Hur fort växer diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Davidm

    Hur fort växer diskus?

    Hade tänkt skaffa mig lite olika diskusar, dessa är 7-8cm stor. Det jag nu undrar över är hur lång tid det tar innan de blir ca 15 cm. Jag vet att det skilljer sig åt beroende på hur mycket man matar dem samt vad man matar dem med. Om vi säger att man matar "måttligt" med lite pellets, frysfoder samt artemia, man använder inte tex oxhjärteblandning för att påskynda tillväxt. Är det någon som vet hur lång tid det tar?
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    #2
    Jag kör med granulat via foderautomat 5 ggr/ dag, och kompleterar med ett mål frysmat ( artemia, räkmix eller ren oxhjärta) Jag byter även vatten dagligen. Detta har resulterat med att mina har växt från 6.5 cm ----> 10 cm på 3 ½ månader. Jag vet inte om det är bra tillväxt, men man ser skillnad vecka efter vecka!

    Tror att dina skulle må fint av det schemat du beskriver, dock kommer de inte växa lika snabbt. Vilket iof är mer hälsosamt. Inom ett år är dom 15 cm skulle jag tippa på.
    Mvh Alex

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #3
      Tumregeln för tillväxt är 1 cm per månad. När det sedan gäller könsmognad så skall detta gälla. Honan är som vanligt först.
      Brun 12 - 14 månader
      Ghost 16 - 18 månader
      Turkos 12 - 14 månader
      Snakeskin 9 - 11 månader
      Pigeon 12 - 15 månader
      Golden 12 - 14 månader
      Blue Diamond 18 - 24 månader
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Jonas E
        Användare
        • februari 2003
        • 2533

        #4
        hummm, växer diskusar så fort i naturen? Tänkte prova på diskus senare men har inte tid o springa rundor o mata en gång varannan timme ^^
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Ursprungligen postat av Jonas E
          hummm, växer diskusar så fort i naturen? Tänkte prova på diskus senare men har inte tid o springa rundor o mata en gång varannan timme ^^
          Svar ja. Tror t.om de växer ännu fortare i naturen
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          Arbetssätt...