Auratus versus chipokae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    Användare
    • december 2004
    • 607

    Auratus versus chipokae

    Jag har fått en 5 cm Melanochromis auratus ? till skänks. Jag är emellertid lite fundersam om det verkligen är en Auratus, därför att när fisken levererades var den knappast gul överhuvudtaget. M. Parallellus, tänkte jag. Men till dagen efter så fanns den gula på fisken, men inte lika intensivt som mina andra 7 st M. Auratus.

    Jag har kikat på bilder på webben och har svårt att skilja på de två nämnda M. Auratus och M. chipokae. Till att börja med tyckte jag det såg enkelt ut iom att stjärtfenan på Auratus är svartrandig/prickig på bara den övre halvan och så såg inte de första bilderna ut på chipokae. Sedan hittade jag bilder på chipokae som jag tyckte hade en auratusstjärtfena och viceversa.
    Nu börjar jag misstänka att de två fiskarterna har fel namn ibland på webben.
    Hur ska respektive fisk se ut?

    Är det någon som kan reda ut det hela och gärna bjuda på en länk med bilder, så att jag slipper undra mer?

    /Gunnar K
    Min zoon
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    På webben finns det så mycket miss och fel visande bilder och info i övrigt med =(
    Skaffa en riktig Malawi bok med bra bilder på respektive arter, det är nog det bästa att göra.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #3
      Ursprungligen postat av deelay
      På webben finns det så mycket miss och fel visande bilder och info i övrigt med =(
      Skaffa en riktig Malawi bok med bra bilder på respektive arter, det är nog det bästa att göra.
      Några böcker har jag tillgång till. Problemet är att i böcker visas oftast bilder på vuxna hanar. Det jag oftast är intresseard av, är fiskar som säljs i butiker eller från privatpersoner. I bästa fall pratar vi då om storlek på ca 6 cm och inte utfärgade hanar.

      Det är synd att inte http://www.fishbase.org/search.php?lang=Swedish har bilder på det mesta.

      Om man kikar på NCS bilder på de två fiskarna så är skillnaden tydlig på stjärtfenan, räcker det samt att fiskarna för övrigt ser ut som Melanochromis med de typsika ränderna och gulfärgad också förståss ?

      Gogglar man bara efter bilder på nätet får man träff på de i mitt tycke olikastjärtfenorna på båda arterna.
      Min zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...