Dax att bygga mastodont filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • H2O
    Användare
    • december 2003
    • 138

    Dax att bygga mastodont filter

    Har ett 1200 liters kar inbyggt i väggen och har länge haft planer på att bygga ett bra filtersystem men så mycket annat har kommit i vägen. Efter att en slang lossnade från pumpen och förstörde min dotters golv har jag nu inget val.

    Nu till helgen kör jag så sakta igång.

    Eftersom jag tröttnat på pumpar som låter, slangar som hårdnar och till sist blir farliga så går jag bort från normal akvarieteknik nu.

    Jag skall använda ett plastfat med skruvlock på 200 liter, bordsgenomföringar, wirsbosystem och en normal cirkulationspump.

    Skall försöka knåpa ihop en skiss så jag kan illustrera det hela under dagen
    Magister Mundi sum!
  • inko
    Användare
    • juli 2005
    • 28

    #2
    mm, låter fin fint, jag har faktiskt gjort samma sak för inte så länge sedan. blir ricktigt bra om man får bra tryck tillbaka från "ytterfiltret"/"sumpen" och så klart bra filter massa.

    Jag använde mig av den mindre modellen av blåa "trädgårdstunnor" jag fick använda två, för att kunna sluta den vattenfylda tunnan tät, för det är ytterst viktigt att detta filter är tätt, jag skar av bottnen på den tomma tunnan på mitten och trädde den över öppningen på den vattenfylda tunnan så långt det gick, för att undvika luftfickor i sumpen, så skar jag hål i bottnen på den tunnan som satt över den andra, :p och fyllde den lilla luftficka som hade bildats med vatten ovanifrån och sedan silicona ihop den igen.

    Så lycka till! och ta gärna kort på filter och dess anslutning till akvariet, tyvärr kan icke jag göra det då jag inte har filtret kvar,
    Senast redigerad av inko; 23 februari 2006, 09:55.

    Kommentar

    • Pangaea
      Användare
      • februari 2004
      • 390

      #3
      Jag ser med spänning fram emot din skiss Marcus... Lycka till! ;-)
      "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

      Min zoon

      /Magnus

      Kommentar

      • Ola Sjödin
        Användare
        • augusti 2003
        • 514

        #4
        Låter intressant. Jag är i samma funderingar till mitt 960 liters. Jag ser fram mot skisserna.

        Ett annat alternativ kan annars vara att titta lite närmare på filter till trädgårdsdammar. Jag använder ett enkelt sådant droppfilter till ett av akvarierna (ca.850l) på jobbet och det fungerar mycket bra. Då det även finns relativt billiga varianter med inbyggda UV-filter så kanske jag landar i en sådan lösning i alla fall.

        Din lösning blir förmodligen både billigare och bättre (200 l filtervolym!) men inte helt lätt att dölja om inte akvariet är, som i ditt fall, inbyggt.

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #5
          annars kan man ju köra sump modellen som saltvattensnissarna gör

          Kommentar

          • H2O
            Användare
            • december 2003
            • 138

            #6
            Nu skall vi se om jag kan länka bild

            hmm tyvärr kunde jag inte detta, men här är länken


            Om nån vill hjälpa mig med det tackar jag o bockar
            Magister Mundi sum!

            Kommentar

            • H2O
              Användare
              • december 2003
              • 138

              #7
              Inko:låter som en liknande lösning som jag kommer ha, dock så är jag glad att min tunna är tätt från början och dessutom passar

              Pangaea: Kan tänka mig att du med alla dina kar vill ha en enkel stor lösning. Förresten Niccarna mår ok, några har dock gått åt som snacks åt mitt vackra Festae par :/

              Ola Sjödin:Jag har faktiskt kollat på dessa varianter, men det söm säger stop för dessa är ljudvolymen, de snikvarianterna jag har kollat på låter helt enkelt för mycket.
              Självklart finns det verkligt fina i de högreprisklasserna men då jag redan har det mesta filtermaterialet så faller denna lösning mig på läppen.
              Droppfilter är verkligen ett effektivt sätt att rena vatten, om du kollar på min skiss så fungerar den övre delen som dropp filter. 90 liter biobollar blir det i den delen.
              Den enda anledningen till att Zeoliten ligger över är att det är bra att ta ur den då och då och koka upp den.

              Bmwpower: Jag har faktiskt kollat runt en heldel på saltvattensforum för om de klarar hålla liv i denna grymt instabila miljö har vi mycket att lära av dem.
              Sump har jag haft ett tag men funnit två problem med mina stora droppfilter som jag kopplat till.
              Dels ljudnivån med allt porlande och vattenavkylningen när vatten möter luft.
              Dock har jag tagit till mig en del av deras teknik, mina ytvattenavrinningar är byggda enligt deras mått och anvisningar a Durso strandpipe.
              Senast redigerad av H2O; 23 februari 2006, 13:17.
              Magister Mundi sum!

              Kommentar

              Arbetssätt...