Räkmix - Agar Agar..svaret på gåtan!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Räkmix - Agar Agar..svaret på gåtan!

    Jag har ju diskuterat en del rörande räkmix..minst sagt...och igår besökte jag en medlem (Eraserx) och köpte kanonfina Azureus av honom (han hade för övrigt ett kanonfint 720 med malawi, mest mbunas).

    Jag fick också se hans nyligen gjorda räkmix med agar agar som bindemedel och det var det fastaste jag sett och känt. Tricket var tydligen att man måste värma upp räkmixen en del när man blandat in agar agar och sedan röra om tills det börjar hårdna.

    Idag ska jag fixa iordning en räkmix nu när Daniel (Eraserx) lyckats så bra med sin. Den såg kanonfin ut och var totalt fast när den åkte ned i karet och fiskarna högg tag i den. Jag såg inte mycket smuts/matrester som rörde om i vattnet alls utan "kakan" var grymt sammanbunden.

    Man tillreder alltså räkmixen för sig, värmer upp den till lagom värme...och vid sidan av så tillreder man Agar Agar (med mindre del vatten än beskrivet på påsen)...sedan mixar man samman detta i grytan med räkmix medans den står på plattan och värms. Man rör om i grytan tills man känner att räkmixen börjar hårdna alltmer. Agar Agar behöver tydligen värme för att "reagera"...och börja binda samman även räkmixen.

    1 påse räcker till 3kg vatten....men det är här som problemet legat tidigare. Jag har blandat med mindre del vatten...och sedan blandat ned Agar Agar i grytan med kall räkmix...bindemedlet har då endast reagerat med vattnet som den tillretts med...medans den endast blandats med räkmixen...och alltså inte börjat binda även den.
    Om jag inte minns fel använde Daniel 2 påsar (á 11-12kr) till ca 1kg färdig räkmix.

    Ville bara skriva detta då agar agar har gett problem med bindning tidigare, men då troligen varit felaktigt tillredd med räkmixen.

    För de som inte vet så är Agar Agar ett bindemedel som vid uppvärmning och nedkylning ger en gelefast form och som man med fördel kan blanda samman med räkmixen för att undvika att räkmixen löser upp sig i samband med blandning i vatten. Agar Agar utvinns från alger och är därmed betydligt nyttigare för fiskarna än vad t ex Gelatin är...
    Senast redigerad av StefanL; 25 februari 2006, 13:05.
  • Robbe
    Användare
    • februari 2003
    • 527

    #2
    Tackar Stefan,men var kan man då köpa detta Agar Agar ??

    Kommentar

    • ciklidMartin
      Användare
      • februari 2004
      • 213

      #3
      Robbe: prova i din närmaste hälsokostbutik. Agar agar är gjort av alger.
      www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #4
        Tack för dom vänliga orden Stefan!

        Känns kul å kunna bidra till ciklidhobbyn. Det där med agar agar verkar ju varit en nöt i sig att knäcka, o det löste sig till slut. Eller ska jag säga band sig till slut!

        För övrigt blev det lite tillskott i karet, ringer dig senare å uppdaterar stefan... Ha det gott alla!
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Mjaaaa.... Jag har använt agar jag, hm, "lånat" från jobbet i min räkmix, och även om räkmixen inte var iskall så var den inte mer än 25-30 grader (pga att en halvtimmes mixande drar upp tempen rätt rejält).

          Agar stelnar när temperaturen går under 50 grader, men det går inte omedelbart. När jag gjuter geler brukar jag räknar med cirka 15 minuter.

          När jag gjorde räkmixen använde jag 0.5% agar (5 gram till ett kilo mix), som jag löste upp i kokande vatten, och sen rörde ner i mixen under omrörning, innan jag snabbt hällde över hela härligheten i fryspåsar och plattade till med en bakplåt (tips: gör aldrig räkmix när flickvännen är hemma. Flickvänner har åsikter om hur köksredskap får användas.)
          Påsarna fick sen ligga i den där kvarten, sen åkte de in i frysen.

          Funkade finemang.

          Mer agar = hårdare gel, min gel är relativt mjuk för att jag vill att småfisk skall kunna ta stycken ur den.

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • april 2002
            • 1321

            #6
            Intressant!
            Själv använder jag inget bindemedel till min mix (50/50 räkor/ärtor+astaxantin).
            Vad jag "upptäckte" var att det var musslorna som jag hade i mixen som skitade ner vattnet och gjorde det grådisigt.
            Visst, den smular endel utan bindemedel, men har man konstant yngel så får ju dom oxå mat
            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #7
              Stefan Larssom:

              Fick du gjort räkmixen med agar? Vad tyckte du isåfall?
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Visst gjorde jag en räkmix, men "som vanligt" så skulle jag ju kladda in en ingrediens som tyvärr separerade räkmixen en del och pga detta så funkade inte bindemedlet som det skulle. Ingrediensen som jag provade var vetegroddar...mindre lyckat. Räkmixen intas med stor glädje av fiskarna och den smular inte speciellt mycket ändå...dock inte perfekt och det var ju det jag eftersträvade.

                Jag hade även i en del majsmjöl och det gjorde räkmixen torrare...och det gör också att bindemedlet binder samman räkmixen sämre.

                Jag kommer dock att göra exakt som Eraserx gjorde för sin räkmix nästa gång och då ska det bli rätt...*skämsigt klantig mellan varven*.

                Nästa räkmix blir en "standardspecial ;-)"..dvs räkor, ärtor, astaxanthin, spirulinaflingor, någon proteinhöjare samt agar agar.

