Funderingar på lokal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawisimon
    Användare
    • februari 2006
    • 88

    Funderingar på lokal

    Jag funderar lite på att ordna en lokal med ett 10tal kar i men vad är rimligt åh betala för en halvrisig källarlokal?
    -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
    -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
    akvariet.forum24.se
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Det är viktigt att kolla om vatten och el ingår. Gör de det så är det värt en del att betala. Jag har ett rum på ca 12 kvm som drar ungefär 5000 kwh per år.
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Vad som är rimligt pris är väl upp till dig att avgöra? Vad har du råd med? För en halvrisig källarlokal där det får plats 10 kar (säg runt 20-25 m2) hade jag inte betalat mer än 400 spänn i månaden utan el och vatten, inklusive el och vatten hade min smärtgräns gått runt 800 spänn i månaden. Den lokalen vi lämnade nyss var nästan 40 m2 och den betalade vi drygt 800 för inklusive el och vatten. Den lokal vi är i nu ligger på ungefär samma m2, men vi betalar 400 exklusive el och vatten.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        Jag har ungefär 60kvm och det kostar 1200kr/mån inkl vatten och el

        Kommentar

        • malawisimon
          Användare
          • februari 2006
          • 88

          #5
          Ok ville bara ha en liten liten aning om vad de skulle kosta så jag tackar för de jag fått höra

          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Vad som är rimligt pris är väl upp till dig att avgöra? Vad har du råd med? För en halvrisig källarlokal där det får plats 10 kar (säg runt 20-25 m2) hade jag inte betalat mer än 400 spänn i månaden utan el och vatten, inklusive el och vatten hade min smärtgräns gått runt 800 spänn i månaden. Den lokalen vi lämnade nyss var nästan 40 m2 och den betalade vi drygt 800 för inklusive el och vatten. Den lokal vi är i nu ligger på ungefär samma m2, men vi betalar 400 exklusive el och vatten.

          Hilsen,

          P
          -= 720 liter Malawi 350 liter Sydamerika=-
          -= Acei ,Estherae, Trewavasae, Auratus VF =-
          akvariet.forum24.se

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            jo det är väldigt viktigt om vatten och el ingår, jag har min lokal i källaren i mitt hus och jag har 50 kvadrat, min kostnad för el och vatten på ett år blir ca 35000kr, det blir lite dyrare att ha fiskarna hemma men det blir lättillgängligt.mvh janne

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #7
              Jag har en lokal på 15 kvm inklusive vatten och el för 313 kr i månaden.

              Kommentar

              • robin_bockman
                Användare
                • januari 2005
                • 90

                #8
                Känns det inte lite risky när vatten och el ingår?

                Jag menar kostnaden för fastighetsägaren är nog större än inkomsten, ganska lätt att få en fin liten räkning efter ett år eller så...

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  jo men det var precic det jag menade bright blue får man man med el och vatten i kontraktet till ett fast pris. så är det bara att säga grattis, för både vatten och el lär inte bli billigare, för att det finns ju en del som röstar på miljöpartiet som bara vill skatteväxla i miljöns namn, och det är ju ett gyllene tillfälle för staten att få lite extra inkomster, att lägga på lite lite mera energiskatt.mvh janne

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Hmm ni som tror att el o vatten ingår i hyran
                    men om man läser det finstilta på baksidan brukar det betyda en glödlampa som är tänd när man är i lokalen samt det vatten du lyckas dricka, har ett flertal kompisar som startade lokaler men har blivit helt knäckta när dom verkliga kostnaderna kommer
                    själv har jag ca 200 akvarier och elkostnaden är ca 10000kr månaden vattenförbrukningen är något billigare.
                    (en sak som är bra med automatiska vattenbyten är att man kan kompensera temperaturen i akvarierna beroende om det är för kallt eller för varmt i lokalen)
                    Ha det bra
                    Christer
                    (min hyresvärd på lagret tyckte synd om mig med en hyra på 46000kr kvartalet och sa om du inte har råd så sänker jag hyran för dig. det är riktiga vänner det.
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      Hos mig ingår el vatten,men bara för det slösar jag inte utan kör endast 2 amturer i taket på timer för att få dyngsrytmen.
                      Sedan när jag är i loklen och ska visa fisk så tänder jag upp.
                      Samt att en sidokanalare driver allt äevn om jag skule vilja ha pumphuvuden för mer kräm men jag vill inte missbruka bara för att det är gratis
                      För att betala el och vatten är riktigt dyrt,så även om det ingår slösa inte tänk som om du skulle betalar det själv
                      Så för mig är 1200kr billigt och sedan en chokladkartong ibland till hyesvärden.
                      Senast redigerad av bmwpower; 26 februari 2006, 00:22.

                      Kommentar

                      • wenger
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 233

                        #12
                        *s* vilken lyx att kunna slösa på ström när fortum, vattenfall och miljöpartiet existerar. Hur är det möjligt?

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #13
                          bmw med din inställning kan det funka med el o vatten
                          däremot om en hyresvärd drar in en tusenlapp i hyra och får betala tre i el och två i vatten,
                          vad han kommer att säga är nog inte så positivt
                          vänligen
                          Christer
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • robin_bockman
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 90

                            #14
                            Troligtvis är det väl så att om el och vatten ingår så beror det på att det inte finns en speciell mätare för den lokalen, då räknar dom väl på normalförbrukning på ett lager typ när dom sätter hyran...

                            Kommentar

                            • Bright_Blue
                              NCS Medlem
                              • juni 2004
                              • 1582

                              #15
                              Min hyresvärd vet om att det är en akvarielokal och det finns ingen elmätare så jag har inget att oroa mig för.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...