Många frågor av en nybörjare!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel_c

    Många frågor av en nybörjare!!

    Hej!
    Jag har äntligen gjort slag i saken och införskaffat mej ett större akvarium, har köpt ett 375liters (lite skillnad från mitt 50liters).
    Mina planer är att ha ciklider.
    Jag hade tänkt att ha sandbotten (finns något som heter råsand 0.33) skulle det fungera?
    Kan man "blanda" upp sanden, eller lägga lite engelsk sjösten 5-8mm på?

    Jag har en ytterpump (fuval403) när den snurrar i karet (har bara fyllt akvariet med lite vatten för att testa) så kommer det luft med jämna mellanrum, pumpen har varit ihång i ett dygn så den borde vara helt fylld med vatten, vad kan detta bero på?

    Jag kommer säkert på fler frågor,

    /Daniel

  • David Johansson
    Användare
    • april 2002
    • 581

    #2
    Man får gratulera till uppgraderingen och också att du beslutat dig för att hålla ciklider.

    Sand går bra att ha men jag tycker man skall undvika den allra finaste varianten av råda, ta istället nästa kornstorlek 0,5-08 om du vill ha fin sand. Alltför fin sand virvlar lätt runt och sugs också lätt in i pumpar etc. Vill du blanda upp den med grövre grus går detta bra men vill man blanda med olika typer av sand/grus bör det vara förhållandevis mycket av båda närmare 50/50. Tänk också på att det balndar sig så om du lägger ett lager av fin sand i botten och sedan grus ovanpå så kommer det inte förbli så.

    Vad et gäller din fråga om pumpen förstår jag inte riktigt, beskriv gärna mer kring detta.

    David
    David

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • augusti 2002
      • 3029

      #3
      verkar som du har luft i systemet. finns det inte ett "pump" handtag på fluval pumparna som man liksom ska dra upp o ner för att pumpa in vatten i pumpen.

      jag brukade göra så att när allt vatten i karet är påfyllt. så pumpar jag som tusan till det verkar sm den är full med vatten . pumpa samtidigt som du sätter i kontatken så att flåset är uppe då brukar det komma igång med en gång sen kan det bildas luft fickor i filtret som kan ta en dag kanske at blir av med . för mig funkade detta.

      -------------------------
      600liter
      8 Melanochromis maingano
      7 c.moori
      7 ps accei
      10 yngel azurus
      10 yngel röd rubin
      två pumphar hydro r20

      Kommentar

      • Daniel_c

        #4
        Nej, där finns inget "pump" hantag på filtret! jag får låta det gå, förhoppningsvis så löser det sej själv.

        Hur strikt skall man vara i fisk valet?
        Jag tycker det finns mycket fina fiskar både från Malawi och Tanganyika, kan man blanda (sorter som går ihop) eller skall man hålla på antingen eller?

        /Daniel

        Kommentar

        • Kenneth
          Användare
          • april 2002
          • 277

          #5
          För att lösa luftproblemet i filtret kan du testa att skaka lite lätt på det. Du kan även testa att dra ut kontakten ett par gånger.

          Det går alldeles utmärkt att blanda malawi och tanganyika. Tänk bara på att inte blanda för känsliga fiskar med för tuffa. Fråga gärna här innan du köper så ska vi hjälpa dig.

          MVH
          /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
          MVH
          /Kenneth Johansson,

          ordförande
          Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
          Ansvarig för Ciklidstämman 2007

          Kommentar

          • Daniel_c

            #6
            Jag såg en grupp Frontosor för en vecka sedan, de tyckte jag var MYCKET stiliga fiskar, är det något man kan ha i ett 375l eller blir de för stora?
            /Daniel

            Kommentar

            • Kenneth
              Användare
              • april 2002
              • 277

              #7
              Jag hade en grupp frontosor (11 st 15-35 cm) i ett 720 tillsammans med 10-talet rödsebra. Jag tyckte att frontosorna redan då hade det för trångt. Så för att svara på din fråga, Ja, de blir riktigt bamsiga, upp till 40cm. Jag tycker inte att du ska ha frontosa i ditt 375.

              MVH
              /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
              MVH
              /Kenneth Johansson,

              ordförande
              Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
              Ansvarig för Ciklidstämman 2007

              Kommentar

              • Daniel_c

                #8
                Ok, då kanske man får tänka om :-(
                Har ni några förslag på fiskar, jag vill gärna ha glada,skarpa färger
                Jag har redan 3st "golden" + 1 yngel (de följde med akvariet och bor just nu trångt i min 6-kantiga)
                Röd Zebra är ju färggrann och fin, hur är den?

                /Daniel

                Kommentar

                • David Johansson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 581

                  #9
                  Här kanske du finner något matnyttigt:


                  David
                  David

                  Kommentar

                  • David Johansson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 581

                    #10
                    Sedan är ju Ciklidbladet en outtömlig källa för att få tips och ideer. Passa på att bli medlem i god tid innan årsskiftet, en perfekt julklapp till sig själv

                    David
                    David

                    Kommentar

                    Arbetssätt...