                Jag märkte dock att agar agar reagerar på uppvärmning och att man bör vänta på reaktionen innan man blandar samman dem. Sedan är det ytterst viktigt, både för gelatin och agar agar, att man blandar mixen mycket noggrannt så att allt innefattas av bindemedlets effekt. Räkmixen bör också stå en stund för avkylning innan det fryses ned så att det bundit färdigt.

                Jag har också märkt att man ska göra lagom mängd räkmix...ca 1-2kg färdig räkmix...annars blir det svårare att beräkna bindemedelsmängden. Agar agar är ju inte lika tveksamt att använda som gelatin sägs vara vid överdosering.
                Senast redigerad av StefanL; 05 mars 2006, 18:32.

                Kommentar

                • Stelin
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1339

                  #9
                  Jag provade vid ett par tillfällen med att blanda i cyclop-eeze i räkmixen. Men av någon dunkel anledning så klarade gelatinpulvret(det vanliga) inte av att binda mixen när jag hade detta i. Kanske likartade problem som du hade med vetegroddarna.

                  Jag matar väldigt lite med räkmix men gör det då o då som ett komplement till torrfodret. Tänkte prova på det här med agar som bindemedel i min nästa mix. Sist jag testade det så har jag för mig att jag tyckte att agar verkade binda sämre när det varit infryst en tid. Jag tror inte heller att jag värmde upp mixen innan jag mixade ihop det med gelatinet.
                  Nåväl får testa lite igen.

                  Man tappar ju också en del av proteininnehållet om man använder agar istället för det vanliga. Men det är ju inte nödvändigtvis något negativt.

                  Siktar nog in mig på en 0,5 kg mix(enligt aquarium malawi's tropheus recept med lite tillsatser av astaxanthin och spirulina). Vilken mängd agar tycker ni att man ska använda samt vatten till en sådan mix?
                  Senast redigerad av Stelin; 05 mars 2006, 19:13.
                  //Stefan Lindstedt

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #10
                    Jag har nu varit och köpt agar. Det blev samma som jag testade förra gången, clearspring agar flakes. 28gr för 57kr.

                    Ser ju nu att Mike redan har skrivit vad han använde, jag utgår från det. (Jag måste ju ha varit blind tidigare...[] )
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • Torsten
                      NCS Medlem
                      • september 2002
                      • 647

                      #11
                      En liten fråga ang. Räkmix..

                      Så fort någon frågar om man kan frysa om räkmix som tinat svara alla NEJ!
                      Men när det tillverkas är den ju upptinad?

                      Lagar man ngt, upphettar det mm. så kan man ju frysa om det.. Men Räkmixen upphettas ju kappast, så för mig känns det sådär med hemmalagad räkmix rent näringsmässigt och även hygieniskt!

                      Kommentar

                      • ciklidMartin
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 213

                        #12
                        När jag använde agar agar så värmde jag först upp räkmixen i ett stort emaljerat kärl (på spisen givetvis). Hade en stektermometer för att se när smeten blivit varmare än 50 grader. Blandade sedan i agar agar och rörde om en stund. Hällde därefter över smeten i en plastbytta så att smeten skulle svalna snabbare. Hällde nästan direkt efter det över smeten i påsarna.
                        Eftersom det var kallt ute (precis som det är nu) så lät jag påsarna liga utomhus en stund innan jag frös in dem (sparar ström).

                        Denna metod fungerade kanonbra för mig iallafall.
                        /Martin

                        P.S. men nu har jag blivit så bekväm att jag använder spirulinapellets istället. Kan inte säga vilken fodertyp som är bäst, kanske en kombination.
                        www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Ja rusade oxå igår och köpte Agar. Fick även tag i 100% ig spirulinapulver.
                          Blandade enligt era tips ovan samt spirulina och astanthaxin o det funkade kanon. Räkmixen håller ihop riktigt bra. (mycket bättre än fabriksgjord räkmix)
                          Återstår att kolla om firrarna färgar och växer ordentligt.
                          Förstår inte ditt resonomang Torsten. Jamenar ja använder samma hygien när ja lagar mat till firrana som när jag lagar mat till mig själv.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #14
                            Torsten:
                            Jag vete tusan. Alternativt vore att köpa kommersiellt gjord räkmix. Och en sådan har jag iaf aldrig sett någon datumstämpel på. Det innebär ju att man kan hålla på och mata med en räkmix som är i princip hur gammal som helst.(ok liten överdrift). Och hur bra är det?

                            Jag har nu också fått ihop min räkmix. Med agar och för första gången cyclop-eeze. Får se när den legat på kylning ett tag hur väl den verka binda.
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • Torsten
                              NCS Medlem
                              • september 2002
                              • 647

                              #15
                              Ursprungligen postat av LN
                              Förstår inte ditt resonomang Torsten. Jamenar ja använder samma hygien när ja lagar mat till firrana som när jag lagar mat till mig själv.
                              Hygienen ifrågasatte jag inte..

                              OM jag tinar upp något ur min frys måste jag ju "laga till det" innan jag kan frysa det igen. Annars är det inte tjänligt som föda. Gäller inte det fiskar oxå??

                              Tinar du upp en påse gröna ärtor och sedan fryser den är det ju klart försämrad nästa gång du tinar upp den! Kvalitén på käket alltså.. Jag e dåligt insatt i processen vad som händer med fryst mat, men inte blir den bättre av det. Även mat som e fryst försämras undertiden oxå.

                              Jag vill inte kritisera någon person eller företéelse, men när man får svaret att upptinad frysmat e kass och "måste" slängas undrar jag ju hur resonemanget går.....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...