Tömda ägg! HJÄLP

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McNuz

    Tömda ägg! HJÄLP

    Hej på er!
    P.g.a. lite olika omständigheter har jag idag 42 ägg från Golden i en yngelbur i mitt akvarium. De två honorna hade äggen i ca 10 dagar enligt uppgift. 27°C nu (brukar ligga på 25°C), regelbundna vattenbyten var annan vecka, svagt saltat vatten, 12 timmar ljus och de andra 12 mörker samt 9 vuxna ciklider är lite info om förutsättningarna. Jag har ingen erfarenhet av att dra upp yngel.

    Finns det möjlighet att få några av dessa ägg att bli yngel?
    Är det bra eller dåligt ur överlevnadssynpunkt för avkomman att tömma honor innan det blivit yngel.
    Stämmer det verkligen att munruvandet är inlärningsbetonat d.v.s. att tömda yngel inte skulle ha instinkt att munruva när de i sin tur blir vuxna?
    Vad har ni för fodertips till ynglen om man inte vill hålla på med levande foder?
  • Byttorp
    Användare
    • november 2003
    • 1585

    #2
    Som likaledes novis (iaf i förhållande till yrkesodlare...) så har jag fått bra utdeling på de yngel/ägg som jag nån gång tagit för tidigt från honan. Jag har dom en yngelkasse/plastkar i ett annat kar och ser hela tiden till så att friskt vatten cirkulerar över dom.

    Har än så länge inte förlorat mer än nått enstaka yngel då och då när jag tömt för tidigt.

    Om tömda yngel förlorar sin instinkt eller ej, det låter jag vara osagt så där får någon mer insatt svara.
    Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
    Ordförande GCG

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • september 2005
      • 1250

      #3
      Hej McNuz.

      Åsikterna går isär huruvida tömda yngel förlorar, eller i varje fall försvagar, sin munruvarinstinkt. Här kan du läsa lite mer: http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ad.php?t=50870

      Jag är för att få fram yngel på naturlig väg. Jag tror att ett yngel som missat den tidiga präglingen tappar sin instinkt och ofta behöver 4-6 lekar på sig innan det fungerar. Det är det ena argumentet. Det andra argumentet är att jag förespråkar hobbyfolkets strävan efter att skapa ett stycke biotop hemma i vardagsrummet där vi efterliknar naturen så mycket vi bara kan. När vi lyckas med det strävandet får vi belöningen i form av fiskar som trivs och fortplantar sig och tar hand om sina yngel på ett naturligt sätt.

      Jag är däremot motståndare till att låta pengarna (eller tävlingsinstinkten) styra så att vi bara strävar efter att få fram så många yngel som möjligt. Låt "naturen" reglera så de starkaste ynglen klarar sig, vi behöver inte ynglen för att få mat eller kläder på kroppen.

      Varför har vi akvarier? Varför har vi olika bakgrunder och inredning som försöker efterlikna fiskarnas naturliga miljö i så stor utsträckning som vi förmår om vi sedan ska "fuska"? Själv sitter jag på en stam Duboisi som jag köpt "ärligt", dvs säljaren vet och har berättat att deras VF föräldrar är tvångsspottade. Jag valde ändå att köpa dem för att de har extra kvalitéer. Nu räknar jag kallt med att få vänta ut ett antal misslyckade lekar i hopp om att deras instinkter vaknar till liv igen (jag har bl a en hona som misslyckats tre gånger).

      Jag orkar inte avsluta med att "det här är bara min åsikt". Jag hävdar nämligen att jag har rätt och mina meningsmotståndare har fel (oavsett hur professionella de anses vara). ;-) [B)]
      Senast redigerad av Per B; 24 februari 2006, 16:06.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      Arbetssätt...