Funderar på lite omstrukturering... Behöver mkt tips...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Funderar på lite omstrukturering... Behöver mkt tips...

    Skulle behöva lite hjälp här. Sitter här hemma å känner att balansen i karet skulle kunna vara bättre eller har jag fel? Vill ha era kommentarer om min uppsättning o hur ni skulle gjort.

    Så här ser det ut.
    Dessa är jag super nöjd med:
    * Labeotropheus trewavasae 2*3 (absolut nöjd här, ev. en hona till)
    * Melanochromis Johanni gome 11 st (super nöjd så snygga, men några honor till)
    * Cyrtocara moorii 2*2 (helnöjd, "söta" fiskar)

    Inte så nöjd här. (sugen på att ev. byta ut men mot vad i så fall?)
    * Azureus 2*2 (fina fiskar men står mest stilla i karet, ena hanen är lekvillig men ingen av honorna)
    * Röd rubin 9st (Kön 2 säkra hanar, är lite sugen på att byta denna grupp mot något)
    * Demasoni ca 14 st. (tyvärr flertalet hanar inte så nöjd här, o mkt pigment fläckar på dom)

    Demasonin skulle jag vilja behålla bara om gruppen hade varit i finare skick. Sen verkar jag ha alldeles för många hanar. Å det känns lite dystert. Säkert inga problem att fixa, men ändå rätt sugen på att byta gruppen mot något annat.

    Röd rubinen, har fått en känsla här att jag vill köra rena malawisar å denna känsla har jag börjat få rätt så nydligen. Sen är dom bara 3-4 cm nu så ingen har färgat ut helt än. O detta hjälper ju till å stjälpa mitt intryck av dom. Dom är rätt osynliga i karet för mig. Sen att det blev 9st rakt av vid inköp var mkt impuls som jag känner att jag ångrar. Skulle vara snyggare med någon snygg mbuna istället. Tips här?

    Azureusen jag har är riktigt snygg, men tycker den är väldigt inaktiv i karet. Ena hanen är nästan ständigt på honorna för lek. Dessvärre är dom väldigt svårflörtade o inte tagit initiativ alls. Är osäker här om jag ska behålla denna art, o satsa på någon snygg mbuna här oxå istället.

    Hur skulle ni gjort? Jag är osäker på mina 14 demasoni, 9 röd rubin, 4 azureus... Vad har ni för förslag å tankegångar?
    Alla fiskar går i ett 720l med två stora rös med lavastenar. Jag själv känner att jag skulle vilja köra några fler mbuna arter istället för dessa.

    Behöver tips.... Vilka arter skulle passa med dom jag är nöjd med?

    m.v.h
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    skulle nog skippa Azureus och "röd rubin" för dom känns lite för veka till just trewavasae och johanni och för att komplettera dom så finns det massor av arter..personligen skulle jag tillsätta en stor grupp auratus för att få ännu mer fart och därmed mer "action", angående demasoni så är jag osäker..antingen ta bort dom eller ge dom bättre förutsättningar med fler så att dom kommer till sin rätt.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      En stor Zebra från Chilumba skulle jag skaffat mig.Typ 1+6. Den från Katale är enligt mig snyggast.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #4
        Jo tack jag kollade in några metraclima zebror o jag håller med. Dom är riktigt snygga. Får bara hoppas att min zoohandlare är vänlig nog att ta tillbaka demasoni gruppen som jag i så fall byter. Har kollat upp azureusen oxå å det var inga som helst problem att byta. Kommer förmodligen att bli 2 labetrophues till fast hel röd hane. Ska tydligen gå å blanda trewavasae hur som helst. Stämmer det? Håller för tillfället på att försöka nå ägaren av röd rubin för att höra mig för där...

        Kom gärna med fler förslag på snygga lösningar (uppskattas)

        m.v.h
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        Arbetssätt...