    #2
    tror starkt att det är en "Pseudotropheus elongatus Mpanga" hane. googla lite så hittar du endel som nästan är kopia []

    mvh christoffer
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • LottenE

      #3
      Tack Christoffer! Har googlat lite på "Pseudotropheus sp. Elongatus Mbenji Blue" och den är ju mera gul än blå på de bilder jag har hittat, därav min undran. "Pseudotropheus elongatus Mpanga" är ju istället väldigt lik! Hoppas nu bara att det är lättare att hitta honor av denna art, "Mbenji Blue" hittade jag inte någonstans nämligen!

      /Lotten

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Njae...visst finns det "Mbenji blue" om man googlar...men jag tycker ändå att "Mpanga" är mer likt. Det är dock oerhört svårt att avgöra på foton då en del arter är snarlika varandra och det är ytterst lite som skiljer ibland.

        Var säljaren säker på artsläkte? Du kanske inte hade kontakt med säljaren eller kan få tag på säljaren?

        Mbenji blue googling...



        Kommentar

        • LottenE

          #5
          Tack Stefan! Bland länkarna fanns det förstås ännu fler bilder och nu är jag än mer förvirrad [] , Elongatus-släktet är tydligen stort och komplext... Säljaren har jag inte talat med då det ju var en auktion. Självklart så stod dock kontaktuppgifter på klisterlappen men i städivern efter att ha koppat i fiskarna så försvann den :-(. Jag är glad att jag i alla fall hittade lappen med namnet på arten ;-))). Men jag ska maila Micke på BAK och se om jag kan få fram säljarens tel eller email, har kvar min lista över de jag skulle bjuda på så numret går att få fram!

          /Lotten

          Kommentar

          Arbetssätt...